2025-05-02, 06:35
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Som många redan sagt så är meningen med leasing att du som kund får det bekvämt samtidigt som ett företag tar ut en viss hyra för bilen på dig. Har du råd så bör leasing vara det sista alternativet du tar till.

Med det sagt så kan flera av oss leasa våra företagsbilar som "förmån". Då finns det mer spelmån eftersom företagen ofta vill behålla sin personal och således använder förmånsbilen som en extra resurs upptill den lön som sätts. Jag kan tex leasa min företagsbil EV3 för endast 1400 kr/månad och då ingår allt ifrån sommar/vinterdäck + försäkringar. Svårslaget rent ekonomiskt 🙂
Som företagare är det oslagbart, privat en annan historia.
Citera
2025-05-02, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Som företagare är det oslagbart, privat en annan historia.

Ja, men nu är jag ju anställd på ett företag som ger mig denna deal, och de flesta har ju ett jobb förhoppningsvis 🙂
Citera
2025-05-02, 06:38
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Ja, men nu är jag ju anställd på ett företag som ger mig denna deal, och de flesta har ju ett jobb förhoppningsvis 🙂
Också anställd. Önskar att jag hade det lika bra som du, då hade jag tagit in något nice.
Citera
2025-05-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Instämmer! Undrar om privatpersoner som leasar har koll på sin ekonomi?!

Vad är det som är så fel? Får gärna berätta
Citera
2025-09-12, 12:05
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
En av sakerna som du får för "försäkringspremien" är ett garanterat andrahandsvärde.

Vad menar du med garanterat andrahandsvärde?
Citera
2025-09-12, 15:29
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Det som är bra med leasing är att du slipper sitta med ett banklån i nästan tio år, speciellt när det gäller en ny bil, och du slipper oroa dig ifall bilen bestämmer sig att krångla.
Nackdelar är den begränsade körsträckan. 1000-1500 mil är tyvärr ett skämt. 2500-3500 mil är däremot lagom, men det påverkar månadskostnaden. Dock finns det kampanjer då och då när det gäller just extra miltal. Annars är det väl 5 eller 6 kr per övermil.

Sen är det själva månadskostnaden som kan vara astronomisk, speciellt hos Volvo och Mercedes. När det gäller Mercedes så hade de dock senast en kampanj på EQA och EQB där de erbjöd 1000 kr rabatt varje månad och 15 000 kr för laddning.
VAG brukar ha rätt schyssta prissättningar och kineser är ofta ett kap. Citroen och Peugeot har bra priser också, och de erbjuder dessutom korttidsleasing på vissa modeller. Var själv nära på att leasa en sprillans ny 308 GT. Det som fick mig att backa var den jättelånga leveranstiden på över sex månader. Jag tror det var på grund av den olivgröna färgen.

Den värsta nackdelen är dock när man ska lämna in bilen när leasingen löper ut. Jag tror det är oftast kvd som besiktigar bilar, och ofta kan försäljaren köra fulingar där du belastas för normalt slitage, främst på lacken.
Citera
2025-09-12, 22:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det som är bra med leasing är att du slipper sitta med ett banklån i nästan tio år, speciellt när det gäller en ny bil, och du slipper oroa dig ifall bilen bestämmer sig att krångla.
Nackdelar är den begränsade körsträckan. 1000-1500 mil är tyvärr ett skämt. 2500-3500 mil är däremot lagom, men det påverkar månadskostnaden. Dock finns det kampanjer då och då när det gäller just extra miltal. Annars är det väl 5 eller 6 kr per övermil.

Sen är det själva månadskostnaden som kan vara astronomisk, speciellt hos Volvo och Mercedes. När det gäller Mercedes så hade de dock senast en kampanj på EQA och EQB där de erbjöd 1000 kr rabatt varje månad och 15 000 kr för laddning.
VAG brukar ha rätt schyssta prissättningar och kineser är ofta ett kap. Citroen och Peugeot har bra priser också, och de erbjuder dessutom korttidsleasing på vissa modeller. Var själv nära på att leasa en sprillans ny 308 GT. Det som fick mig att backa var den jättelånga leveranstiden på över sex månader. Jag tror det var på grund av den olivgröna färgen.

Den värsta nackdelen är dock när man ska lämna in bilen när leasingen löper ut. Jag tror det är oftast kvd som besiktigar bilar, och ofta kan försäljaren köra fulingar där du belastas för normalt slitage, främst på lacken.
15 kronor per mil för övermil på BYD.

Annars är det tråkiga med leasing att man har betalt en väldig massa pengar för att i princip "hyra" en bil under en period, och sedan när man lämnar tillbaka den så står man där utan bil och ett par hundratusen kronor fattigare..
Citera
2025-09-13, 01:56
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
15 kronor per mil för övermil på BYD.

Annars är det tråkiga med leasing att man har betalt en väldig massa pengar för att i princip "hyra" en bil under en period, och sedan när man lämnar tillbaka den så står man där utan bil och ett par hundratusen kronor fattigare..
Fördelen är att du står utan skuld till banken
Citera
2025-09-13, 08:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Fördelen är att du står utan skuld till banken
Finns fördelar, det gör det, men skulden till banken kan man ju betala av när man säljer sin ägda bil om man ser till att betala av i minst samma takt som bilen minskar värde. Avbetalar man samma som man betalar i leasingavgift är det oftast inget problem.
En nackdel som vi upplevde med leasing var att det var så definitivt, bilen ska tillbaka det datumet leasingen upphör. Är man beroende av bil så måste man ha löst nästa bil innan dess annars står man utan, det är väl inte så konstigt men lite dålig flexibilitet i det. Annars var det ju rätt bra.
Numera äger vi alla våra bilar, med lån som betalas av så att restvärdena är högre än kvarvarade skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in