Citat:
Ger mig inte intrycket av någon som gjort sånt här förut, eller utför dådet i planerad samverkan med andra, som håller uppsikt åt honom via radio-kommunikation. Tycker det här ser ut som ensam gärningsman. Eventuellt nån som spelat FPS dator-program för mycket (likt Breivik) och tittat för många gånger på Jason Bourne filmerna.
Nya bilder på den misstänkta mördaren: https://x.com/UtahDPS/status/1966291959074738448
Helt klart medveten om klädseln, relativt neutral vardaglig klädsel som inte är framträdande i folkmängd, men döljer tillräckligt direkt identifierande för omedelbar identifiering. Han har med andra ord tänkt igenom det här åtminstone relativt länge. Han är medveten om att han kommer hamna på kamera, eventuellt även på närbilder - som här. Tröjan är utvald, trycket tycks säga han anser han gör det här för USAs skull.
Ska man växla upp till ännu mer detalj-analys, så är risken högre att man tror snett. Men .. jag växlar upp lite ändå. Jag tror inte den här killen är ultra-höger. Han räknar med att hamna på kamera, och en ultra-höger kille hade inte klätt sig såhär då han räknar med att bli världskänd. Tröjan utanför brallorna, billiga basket-dojor, grå-blå keps med blek sliten framtoning osv. Ultra-höger kille som vet han kommer bli berömd hade klätt sig uniform-liknande, mer "super-hjälte" framtoning, typ Breivik. Asketisk personlighet i darth vader framtoning typ. Han verkar alldeles för lugn för vara starkt höger med.
När han rör sig, och det framgår av bilderna, så har han ingen rigid koordination i rörelsemönstret heller. Det är ingen atletiskt stark och koordinerad kille. Mer loj i kroppen, förmodligen över-rörlig och vig, men utövar ingen neurologiskt spontan kontroll av kroppens olika delar.
Så iaf jag får känslan att det lutar alltmer mot någon i politiska mittenstråket eller åt vänsterhållet. Ju mer vänster man är, desto mindre nationalistisk/patriotisk - även i USA - så där stämmer inte nationalistiska tröjan. Men kanske någon desillusionerad mjukis-republikan som vill 'rädda sitt USA', eller någon mer socialt isolerad personlighet åt vänster-hållet.
Han är också risk-benägen som fan, torde förstå att hans liv sannolikt kommer 'vara över' efter detta. Den asketismen stämmer bäst med höger-inriktning. Är det vänster däremot, så är det oftast någon med känsla för ett hisnande äventyr och inte riktigt kan skilja på dator-spel och verklighet, alternativt är långt nedgången i social isolation och avgrundsdjup desillusion, att hans liv är över i vilket fall. Men jag får inte intrycket av att det här är någon super-nerd direkt.
Sorry för rant. Gillar mysterier bara, och testa min egna förmåga att "se runt hörn"

Har man en jäkla otur i förutsägelserna, så visar det här sig vara ett lojalitets-test. Någon yngre bortkommen vit amerikan som utför lojalitetstest för hög status inom organisation 764, genom att begå offentligt mord. Eller nåt annat lika skumt/konstigt.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-12 kl. 14:39.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-12 kl. 14:39.