Citat:
Det varierar säkerligen från man till man. För min personliga del handlar det främst om att jag uppfattar feminister som endimensionella och negativa. De tenderar att ha en väldigt enögd och svartsynt bild av vår historia, där man kastar ut barnet med badvattnet. De ser inte skönheten i den fantastiska bedrift som är den västerländska civilisationen och alla de manliga och kvinnliga ideal som funnits tidigare och fortfarande finns inom denna. De vill inte med varsamhet och eftertänksamhet bygga något ännu vackrare ovanpå denna, utan riva ner den och konstruera något som i alla väsentliga avseenden är fulare, krassare och mindre harmoniskt. Det är ett slags intellektuell brutalism som jag avskyr av hela mitt hjärta.
Sedan finns det andra saker också, men det är min huvudorsak: enögdhet, brist på reflektion, brist på respekt för vår historia, vår kultur och vår civilisation.
Sedan finns det andra saker också, men det är min huvudorsak: enögdhet, brist på reflektion, brist på respekt för vår historia, vår kultur och vår civilisation.
och jag uppfattat antifeminisier, miosgyner och patriarkalt tänkande som exakt detta: endimensionella...(de kan bara klara av en verklighet där män är den upphöjda normen och kvinnor deras B-lag)
Och negativa ska vi inte ens tala om.
För nej det är extremt svårt se nån "skönhet" i forna dagars alla olika varianter av gravt förtryck och diskriminering och ännu svårare ha nån respekt för det tankegodset.
och seriöst? "brist på reflektion" är du helt....? Vem/ Vilka reflekterar inte? Är det gravt konservativa eller är det ex. feminister?
Citat:
Ökad medellivslängd och bättre hälsa är resultatet av den tekniska utvecklingen, och feminismens påverkan på relationer är i bästa fall ett tveeggat svärd. Skilsmässostatistiken och nativitetssiffrorna talar sitt tydliga språk.
Och vidare, när det gäller de fördelar som feminism trots allt medfört är de historiska. När Ellen Key och Anna Sandström drabbade samman över kvinnosakens natur i slutet av 1800-talet var båda överens om att, med Sandströms ord, "en sund kvinnoemancipation sträfvar icke efter likställighet med mannen, den sträfvar endast efter utveckling af gifna anlag och lämnar åt naturen och framtiden att bestämma det mål, som ska hinnas". Hon var den mer "likhetsfeministiska" av dem men hade idag i bästa fall klassats som särartsfeminist, mer troligt som antifeminist.
Jag anser att dessa kvinnor hade en del rimliga poänger, men ingen av dem förespråkade något som är i närheten av dagens feminism.
Och vidare, när det gäller de fördelar som feminism trots allt medfört är de historiska. När Ellen Key och Anna Sandström drabbade samman över kvinnosakens natur i slutet av 1800-talet var båda överens om att, med Sandströms ord, "en sund kvinnoemancipation sträfvar icke efter likställighet med mannen, den sträfvar endast efter utveckling af gifna anlag och lämnar åt naturen och framtiden att bestämma det mål, som ska hinnas". Hon var den mer "likhetsfeministiska" av dem men hade idag i bästa fall klassats som särartsfeminist, mer troligt som antifeminist.
Jag anser att dessa kvinnor hade en del rimliga poänger, men ingen av dem förespråkade något som är i närheten av dagens feminism.
Och! ett resultat av att män inte längre behöver ensamt ansvara för försörjningen, stressnivåerna för män har gått ner rejält, idag är det istället kvinnor som stressar som fan.
Citat:
Du talar om viktoriansk överklass nu, och överdriver till och med den. Ser man till historien generellt så har kvinnor knappast varit "livrädda" för sex.
och det vet du för....? vadå du har suttit i varenda kvinnoskalle och noterat sen 1700 talet eller?
Sex för kvinnor har varit skambelagt i hundratals år. Minsta visat intresse = "hora"!
Ha sex före äktenskap = "Hora"! ev. slängas ut på gatan.
Inte blöda under bröllopsnatten = "Hora"!
etc etc...
Citat:
Problemet är att feminismens "förklarande teorier" är ett enda gigantiskt cirkelrunkande och har lett till ovan nämnda enögda och svartsynta bild av vår historia, samt till stor del utgör ren historieförfalskning. Jag vet faktiskt inte i vilken våg av feminism detta hamnade i fokus.
Nej tvärtom, det har lett till att vi idag kan betrakta vår historia med 2 ögon och få korrekt djupseende, till skillnad från äldre dagars seende där kvinnor inte existerade, ens om de stod rätt framför nyllet på gubbarna. berätta vad kan vara mer "svart" eller "historieförfalskning" om man är kvinna? att inte ens få lov existera i historien? Annat då än som nåns knullobjekt eller morsa.