2025-09-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Det varierar säkerligen från man till man. För min personliga del handlar det främst om att jag uppfattar feminister som endimensionella och negativa. De tenderar att ha en väldigt enögd och svartsynt bild av vår historia, där man kastar ut barnet med badvattnet. De ser inte skönheten i den fantastiska bedrift som är den västerländska civilisationen och alla de manliga och kvinnliga ideal som funnits tidigare och fortfarande finns inom denna. De vill inte med varsamhet och eftertänksamhet bygga något ännu vackrare ovanpå denna, utan riva ner den och konstruera något som i alla väsentliga avseenden är fulare, krassare och mindre harmoniskt. Det är ett slags intellektuell brutalism som jag avskyr av hela mitt hjärta.

Sedan finns det andra saker också, men det är min huvudorsak: enögdhet, brist på reflektion, brist på respekt för vår historia, vår kultur och vår civilisation.

och jag uppfattat antifeminisier, miosgyner och patriarkalt tänkande som exakt detta: endimensionella...(de kan bara klara av en verklighet där män är den upphöjda normen och kvinnor deras B-lag)
Och negativa ska vi inte ens tala om.

För nej det är extremt svårt se nån "skönhet" i forna dagars alla olika varianter av gravt förtryck och diskriminering och ännu svårare ha nån respekt för det tankegodset.
och seriöst? "brist på reflektion" är du helt....? Vem/ Vilka reflekterar inte? Är det gravt konservativa eller är det ex. feminister?

Citat:
Ökad medellivslängd och bättre hälsa är resultatet av den tekniska utvecklingen, och feminismens påverkan på relationer är i bästa fall ett tveeggat svärd. Skilsmässostatistiken och nativitetssiffrorna talar sitt tydliga språk.

Och vidare, när det gäller de fördelar som feminism trots allt medfört är de historiska. När Ellen Key och Anna Sandström drabbade samman över kvinnosakens natur i slutet av 1800-talet var båda överens om att, med Sandströms ord, "en sund kvinnoemancipation sträfvar icke efter likställighet med mannen, den sträfvar endast efter utveckling af gifna anlag och lämnar åt naturen och framtiden att bestämma det mål, som ska hinnas". Hon var den mer "likhetsfeministiska" av dem men hade idag i bästa fall klassats som särartsfeminist, mer troligt som antifeminist.

Jag anser att dessa kvinnor hade en del rimliga poänger, men ingen av dem förespråkade något som är i närheten av dagens feminism.

Och! ett resultat av att män inte längre behöver ensamt ansvara för försörjningen, stressnivåerna för män har gått ner rejält, idag är det istället kvinnor som stressar som fan.

Citat:
Du talar om viktoriansk överklass nu, och överdriver till och med den. Ser man till historien generellt så har kvinnor knappast varit "livrädda" för sex.

och det vet du för....? vadå du har suttit i varenda kvinnoskalle och noterat sen 1700 talet eller?
Sex för kvinnor har varit skambelagt i hundratals år. Minsta visat intresse = "hora"!
Ha sex före äktenskap = "Hora"! ev. slängas ut på gatan.
Inte blöda under bröllopsnatten = "Hora"!
etc etc...

Citat:
Problemet är att feminismens "förklarande teorier" är ett enda gigantiskt cirkelrunkande och har lett till ovan nämnda enögda och svartsynta bild av vår historia, samt till stor del utgör ren historieförfalskning. Jag vet faktiskt inte i vilken våg av feminism detta hamnade i fokus.

Nej tvärtom, det har lett till att vi idag kan betrakta vår historia med 2 ögon och få korrekt djupseende, till skillnad från äldre dagars seende där kvinnor inte existerade, ens om de stod rätt framför nyllet på gubbarna. berätta vad kan vara mer "svart" eller "historieförfalskning" om man är kvinna? att inte ens få lov existera i historien? Annat då än som nåns knullobjekt eller morsa.
2025-09-07, 01:40
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
"Varsamhet och eftertänksamhet"? Människor dog för att slippa bli inkallade till opersonliga och blodiga krig och för att slippa bli exploaterade 10-14 timmar om dagen, 6-7 dagar i veckan för svältlöner.

Vi kunde säkert ha en intressant diskussion över en kopp kaffe med detta som utgångspunkt, men jag orkar faktiskt inte försöka att på egen hand bena ut vad du försöker säga. Har någon icke- eller antifeminist föreslagit en återgång till den här sortens arbetsförhållanden? Vad har detta med traditionella könsroller att göra?

