2025-09-05, 16:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashfw
Kul idé, men jag är skeptisk till att någon faktiskt kommer byta från Windows för detta. Det känns mest som en desperat åtgärd för att locka över folk som inte ens gillar Linux från början. Jag väntar hellre på en riktig Windows 12, tack å snälla.

De jag hade i åtanke när jag postade var de som gillar W10 men inte W11, och därför, en anings motvilligt, går över till Linux när supporten upphör nu i Oktober. De gillar nog att ha ett Linux med W10 utseende.
Citera
2025-09-05, 16:56
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Du missar den lilla detaljen att en dator som är EOL för Windows 10 nu är minst 5 år gammal.
Jag har två datorer som fortfarande kör Windows 7 och har rullat i snart 10 år. Jag använder dom för musikskapande och har en massa projekt på dom som ännu inte är klara. Då jag mest använder warez när det kommer till musikprogram/plugins så är det sällan problemfritt att uppdatera de grejerna. Det kan lätt bli så att en massa gamla ofärdiga projekt slutar att funka. På Win 7-datorerna har jag en stabil setup och behöver inte ha tillgång till internet.

Sen har jag den jag sitter på nu som jag också gör musik och spelar spel på, men som jag hela tiden uppgraderar hårdvaran på när det behövs. Jag kör fortfarande Win 10 på den här.
Citera
2025-09-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag har två datorer som fortfarande kör Windows 7 och har rullat i snart 10 år. Jag använder dom för musikskapande och har en massa projekt på dom som ännu inte är klara. Då jag mest använder warez när det kommer till musikprogram/plugins så är det sällan problemfritt att uppdatera de grejerna. Det kan lätt bli så att en massa gamla ofärdiga projekt slutar att funka. På Win 7-datorerna har jag en stabil setup och behöver inte ha tillgång till internet.

Sen har jag den jag sitter på nu som jag också gör musik och spelar spel på, men som jag hela tiden uppgraderar hårdvaran på när det behövs. Jag kör fortfarande Win 10 på den här.
Vi skriver upp det du. Tråden handlar om Winux.
Citera
2025-09-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
De jag hade i åtanke när jag postade var de som gillar W10 men inte W11, och därför, en anings motvilligt, går över till Linux när supporten upphör nu i Oktober. De gillar nog att ha ett Linux med W10 utseende.
Personligen hade jag snarare försökt få W11 att se ut som W10 än att byta OS helt. De flesta kommer aldrig orka göra detta.
Citera
2025-09-06, 11:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ett Op som är Linux-baserat men ser ut som och liknar W10 på många sätt. Slipp köpa ny dator för att fortsätta kunna köra Windows, ish, i form av W11: https://www.windowscentral.com/micro...-nears-its-end

Här har man tänkt till för att vinna på Ms nedstängning av W10. Jag har inget intresse av Linux men, här blir man lite sugen.
Jag gillar inte deras hemsida. Står ingen information om hur distributionen är uppbyggd (antar att det är Ubuntu i grunden). Det står att "source code" kan laddas ned, vilket verkar lovande, men då är det bara ytliga saker som ikoner och liknande.

Det står inget om licensmodell.

Fokus på att sälja till ett "pro"-paket.
Citera
2025-09-06, 12:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag gillar inte deras hemsida. Står ingen information om hur distributionen är uppbyggd (antar att det är Ubuntu i grunden). Det står att "source code" kan laddas ned, vilket verkar lovande, men då är det bara ytliga saker som ikoner och liknande.

Jag hittade det du saknar.

Då det är nytt kan det ju kännas osäkert men de utlovar ju 5 respektive 12 år stöd.
Citera
2025-09-06, 12:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Defintivit Ubuntu i grunden.
Citera
2025-09-06, 12:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Defintivit Ubuntu i grunden.

Det står så på deras hemsida.
Citera
2025-09-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Personligen hade jag snarare försökt få W11 att se ut som W10 än att byta OS helt. De flesta kommer aldrig orka göra detta.
Håller med.

För mig räcker det att flytta på startmenyn så den blir placerad till vänster igen, istället för centrerad.

Linux hör absolut hemma på en server, men absolut inte på en desktop.

Även att man sminkat det för att det ska se likadant ut så är det fortfarande sjukt oanvändarvänligt i bakgrunden.

För IT intresserade som jag själv är det för mycket strul för att köra på min vanliga dator framförallt i form av paket som slutar underhållas och paketberoenden som inte kan uppfyllas av diverse anledningar.
Om man nu inte är sugen på att kompilera själv vilket är minst lika struligt.

Att köra det på en server blir inte lika jobbigt eftersom det är färre paket man stökar runt med och jag lägger helre ner tid på att felsöka problem på min server än på min arbetsstation.
Citera
2025-09-06, 13:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Håller med.

För mig räcker det att flytta på startmenyn så den blir placerad till vänster igen, istället för centrerad.

Linux hör absolut hemma på en server, men absolut inte på en desktop.

Även att man sminkat det för att det ska se likadant ut så är det fortfarande sjukt oanvändarvänligt i bakgrunden.

För IT intresserade som jag själv är det för mycket strul för att köra på min vanliga dator framförallt i form av paket som slutar underhållas och paketberoenden som inte kan uppfyllas av diverse anledningar.
Om man nu inte är sugen på att kompilera själv vilket är minst lika struligt.

Att köra det på en server blir inte lika jobbigt eftersom det är färre paket man stökar runt med och jag lägger helre ner tid på att felsöka problem på min server än på min arbetsstation.

Att inte vilja använda W11 handlar ju inte om utseendet utan om OSet i stort, utifrån W10-användares syn.

Enligt info på Winux hemsida så bör detta OS vara användarvänligt för en grundläggande användare, hemanvändare. Men troligen behöver man köpa en licens för att erhålla denna enkelhet fullt ut. Är man beredd till det så passar detta OS bra för de som tröttnat på Windows problem och utveckling mot komplicering och vill gå till något problemfritt och enkelt.
Citera
2025-09-07, 17:10
Medlem
brianmolkos avatar
Vad heter de andra OS som liknar W10 ?
Citera
2025-09-07, 17:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad heter de andra OS som liknar W10 ?