2025-07-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tesla är i stor sett värderat som ett förhoppningsbolag idag ja - men inte på förhoppningar om att sälja 20m bilar.

Dock har man även en fungerande verksamhet som drar in pengar och en välfylld kassa, så det är liksom ingen skakig startup som behöver NE varje år.

Intressant. Hur skulle du pitcha in Tesla och deras framtidsstrategi i ett kort stycke (under 100 ord)? Och när ungefär väntas de stora pengarna rulla in?
Citera
2025-07-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Snackar man Tesla så hade jag inte snöat in mig på deras bilförsäljning.
Tesla är mer ett techbolag.

Allt som betyder nånting är AI och Tesla har det mest kraftfulla AIt på marknaden idag.
Lägg där till Tesla Optimus som kommer rulla ut i deras egna fabriker och säljas till andra företags fabriker nästa år. Ersätta männskliga arbetera helt. Finns inget annat företag i världen som är i närheten av något liknande.

Vad tror ni kommer hända med Tesla när företag världen över köper Optimus för att ersätta männskliga arbetare?

https://www.tesla.com/en_eu/AI

Liknande sades om t.ex. Fingerprint Cards 2015, att deras teknik var ”cutting edge” och snart skulle revolutionera marknaden.

Inga paralleller i övrigt dragna, utan min poäng är att det är svårt att förutse hur stora marknadsandelar något idag obeprövat i större skala, kommer att få imorgon. Oavsett hur lovande prototyperna verkar.
Citera
2025-07-24, 11:23
Avslutad
-6,44% i skrivande stund = köpläge. Kommer gå in med ytterligare några 100K när börsen öppnar.
Citera
2025-07-24, 11:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Intressant. Hur skulle du pitcha in Tesla och deras framtidsstrategi i ett kort stycke (under 100 ord)? Och när ungefär väntas de stora pengarna rulla in?

Om man på allvar är intresserad av bolaget och vill investera i det så är det inte från en random skribent på Flashback man behöver hämta info, även om det ofta är ett steg upp från t.ex. en skribent på DI som du tidigare hänvisade till.

Vet du inte vilka satsningar Tesla gör och vad det är det försöker få ut på marknaden?

NB så äger jag exakt 0 Teslaaktier just nu.
Citera
2025-07-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om man på allvar är intresserad av bolaget och vill investera i det så är det inte från en random skribent på Flashback man behöver hämta info, även om det ofta är ett steg upp från t.ex. en skribent på DI som du tidigare hänvisade till.

Vet du inte vilka satsningar Tesla gör och vad det är det försöker få ut på marknaden?

NB så äger jag exakt 0 Teslaaktier just nu.

Håller med, men ibland är det intressant att ”ta tempen på snacket bland pöbeln”. När det gäller aktier som Tesla 2025 (eller Gamestop 2021, för den delen), handlar det lika mycket om att förstå småspararen som att förstå bolaget, imho.

NB är varken ”bear” eller ”bull” i caset, försöker bara förstå. Men sektjargongen gör att man (precis som i fallet GME 2021) bara får en stor käft tillbaka när man försöker nysta minsta kritiskt.
Citera
2025-07-24, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Håller med, men ibland är det intressant att ”ta tempen på snacket bland pöbeln”. När det gäller aktier som Tesla 2025 (eller Gamestop 2021, för den delen), handlar det lika mycket om att förstå småspararen som att förstå bolaget, imho.

NB är varken ”bear” eller ”bull” i caset, försöker bara förstå. Men sektjargongen gör att man (precis som i fallet GME 2021) bara får en stor käft tillbaka när man försöker nysta minsta kritiskt.

Det är likadant åt båda hållen i såväl denna tråd som i t ex BTC-tråden (om trade). Vill man slippa sådant bör man förmodligen hålla sig borta från Flashback. Tänkte skriva att det har med anonymiteten att göra men det var likadant på Facebook för många år sedan i svenska Facebook-grupper om BTC (inte varit med i dessa sedan 2018/19 någonting så vet inte om de ens existerar längre) när folk skrev offentligt där.