Citat:
Jag håller med dig om att många idag, framförallt yngre (läs Greta Thunbergs generation, men även många äldre) är enormt ignoranta. De pissar på de västerländska idealen och idéerna som tidigare generationer kämpade för med livet som insats. Bästa beviset för detta är att de väljer Hamas och hatiska palestiniers sida i Israel/palestina kriget. Så fruktansvärt korkade på så många olika plan att man bara häpnar. Och skulle man uttrycka minsta lilla kritik mot Hamas eller palestinierna så är man helt plötsligt en massmördare som njuter av att se barn bli bombade. Det är så jävla korkat alltsammans.

Där är vi överens. Jag är inget fan av Israel, men tonen är helt hysterisk många gånger. Inga nyanser över huvud taget, och man dömer efter dubbla måttstockar. Men har du analyserat varför man gör på det viset? Antisemitism handlar det ju inte om, vänstern hade varit minst lika aggressivt på arabernas sida ifall det varit Frankrike eller Storbritannien som drev en liknande krigskampanj.

Vad det handlar om är antivitism som spiller över på judarna därför att de är vitare och mer västerländska än palestinierna. Och denna antivitism har skapats inte minst genom wokevänsterns ständiga fokus på att "dekonstruera" hela det västerländska kulturarvet och framställa det i sämsta möjliga dager. De ser Israel som ett exempel på västerländsk kolonialism - och sådan är ju undantagslöst dålig och de stackars bruna folken i omgivningen är alltid förtryckta och oskuldsfulla offer.

Citat:
Med det sagt, patriarkatet var inte ett optimalt system. Patriarkala samhällen är fattiga och miserabla för alla eftersom patriarkala samhällen främst bygger på manliga intressen och minst på kvinnliga och avkommans intressen. Det fanns såklart fördelar men nackdelarna övervägde. Så Sverige med andra länder byggde upp starka demokratier istället som bättre stämmer överens med människans natur.

Fördelarna övervägde under den absoluta merparten av vår historia, annars hade inte varenda högkultur värd namnet varit patriarkal. Det stör mig att du inte kan erkänna detta trots att mönstret är så entydigt.

Sent omsider gjorde den tekniska utvecklingen att det patriarkala samhället började avvecklas, därför att det inte längre behövdes på samma sätt som tidigare. Men vad jag bestämt vidhåller är att jämlikhet för jämlikhetens egen skull är värdelöst. Vår kultur måste utvecklas, ja, men inte raseras. Det finns fortfarande utrymme för klassiska manliga och kvinnliga ideal, och dessa är en alltför viktig del av vår kultur för att bara kastas på historiens sophög.

Citat:
Hur ser ditt idealsamhälle ut?

I grunden är jag av åsikten att samhällets (Sveriges, Nordens, Europas eller den västerländska civilisationens, beroende på vilken nivå man talar om) främsta uppgift är att reproducera sig själv och att försvara vad vi har, så att det finns något att bygga vidare på.

Den teknologiska utvecklingen går snabbt. Visioner om ett idealsamhälle blir snabbt obsoleta och är därför ointressanta. Samhället år 2050 kommer inte att se ut som samhället år 2550. Faktum är att med den rådande utvecklingen inom framförallt robotik och AI kommer samhället år 2050 redan att vara väldigt annorlunda än samhället år 2025 - allt färre kommer att behöva arbeta och den enda vettiga utvägen blir antagligen medborgarlön.

Kvinnan har emellertid en uppgift som är unik och nödvändig för samhällets fortlevnad: att föda barn. Men, snart kommer inte ens den rollen att vara nödvändig på samma sätt, eftersom vi kommer att kunna föda fram barn i artificiella livmödrar. Genetiskt överlägsna barn, dessutom.

Vi blir alltså mindre och mindre beroende av varandra, och det är högst tveksamt om detta är en positiv utveckling för vare sig män eller kvinnor. Men den utvecklingen i sig är oundviklig eftersom den beror på teknologiska framsteg.

Så, det är jävligt komplicerat allting. Men jag tror att hela samhället skulle gagnas av att fler kvinnor valde barn och den traditionellt omvårdande kvinnorollen framför karriär, och därför tycker jag att det är ett ideal som ska lyftas fram. Jag är inte särdeles negativ till artificiella livmödrar, men jag tror att vi förlorar något av vår mänsklighet när vi väl når dit, och att traditionella familjer borde gynnas så mycket vi kan.

Citat:
Att nära och meningsfulla relationer människor emellan påverkar medellivslängden markant är vetenskapligt bevisat flera gånger om. Så var tacksam istället över att män idag har möjligheten att bygga starka relationer till sina barn och andra. Så sent som på 90-talet ansågs män som tog ut pappaledighet vara lite märkliga och i värsta fall blev de hånade, har jag fått berättat för mig av män som upplevde det själva.

