2020-12-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggerboi
Jo kan faktiskt förstå att plocka upp skitet efter sig i stan, men att man ska ge mig arga blickar för att jag inte plockar upp skiten efter att min hund bajsar på sidan av en promenadsväg så får man ge sig, och smittorisk är alltid en faktor och det kan man väl också argumentera om att man inte ska låta sin hund springa fram till en bajskorv och nafsa i sig den, oavsett kommer jag bara plocka upp efter mig om jag är i centrum osv, annars kan det ligga och dra sig.

Ja ligger bajset i buskarna kan det väl inte vara nån fara med det. Fast är det i stan så kan det ju vara så att nån trädgårdsarbetare som rensar och fixar i buskarna får bajset på händerna. Det är ju inte så trevligt för den stackaren.
Citera
2020-12-29, 14:36
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har egen trädgård där hunden oftast gör nummer två. Jag har en speciellt liten blomspade som jag plockar upp det med, och kastar in i en buske. Den busken kommer antingen växa superbra till sommaren, eller så dör den.
Citera
2020-12-29, 20:29
Medlem
Majsargotts avatar
Tar alltid upp vid vägkanten osv, men inte nere i diken. Det är ju lönlöst. Nu äter min hund medicin som gör att han blir väldigt lös i magen, alltså otroligt svårt att ta upp bajs som är nästintill som vatten. Arga blickar får jag ju såklart, så ibland låtsats tsatzaz jag att jag tar upp det och stoppar en ren påse i fickan igen.
Sedan är min kommun en av de få där det inte existerar några papperskorgar överhuvudtaget, därav hamnar våra bajspåsar i diket ändå. Huvudsaken är iallafall att man slipper trampa i det.

Ursäkta för stavfel. Det verkar som att min telefon sjunger på sista refrängen nu :-/
Citera
2020-12-29, 21:15
Medlem
goosehunters avatar
Sen finns det ju kukhuvud i allmänheten som försöker göra sig lustiga.

Jag har en tik som därmed, som alla hundägare vet, sitter ner och pissar. Efter att min tik pissat och jag promenerat 20 meter kör en man i bil upp bredvid mig och frågar i överlägsen, dryg stil varför jag låter min hund skita utan att plocka upp. Jag frågar då vad i helvete han snackar om. Han replikerar att han sett min hund sitta ner varpå jag upplyser den jävla fågelholken om att tikar sitter ner när dom urinerar. Generat ber han om ursäkt och kör vidare. Stolpskott.

För det första ska du inte lägga näsan i blöt om någons hund skiter i naturen där ingen riskerar att trampa i det. Och för det andra kan man ju försäkra sig om att hunden verkligen skitit innan man öppnar käften och gör sig lustig. Annat är det med alla kattjävlar som springer omkring och skiter i folks trädgårdar och rabatter. DET är provocerande. På riktigt.
Citera
2020-12-30, 00:05
Medlem
Majsargotts avatar
[quote=goosehunter|74116996]Sen finns det ju kukhuvud i allmänheten som försöker göra sig lustiga.

Jag har en tik som därmed, som alla hundägare vet, sitter ner och pissar. Efter att min tik pissat och jag promenerat 20 meter kör en man i bil upp bredvid mig och frågar i överlägsen, dryg stil varför jag låter min hund skita utan att plocka upp. Jag frågar då vad i helvete han snackar om. Han replikerar att han sett min hund sitta ner varpå jag upplyser den jävla fågelholken om att tikar sitter ner när dom urinerar. Generat ber han om ursäkt och kör vidare. Stolpskott.

Precis, det har hänt mig också. Som jag skrev innan så är min hund (hane) dålig i magen nu och det ser ut som han kissar när han skiter. En kärring från balkongen skällde över att jag inte plockade upp efter mig, hur ska man plocka upp "vattenbajs"? och som i ditt fall behöva förklara att du har en tik som sitter ner när de kissar?

Självklart plockar jag upp efter min hund, men själva kan de kasta sopor överallt som hundar och barn kan få tag i.
Idioter! Lite OT, men ändå ;-)
Citera
2020-12-31, 20:18
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Nej. Om folk har rätten att skita ner den här planeten hur de vill, då skiter jag i att plocka upp min hunds skit. Tar gärna diskussioner och bråk på gatan om det också.
Citera
2025-09-05, 13:30
Medlem
Om jag ska vara ärlig plockar jag endast upp hundskiten om jag är på en plats där folk ser mig. Tar jag exempelvis en promenad på gångvägarna en kväll och hunden trycker ut en rejäl korv mitt på gågatan får den ligga kvar där.

Känns äckligt att hålla på och ta i skit.
Citera
2025-09-05, 17:03
Där människor normalt går ja..i diken, ute i skogen, vid en buske nej.
Citera
2025-09-06, 19:47
Medlem
(Ingen egen hund) men vid de tillfällen jag har hund till låns är det kutym att "städa efter sig/oss".

Det borde finnas i varje mänskligt förnuftigt sinne, för allas trivsel, och för minimal allmän irritation.
Citera
2025-09-06, 21:33
Medlem
goseigens avatar
Jag är inte en hund, så det är omöjligt.

Men visst, det blir en avvägning. Björnen skiter i skogen, inte en chans att jag plockar upp det. Han skiter på en sten bredvid en gångväg för alla, som om det vore ett konstnärligt mästerverk, klart jag gör.

Om han bajsar där någon ändå aldrig är, eller sällan är, så plockar jag inte upp det, men annars gör jag det.

För varje promenad i kvarteret har jag förstås också ett antal påsar. Ibland har jag plockat upp tre gånger, och ibland ingen.

Som jag minns det har det blivit bättre. Mängden hundskit på gatan har minskat de senaste 50 åren.
Citera
2025-09-06, 21:48
Medlem
zombie-nations avatar
Tar upp om det är på gräset. Har ingen hund som bajsar på asfalten. Men är det i en buske kryper jag inte in. Ju mer centralt det är, ju mer tar jag upp och ju mer risk att någon ska trampa där. Är det ute i ingenstans så mer risk för inte ta upp. Är det ett mellanting mellan gräs och buske, tar jag upp. Tar upp 60 % av gångerna.

Jag vill helst inte hon ska bajsa i gräset öht, för hur bra man än tar upp, regnar det inte eller något, eller någon dags nedbrytning finns det fortfarande lukt kvar som inte syns som någon kan trampa i.

Så hellre avsides.

Särskilt om det är ett riktigt snår som ingen går in i så tar jag inte upp. Mer tveksamt att barn kanske leker där, så tar jag upp.

Jag har tur att ha tre sop nära mig där man kan slänga påsen. Jag vill helst slänga i täckta tunnor för ibland om det är svält kommer fåglarna och drar ut påsen och öppnar den för att få tag i osmält säd som kan finnas i hundmat och bajs.

Det allra mest tabu är att ta upp men sedan slänga påsen i skogen.

De jag har i mitt område är jätteduktiga på att ta upp, bara en med en muskelhund som inte tar upp och den hunden gör högar stora som Kebne. Ligger det en hög bredvid min hunds hög, tar jag båda.

Det enda jag har emot att ta upp är att jag önskade att det tog upp i multpåsar och att det inte förbrändes utan multnade på ett bra ställe. Massa plast förgäves.
Citera
2025-09-08, 22:55
Medlem
Plockar alltid upp om jag är i områden där folk rör sig men när jag är mitt ute i skogen brukar jag låta det ligga.
Även sett stolpskott som går igenom besväret att plocka upp det men lämna påsen med skit i slängd på marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in