• 1
  • 2
2025-09-04, 11:07
Medlem
1FFs avatar
Ett Op som är Linux-baserat men ser ut som och liknar W10 på många sätt. Slipp köpa ny dator för att fortsätta kunna köra Windows, ish, i form av W11: https://www.windowscentral.com/micro...-nears-its-end

Här har man tänkt till för att vinna på Ms nedstängning av W10. Jag har inget intresse av Linux men, här blir man lite sugen.
Citera
2025-09-04, 11:20
Medlem
Var och en blir salig på sitt vis.
Jag kan väl tycka att gränssnittet i Win inte är vad man vill efterlikna allt för mycket...
Men okej, en del vill känna sig som hemma.

Det jag däremot tycker var lite fult är att man tar betalt för OneDrive....... Det finns ju nån som har skapat denna integrering, och gjort till tillgänglig för alla, och här kommer dessa och tar betalt för det. https://github.com/abraunegg/onedrive

En sökning på nätet kallar denna dist för scam: https://www.zdnet.com/article/why-i-...-linux-distro/

Och tillsist bjuder jag på ett alternativ: zorinos, om man nu absolut vill att det ska se ut som Windows och inte orkar fixa det själv. De är dock också fula och tar betalt för saker, förhoppningsvis tar de betalt för nåt de själva har skapat då.

Annars, mitt tips att är inte installera dessa hitte-på-distar, utan välja en av de största så det finns gott om hjälp att få.
Ubuntu, Mint.
Fedora om man vill ha nyare programvara.
OpenSUSE om man vill ha en dist vars hemmaadress är i Europa.
Senast redigerad av drKickass 2025-09-04 kl. 11:21. Anledning: stavfel
Citera
2025-09-04, 11:37
Medlem
Vad är det svåra med att bara installera wsl2? Då har du det bästa från båda utan massa strul som ominstallation osv.
Citera
2025-09-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Vad är det svåra med att bara installera wsl2? Då har du det bästa från båda utan massa strul som ominstallation osv.

Och löser det TS problem med att att inte få uppdateringar till sitt Win10?
Jag kanske tolkar allting fel, men jag fick uppfattningen att det var anledningen till att fundera på Linux.
Citera
2025-09-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Och löser det TS problem med att att inte få uppdateringar till sitt Win10?
Jag kanske tolkar allting fel, men jag fick uppfattningen att det var anledningen till att fundera på Linux.

Ja det är sant , så smånigom kommer uppdateringar att upphöra.
Citera
2025-09-04, 11:51
Medlem
triptykens avatar
Finns flera projekt med samma målsättning och flera med större dev-grupper bakom sig som Zorin som just är till för exakt det här och har gjort det i flera år.

https://zorin.com/os/
Citera
2025-09-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Det vettigaste är att installera Windows 10 LTSC istället. Med 7 år av stöd kvar kommer problemet för många att lösa sig själv i form av att datorn går sönder under de 7 åren.
Citera
2025-09-05, 08:28
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Det vettigaste är att installera Windows 10 LTSC istället. Med 7 år av stöd kvar kommer problemet för många att lösa sig själv i form av att datorn går sönder under de 7 åren.
Vadå, sprickor i chassit, kortslutet nätagg och sönderbränd gpu?
Vad har man för nytta av 7 års stöd om datorn ändå ska gå sönder under de åren?
Citera
2025-09-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vadå, sprickor i chassit, kortslutet nätagg och sönderbränd gpu?
Vad har man för nytta av 7 års stöd om datorn ändå ska gå sönder under de åren?
Det där gick inte att begripa sig på du. De flesta datorer blir inte 15+ år gamla innan folk byter ut dem, eller att de rentav pajar när man startar den en dag.
Citera
2025-09-05, 14:18
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Det där gick inte att begripa sig på du. De flesta datorer blir inte 15+ år gamla innan folk byter ut dem, eller att de rentav pajar när man startar den en dag.
En dator håller långt längre än 7 år. Har du inga krav på att uppdatera den så kan den tuffa på längre än vad du verkar tro. Största anledningen till att privatpersoner tvingas uppdatera en dator idag är för att stödet för uppdateringar till OS:et uteblir, eller att man pysslar med gaming och annat som kräver kontinuerlig uppdatering av hårdvaran.

Jag har flera datorer som är äldre än 7 år som jag skapar musik och lirar äldre spel på.
Citera
2025-09-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
En dator håller långt längre än 7 år. Har du inga krav på att uppdatera den så kan den tuffa på längre än vad du verkar tro. Största anledningen till att privatpersoner tvingas uppdatera en dator idag är för att stödet för uppdateringar till OS:et uteblir, eller att man pysslar med gaming och annat som kräver kontinuerlig uppdatering av hårdvaran.

Jag har flera datorer som är äldre än 7 år som jag skapar musik och lirar äldre spel på.
Du missar den lilla detaljen att en dator som är EOL för Windows 10 nu är minst 5 år gammal.
Citera
2025-09-05, 16:12
Medlem
Kul idé, men jag är skeptisk till att någon faktiskt kommer byta från Windows för detta. Det känns mest som en desperat åtgärd för att locka över folk som inte ens gillar Linux från början. Jag väntar hellre på en riktig Windows 12, tack å snälla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in