Återigen, den tekniska utvecklingen ligger bakom denna kulturella förändring i betydligt mycket högre grad än feminism.

Citat:
Sen dess har samhället förändrats gigantiskt mycket. Vad menade de med "likställighet med mannen" på den tiden?

Det vet jag inte i detalj, så bra koll har jag inte på den tidiga kvinnokampen. Men jag tycker att det verkar som att deras mål inte var förkasta manliga och kvinnliga ideal, utan att få bort dåliga och/eller obsoleta tillämpningar av sådana ideal. Det är en välvillig tolkning och det fanns säkert feminister av den mer rabiata sorten redan då som bara ville "riva ner hela skiten" - jämförbara med radikala kommunister inom arbetarrörelsen som ville göra samma sak med samhällsbygget i stort.

Citat:
Det är knappst en hemlighet att kvinnans oskuld var av högsta prioritet i det patriarkala samhället och att kvinnor var livrädda för att få rykte om sig att vara horor, lösaktiga, slampor, osv. Det försämrade deras chans att bli gifta och eftersom de var så ekonomiskt beroende av män var det ett hårt slag för en kvinna att inte bli gift.

I det kristna/abrahamitiska samhället, ja. I det patriarkala samhälle som praktiserades av våra nordiska förfäder innan dess, not so much. Självfallet fanns det en moralisk standard att hålla sig till och att knulla runt hur som helst sågs inte nödvändigtvis med blida ögon, men det handlade om att hålla ihop ätten, inte om att kontrollera kvinnans sexualitet för sakens egen skull. Gudrun Osvifrsdotter i Laxdalingarnas saga gifte sig fyra gånger; hon hade setts som helt förtappad och aldrig kunnat få en andra make under kristen tid.

Citat:
Samtidigt som då vissa andra kvinnor gjordes till horor för att män måste ju av biologiska själ "sprida sin vildhavre" och tömma så ofta som möjligt.

Gjordes till? Det var väl något de valde att göra för sin överlevnad, precis som fattiga män kunde bli tiggare, tjuvar eller stråtrövare?

Citat:
Problemet med er antifeminister, hur pålästa och intellektuella ni än är, bara gnäller. Ni kommer sällan med hållbara och realistiska lösningar.

Jag däremot har delat med mig av många lösningar för att möjliggöra för de kvinnor som vill stanna hemma längre än föräldraledigheten att kunna göra det. Bara som exempel.

Jag tycker inte att jag bara gnäller. Jag tycker att jag försvarar vår kultur och historia från orättvisa påhopp, och i denna kultur ingår vissa ideal kring hur män och kvinnor bör bete sig, som jag i grunden anser är positiva. Jag erkänner utan omsvep att dessa ideal under vissa delar av vår historia har varit alltför rigida och att vissa delar av dem behöver omarbetas för att fungera i ett modernt samhälle, men jag anser att det är väldigt skadligt att se dem som negativa i grunden.

Citat:
Men jag börjar misstänka att ni antifeminister egentligen inte vill ha något annat än en tillbakagång till just att kvinnor är ekonomiskt beroende av män igen. Kosta vad det kosta vill för kvinnor och barn och i förlängningen er själva.

Tvärtom är jag väldigt pragmatisk. Jag ser inte det faktum att kvinnor tidigare varit ekonomiskt beroende av män (och vice versa, åtminstone i de lägre samhällsskikten) som negativt, eller för den delen positivt, i sig självt. Det var ett system som uppkom genom naturlig samhällsutveckling och det fungerade relativt väl under ganska lång tid; det ledde till att barn föddes och bidrog antagligen till stabila familjer.

Men det är inget vi kan återgå till. Vi behöver blicka framåt och det rätta sättet att göra det på är inte att fördöma alla aspekter av de traditionella könsrollerna utan eftertanke och glömma att de har många positiva sidor. Tvärtom tycker jag att vi ska lyfta fram ideal som styrka, stoicism och ridderlighet hos män, och rådighet, sans och trohet hos kvinnor.
Senast redigerad av Threadkiller 2025-09-07 kl. 02:04.
2025-09-07, 07:43
Medlem
Intelligens hos kvinnor är viktigt och mycket attraktivt.
2025-09-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

Hur vet du att du är intelligent? Hälften av alla människor har mentala förmågor under genomsnittet men de personer som tror att de själva är dumma i huvudet är ganska få.

