2025-03-31, 17:55
Medlem
Masingas avatar
Jag har alltid undrat om det är värt att leasa en bil, får en känsla av att det är en blåsning för de som gillar att ha det bekvämt.

Vilka skulle ni säga är för/ nackdelar med att leasa?
Citera
2025-03-31, 18:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Företagen tycker det är jättebra. Man kan mjölka lite extra pengar ur konsumenten.

OM man inte har råd att köpa en bil kontant och inte tycker det är ok med en äldre bil och tycker det är jätteviktigt med en hyfsat fin bil så är det vettigaste att köpa en några år begagnad bil med ett banklån + kontantinsats.
Citera
2025-03-31, 18:31
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Företagen tycker det är jättebra. Man kan mjölka lite extra pengar ur konsumenten.

OM man inte har råd att köpa en bil kontant och inte tycker det är ok med en äldre bil och tycker det är jätteviktigt med en hyfsat fin bil så är det vettigaste att köpa en några år begagnad bil med ett banklån + kontantinsats.
Instämmer! Undrar om privatpersoner som leasar har koll på sin ekonomi?!
Citera
2025-03-31, 18:31
Medlem
Ja. Det är bara företagen somliksom tjänar på det.
Citera
2025-03-31, 18:35
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jag har alltid undrat om det är värt att leasa en bil, får en känsla av att det är en blåsning för de som gillar att ha det bekvämt.

Vilka skulle ni säga är för/ nackdelar med att leasa?
Skulle nog sticka ut hakan och avfärda leasing helt för privatperson.

Fördelar:
- Ingenting? Allt som bakas in i leasingen kan även bakas in i ett nybilsköp.

Nackdelar:
- Dyrt.
- Du hyr i praktiken en bil, men binder dig att hyra den under 12 - 48 månader.
- Även fast du betalar fett för att få hyra bilen, så får du betala för minsta lilla övermil, om serviceplanen inte följts till 100% eller om bilen blir repad/flera stenskott/spiller kaffe på klädseln osv.

Jag kan inte se en enda fördel med att leasa öht.

Behöver du tillfälligt en ny och fräsch bil så kan du långtidshyra den istället av samtliga stora aktörer.

Behöver du köpa en ny bil så spara ihop till kontantinsatsen och köp sedan en sån.

Mitt tips till alla är dock att köpa en bättre beggad som gått runt 5000 mil. Oslagbart i sammanhanget.
Citera
2025-03-31, 18:39
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det är alltid bättre att köpa bilen. Om man kan så är ett köp utan lån allra bäst men förstår att alla inte kan det. Om man inte kan det då skulle jag säga att ett lån är bättre än leasing.
Citera
2025-03-31, 18:41
Medlem
Leasing är alltså att blanda in ett VINSTDRIVANDE FÖRETAG mellan dig och en bil.

Detta företag vill tjäna pengar, på dig.

Självklart gör det att kostnaderna för bilägande blir dyrare. Hur mycket låter jag vara osagt, men det verkar ju populärt så jag gissar de tjänar ganska bra!
Citera
2025-03-31, 18:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Instämmer! Undrar om privatpersoner som leasar har koll på sin ekonomi?!

Det vänder sig kanske i första hand till de som har en stadig inkomst men inte ens tiotusen sparat? De är nog fler än man tror...
Citera
2025-03-31, 18:48
Medlem
Jag har alltid ägt mina bilar, köpt dem nyare begagnade kontant. Men när vi gick över till elbil så valde vi privatleasing, p.g.a. det osäkra andrahandsvärdet. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom en ny modell lanserades som gjorde min förra bil väldigt kall på andrahandsmarknaden. Då var det härligt att bilfirman stod för den risken och smällen och inte jag själv.

Nästa gång jag byter blir det säker privatägt igen, eftersom elbilsmarknaden då troligtvis har hunnit stabilisera sig.
Citera
2025-03-31, 18:50
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag har alltid ägt mina bilar, köpt dem nyare begagnade kontant. Men när vi gick över till elbil så valde vi privatleasing, p.g.a. det osäkra andrahandsvärdet. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom en ny modell lanserades som gjorde min förra bil väldigt kall på andrahandsmarknaden. Då var det härligt att bilfirman stod för den risken och smällen och inte jag själv.

Nästa gång jag byter blir det säker privatägt igen, eftersom elbilsmarknaden då troligtvis har hunnit stabilisera sig.
Det där låter som en verklig stresslindrare. Helt klart en fördel
Citera
2025-03-31, 18:54
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Skulle nog sticka ut hakan och avfärda leasing helt för privatperson.

Fördelar:
- Ingenting? Allt som bakas in i leasingen kan även bakas in i ett nybilsköp.

Nackdelar:
- Dyrt.
- Du hyr i praktiken en bil, men binder dig att hyra den under 12 - 48 månader.
- Även fast du betalar fett för att få hyra bilen, så får du betala för minsta lilla övermil, om serviceplanen inte följts till 100% eller om bilen blir repad/flera stenskott/spiller kaffe på klädseln osv.

Jag kan inte se en enda fördel med att leasa öht.

Behöver du tillfälligt en ny och fräsch bil så kan du långtidshyra den istället av samtliga stora aktörer.

Behöver du köpa en ny bil så spara ihop till kontantinsatsen och köp sedan en sån.

Mitt tips till alla är dock att köpa en bättre beggad som gått runt 5000 mil. Oslagbart i sammanhanget.
Det är väl lite där jag landar också. Magkänslan har alltid sagt till mig att undvika leasing och det förstärks efter din input.
Citera
2025-03-31, 19:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Du gjorde en totalekonomisk kalkyl att det ändå skulle bli billigare eller bara ytterst marginellt dyrare än att köpa en bensin/diesel? Eller valde du el för att plocka godhetspoäng? Tanten tjatade för då kunde hon skryta inför väninnorna att hon inte bara sopsorterar extremt noggrant utan även kör elbil - en som tar ansvar för att rädda planeten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in