2025-09-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, du såg kanske bilden som ConquerOrDie visade? Och videon jag länkade? Jorden kastade skugga på månen, trots att det var dagsljus. Och denna skugga var dessutom upp och ned i förhållande vad den borde vara.

Poängen är bara, att det inte stämmer att "allt får sin förklaring" bara man utgår från modellen som är vedertagen.
Vad har månen att göra med att det är natt just nu här men dag på andra sidan jordklotet????
Citera
2025-09-07, 23:18
Medlem
Citat:
Jag markerar stället i videon, där QNFee visar vad som är kärnan i problemet, som inte ens kan förklaras med refraktion...https://youtu.be/gCi0kfUoRiE?t=404
Det som är omöjligt för mig att förstå är hur det är möjligt att helt ignorera att avstånden söder om ekvatorn med tillhörande flygvägar är så starka bevis för att jorden måste vara rund att den överskuggar allt annat. Kan du förklara vad som gör att du inte vill acceptera det? Se till exempel den här videon från Dave McKeegan. Vilka motargument har du?

https://www.youtube.com/watch?v=uEbBg5WVKJI&t=689s
Citera
2025-09-08, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror inte att de som förespråkar en platt jord kommer försvinna. Vi går snarare in i en framtid där folk inte ens vet vad som är verklighet och fantasi i vår närmiljö.

Att säga att "jorden är platt" är ett sätt att ge fingret till propagandister som sitter i akademin och politiker som använder "vetenskap" som ett argument för allt. Eftersom att allting idag är "vetenskap", så har det tappat sitt värde (fan, nästan all forskning i dag är bullshit). Folk som säger att de är vetenskapliga har samma värde som en idiot på Internet som bara snackar skit. Om man ska vara pedantisk, ingen annan än en fysiker eller någon som jobber med långdistans trådlös kommunikation kan argumentera med säkerhet att jorden är rund. Alla säger att jorden är rund p.g.a att någon sa till dem att "så är det bara".

Jag kommer alltid att säga att "jorden är platt", inte för att jag tror på det, men för att det skapar en (pseudo)intellektuell härdsmälta hos folk som inte egentligen är så vetenskapliga, men tror på allt som vetenskapen säger. Folk som hatar dagens politiker kommer aldrig att försvinna.

Sam Hyde Show: The Flat Earth Special
Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-09-08 kl. 09:43.
Citera
2025-09-08, 10:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Att säga att "jorden är platt" är ett sätt att ge fingret till propagandister som sitter i akademin och politiker som använder "vetenskap" som ett argument för allt. Eftersom att allting idag är "vetenskap", så har det tappat sitt värde (fan, nästan all forskning i dag är bullshit). Folk som säger att de är vetenskapliga har samma värde som en idiot på Internet som bara snackar skit. Om man ska vara pedantisk, ingen annan än en fysiker eller någon som jobber med långdistans trådlös kommunikation kan argumentera med säkerhet att jorden är rund. Alla säger att jorden är rund p.g.a att någon sa till dem att "så är det bara".

Jag kommer alltid att säga att "jorden är platt", inte för att jag tror på det, men för att det skapar en (pseudo)intellektuell härdsmälta hos folk som inte egentligen är så vetenskapliga, men tror på allt som vetenskapen säger. Folk som hatar dagens politiker kommer aldrig att försvinna.

Vill du göra dig oanställnlngsbar och omöjlig i möblerade rum är det väl bara att tatuera dig själv i pannan med "idijot" eller med ett hakkors? Samma effekt men med mindre ansträngning.
Citera
2025-09-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik

Nu behövs det ju ingen direkt vetenskap för att fastställa att jorden är rund ..
Citera
2025-09-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det som är omöjligt för mig att förstå är hur det är möjligt att helt ignorera att avstånden söder om ekvatorn med tillhörande flygvägar är så starka bevis för att jorden måste vara rund att den överskuggar allt annat. Kan du förklara vad som gör att du inte vill acceptera det? Se till exempel den här videon från Dave McKeegan. Vilka motargument har du?

https://www.youtube.com/watch?v=uEbBg5WVKJI&t=689s

Det kan tyda på att plattjordskartan han visar inte stämmer så bra med verkligheten. Men det i sig är inget bevis för att jorden skulle vara klotformad.
Citera
2025-09-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nu behövs det ju ingen direkt vetenskap för att fastställa att jorden är rund ..

Precis, det räcker med att videochatta med någon som bor på andra sidan jorden för att inse att jorden är rund eftersom en platt jord omöjligt kan ha både dag och natt samtidigt.
Citera
2025-09-08, 20:47
Medlem
Citat:
Det kan tyda på att plattjordskartan han visar inte stämmer så bra med verkligheten. Men det i sig är inget bevis för att jorden skulle vara klotformad.
Ja, det är absolut bevis, och om du inte förstår det är det fruktansvärt konstigt. Det är sant att kartan McKeegan använder är helt fel, men det är den enda plattjordkartan som finns. Kommer du så småningom fram till slutsatsen att det är helt omöjligt att göra plattajordkart som matchar verkligheten?
Citera
2025-09-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Precis, det räcker med att videochatta med någon som bor på andra sidan jorden för att inse att jorden är rund eftersom en platt jord omöjligt kan ha både dag och natt samtidigt.

Eller titta på månen samridigt med någon på södra halvklotet, och konstatera att den är upp och ned.

Eller att stjärnorna roterar åt olika håll

Vanliga observationer av verkligheten
Citera
2025-09-08, 21:37
Medlem
Citat:

Och vad beror det på att det inte finns någon plattjordskarta som stämmer med verkligheten? Eftersom vi känner till avstånd på jorden vore det ju en smal sak att få ihop en karta.

Och hur i hela världen bär vi oss åt när vi hittar på jorden trots av vi saknar en karta?
Citera
2025-09-08, 21:43
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ja, det är absolut bevis, och om du inte förstår det är det fruktansvärt konstigt. Det är sant att kartan McKeegan använder är helt fel, men det är den enda plattjordkartan som finns. Kommer du så småningom fram till slutsatsen att det är helt omöjligt att göra plattajordkart som matchar verkligheten?

Så det finns inget viktigare att lägga sin energi på idag än om jorden är platt eller rund? Har någon i tråden utbildat sig till professor i Prioriteringslära?
Citera
2025-09-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Så det finns inget viktigare att lägga sin energi på idag än om jorden är platt eller rund? Har någon i tråden utbildat sig till professor i Prioriteringslära?
Det är inte det viktigaste, och tron ​​på en platt jord är i sig ganska harmlös, men den är en del av ett växande antal konspirationsteorier, och den är långt ifrån harmlös. Vi ser i den ett fenomen som är ganska skrämmande, och som har fått stor makt i vissa delar av världen. Därför får idiotin inte gå obestridd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in