NB så är jag Tesla-Bull och investerad i Tesla till och från. Kortsiktigt köper jag tech-dippar som jag säljer när jag får ett bra pris, men tror även 100% på Tesla som långsiktig investering.
Citera
2025-07-24, 13:36
Medlem
Klokhets avatar
Elon hävdar att de amerikanska elbilssubventionernas indragning kommer att ge ännu sämre framtida kvartal. Ett bolag som behöver statens subventioner för att kunna leverera ett plusresultat ses av mig som suspekt.

Mängden pengar våra, EU:s och USA:s politiker förstört på elbilarnas politiska altare är groteskt stor.

Däremot håller Tesla på med lite andra spännande grejer, såsom robotar. En produkt som sannolikt kommer att ha verklig konsumentefterfrågan, utan att politiker behöver kasta våra pengar på den.
Citera
2025-07-24, 15:32
Medlem
Madagascars avatar
-7% öppnar Tesla ner. Sa Elon dumt på earnings call? Rapporten var väl ungefär som väntat!?
Citera
2025-07-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
-7% öppnar Tesla ner. Sa Elon dumt på earnings call? Rapporten var väl ungefär som väntat!?

Tänker att alla investerare inte köper framtidshoppet. När intjäning försämras och utvecklas på fel håll är det logiskt att inte alla fondförvaltarna vågar riskera pengarna på framtida vinster som ännu inte är helt säkra. Några tuffa kvartal framöver, kanske finns tid att gå in i andra aktier och ta position när det börjar gå på rätt håll igen. De som köpte för 5+ år sedan har ju gjort en fantastisk avkastning på sin investering, men att framgången upprepas är långt ifrån självklart.

ARK invest kan ju såklart ha rätt att den ska upp, likaså alla bulls i tråden som framhäver sitt överlägsna IQ, men det får framtiden utvisa.
Citera
2025-07-24, 17:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Tänker att alla investerare inte köper framtidshoppet. När intjäning försämras och utvecklas på fel håll är det logiskt att inte alla fondförvaltarna vågar riskera pengarna på framtida vinster som ännu inte är helt säkra. Några tuffa kvartal framöver, kanske finns tid att gå in i andra aktier och ta position när det börjar gå på rätt håll igen. De som köpte för 5+ år sedan har ju gjort en fantastisk avkastning på sin investering, men att framgången upprepas är långt ifrån självklart.

ARK invest kan ju såklart ha rätt att den ska upp, likaså alla bulls i tråden som framhäver sitt överlägsna IQ, men det får framtiden utvisa.
Så tesla fan boys har börja intressera sig för ekonomiska realiteter.
Citera
2025-07-24, 17:54
Medlem
raskenss avatar
Blev lite pyspunka i dag. -8%. Bäste teslas fanboys stödköper lite mer nu.
Citera
2025-07-24, 18:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante

Inget fel på ARK:s optimism, i alla fall. Aktien ska upp nästan 700 % till 2029, och riktkursen sätts till 2 600 dollar. Drivkraften bakom stavas robotaxi, enligt chefsanalytikern, som förutspår "miljontals robottaxibilar redan i slutet av nästa år".

Placeras skribent avslutar dock med en brasklapp:

Citat:
Samtidigt har ARK Invest tidigare fått kritik för överdriven optimism. År 2021 förutspådde bolaget att Tesla-aktien skulle nå 2 000 dollar till 2025 – ett mål som i dagsläget ser långt borta ut.

ARK Invest är också tungt exponerat mot Tesla: aktien utgör 9% av innehavet i flaggskeppsfonden ARKK, vilket ger incitament att lyfta fram en positiv framtidsbild.

https://www.placera.se/nyheter/ark-invest-tror-pa-tesla--spar-700-uppgang-kommande-fyra-ar-2025-07-24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in