2025-09-10, 09:00
Medlem
På tal om riktigt stora gods, kanske rekord i pris?

https://skanegardar.se/fastigheter-till-salu/kulla-gunnarstorps-gods-g5j-zqh/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign =till-salu&utm_content=kulla%2Bgunnarstorps%2Bgods
Citera
2025-09-10, 11:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon

https://skanegardar.se/fastigheter-till-salu/kulla-gunnarstorps-gods-g5j-zqh/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign =till-salu&utm_content=kulla%2Bgunnarstorps%2Bgods
Fint objekt. 1400 hektar, två slott och en trave andra fina byggnader i vacker parkliknande miljö. Idel ädel adel i ägarlistan. Vet inget om marknaden för skånska slott men 400MSEK framstår inte som knasdyrt för något sånt. Även om det möjligen är något över min personliga budget...
Citera
2025-09-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon

Taxeringsvärde på 350miljoner är ju rätt sjukt imponerande. Kul för säljaren att han ärvde det på sin 18årsdag och säljer det efter 50+ år. 400miljoner låter spontant som ett kap, men det finns väl begränsat antal köpare för det.
Citera
2025-09-11, 05:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Fint objekt. 1400 hektar, två slott och en trave andra fina byggnader i vacker parkliknande miljö. Idel ädel adel i ägarlistan. Vet inget om marknaden för skånska slott men 400MSEK framstår inte som knasdyrt för något sånt. Även om det möjligen är något över min personliga budget...

Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Taxeringsvärde på 350miljoner är ju rätt sjukt imponerande. Kul för säljaren att han ärvde det på sin 18årsdag och säljer det efter 50+ år. 400miljoner låter spontant som ett kap, men det finns väl begränsat antal köpare för det.
Motvillig1.2 är snart där.

Av de få bilder som finns på interiören, så ser det välbevarat ut. Hade varit kul att få se vem köparen blir och vad denne gör med det.
Citera
2025-09-11, 11:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
På temat stora, gamla villor som inte har renoverats sönder så har vi den här pärlan i Saltsjöbaden: https://www.wrede.se/objekt/villa-saltsjobaden-filip-manssons-vag-7/

Ett fantastiskt hus! Vilka fönsternischer... Jättekul att se, får hoppas att den som slantar upp 37 miljoner inte är en "vitt och fräscht"-människa som sabbar huset utan att de bevarar det fina. Jag skulle nog inte själv vilja bo riktigt sådär allmogeinspirerat, men det är onekligen riktigt häftigt och fint. Utsikten var ju inte helt fel heller...
Citera
2025-09-11, 17:52
Medlem
Citat:

Det stora värdet ligger ju i den 900 ha åkermarken och 300 ha skog. Själva slottet är mer en kostnad.
Citera
2025-09-11, 17:59
Avstängd
Citat:
Musk kan väl köpa den som sommarstuga han besöker ett par gånger om året...
Citera
2025-09-11, 20:37
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ett fantastiskt hus! Vilka fönsternischer... Jättekul att se, får hoppas att den som slantar upp 37 miljoner inte är en "vitt och fräscht"-människa som sabbar huset utan att de bevarar det fina. Jag skulle nog inte själv vilja bo riktigt sådär allmogeinspirerat, men det är onekligen riktigt häftigt och fint. Utsikten var ju inte helt fel heller...

Nej, jag gillar inte heller riktigt stilen med en massa snirkliga mönster målade här och där, men kul att ett sådant hus är så välbevarat. Köket är uppenbarligen från senare tid, men i sällskapsytorna verkar tiden ha stått stilla.
Citera
2025-09-12, 00:16
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det stora värdet ligger ju i den 900 ha åkermarken och 300 ha skog. Själva slottet är mer en kostnad.
Det beror förstås på vad en köpare värderar. Kan mycket väl tänka mig att det kan finnas människor som köper sånt här för att få bo vackert med bra jakt (eller bara som skryt) och som betraktar åker och skog som en praktisk sidogrej att stycka av, leja ut eller låta någon förvaltare pyssla med.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Musk kan väl köpa den som sommarstuga han besöker ett par gånger om året...
Den typen av köpare är inte otänkbar. Saknas ju inte folk som är rika på allvar i Sverige och Danmark och för vilka 400MSEK är en struntsumma.
Citera
2025-09-15, 21:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nej, jag gillar inte heller riktigt stilen med en massa snirkliga mönster målade här och där, men kul att ett sådant hus är så välbevarat. Köket är uppenbarligen från senare tid, men i sällskapsytorna verkar tiden ha stått stilla.

Ett modernt kök får väl ändå anses vara en rimlig eftergift, man sak ju också stå ut att bo i huset. Men i övrigt hoppas jag att det bevarar det fina.

Ett annat lite udda objekt är David Lynch hus, vet inte om det varit uppe i tråden. 15 miljoner dollar och passade Lynch ganska väl skulle jag säga
https://www.zillow.com/homedetails/7017-Senalda-Rd-Los-Angeles-CA-90068/20803620_zpid/
Citera
2025-09-15, 21:49
Medlem
Yardballs avatar
Sörstaforsvägen 5, Kolbäck, Hallstahammars kommun.

Fastigheten omfattar en byggnadsarea om 6 753 m². Utöver detta tillkommer 16 hektar mark, varav en del är detaljplanelagd för bostadsutveckling. Det finns inga godkända bygglov i dagsläget, men däremot planritningar framtagna för att möjliggöra uppförande av 150 lägenheter eller 60 egna hem.

Pris: 45 000 000 kr

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-sorstafors-hallstahammars-kommun-sorstaforsvagen-5-21604841
Citera
2025-09-16, 09:40
Moderator
rotadents avatar
Det här var ganska läckert. Jag vet inte om det var så rasande praktiskt, men häftigt och stilrent.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-jarna-sodertalje-kommun-haganas-4-21610924?utm_campaign=saved_search_subscription&ut m_content=listing4&utm_medium=email&utm_source=hem net&utm_term=upcoming-premium
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in