Att någon har läst kurser på Södertörns högskola och därför tror att den har rätt att vara ett pain in the ass för sin omgivning genom att kritisera allt och alla gör den inte intelligent t.ex.
2025-09-07, 08:08
Avslutad
Jag har dejtat kvinnor som är smartare än jag.
Sjuksköterskor, ingenjörer, lärarinnor etc.
Jag hatar dom inte för deras intelligens utan för deras sketna beteende mot mig.
Massa överlägsenhet, dömande, skällande, försvarande av skitkultur och skitreligioner etc.
Lägg till hån, också. Plus att dom gjorde slut.

Slog inte en enda en på käften trots extrema provokationer
Jag är en bra kille !

Inte en enda av dom var miljonär, förresten.
Istället för att skälla på mig för att jag var en lågavlönad städare hade vi väl tillsammans kunnat snacka om investeringar och business, men nej.
Utbildnings-och statuscentrerade kärringar, var dom.

En kvinna får mer än gärna vara smartare än jag, men gärna businessinriktad.
En brud som vet hur man flippar pengar från scratch till astronomiska summor.
Knegarkvinnor har jag fått nog av. Fuck dom och deras "höga" löner.
2025-09-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Jag har dejtat kvinnor som är smartare än jag.
Sjuksköterskor, ingenjörer, lärarinnor etc.
Jag hatar dom inte för deras intelligens utan för deras sketna beteende mot mig.
Massa överlägsenhet, dömande, skällande, försvarande av skitkultur och skitreligioner etc.
Lägg till hån, också. Plus att dom gjorde slut.

Slog inte en enda en på käften trots extrema provokationer
Jag är en bra kille !

Inte en enda av dom var miljonär, förresten.
Istället för att skälla på mig för att jag var en lågavlönad städare hade vi väl tillsammans kunnat snacka om investeringar och business, men nej.
Utbildnings-och statuscentrerade kärringar, var dom.

En kvinna får mer än gärna vara smartare än jag, men gärna businessinriktad.
En brud som vet hur man flippar pengar från scratch till astronomiska summor.
Knegarkvinnor har jag fått nog av. Fuck dom och deras "höga" löner.
Kan du inte lära dig hur man flippar pengar från scratch själv?
2025-09-07, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan du inte lära dig hur man flippar pengar från scratch själv?

Jodå, för all del, men jag menade att istället för att kvinnorna hånar en fattig man så kunde de väl prata med vänlig ton om hur man får en summa att växa.

Men det var för mycket begärt, tydligen.
2025-09-07, 08:26
Medlem
Citat:
Jodå, för all del, men jag menade att istället för att kvinnorna hånar en fattig man så kunde de väl prata med vänlig ton om hur man får en summa att växa.

Men det var för mycket begärt, tydligen.
Kanske bättre om du skaffar dig en ekonomisk rådgivare än en tjej.
2025-09-07, 08:28
Avslutad
Citat:
Kanske bättre om du skaffar dig en ekonomisk rådgivare än en tjej.

Är man ett par så ska man ju kämpa tillsammans. Peppa och stödja varann.
Inte terrorisera varann.
2025-09-07, 08:33
Medlem
Citat:
Är man ett par så ska man ju kämpa tillsammans. Peppa och stödja varann.
Inte terrorisera varann.
Är det att terrorisera dig att inte lära dig hur pengar växer? Du skrev ju själv att de inte var miljonärer. De var väl ointresserade av det helt enkelt.
2025-09-07, 08:38
Avslutad
Citat:
Är det att terrorisera dig att inte lära dig hur pengar växer? Du skrev ju själv att de inte var miljonärer. De var väl ointresserade av det helt enkelt.

Ointresserade av pengar?
Aa, men då var det ju för fan jag som dumpade dom. Haha.
Ok men då passade vi inte ihop helt enkelt.
De vill tjäna sina "höga" löner med sina viktiga yrken och jag vill tjäna fan så mycket mer genom affärer.
Och har gärna en tjej som tänker likadant.
Så finemang. Det tog slut för att vi helt enkelt inte var menade för varann.
Dock trist att pengar ska påverka kärlek så jävla mycket.
2025-09-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ointresserade av pengar?
Aa, men då var det ju för fan jag som dumpade dom. Haha.
Ok men då passade vi inte ihop helt enkelt.
De vill tjäna sina "höga" löner med sina viktiga yrken och jag vill tjäna fan så mycket mer genom affärer.
Och har gärna en tjej som tänker likadant.
Så finemang. Det tog slut för att vi helt enkelt inte var menade för varann.
Dock trist att pengar ska påverka kärlek så jävla mycket.
Pengar verkar påverka dig väldigt mycket. Du borde skaffa sig en utbildning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in