Howard The Duck (1986)
www.imdb.com/title/tt0091225/
Det här är också en film som funnits i periferin hos mig sedan jag var liten, men jag tror aldrig jag sett den.
Och det är första gången jag riktigt uppskattar vad som klassas som en form av superhjälte-film.
Jag tycker generellt filmer är bäst första halvan. omkring sista tredjedelen, eller sista halvan av en film så brukar det byggas upp till något slags klimax och jag sitter mest och väntar på att det ska ta slut.
Det är alltid samma sak för mig, slutet av filmerna är det som är som minst intressanta, det blir bara som en transportsträcka mot slutet.
Jag gillar när saker bygger upp, både i film och musik.
Och vad jag har märkt är att äventyr- och actionfilmer lider extra mycket av detta. För i dessa typer av genrer så blir det alltid bara fullständigt kaos efter halva filmen, eller typ sista tredjedelen. Det blir väldigt stökigt, högljutt och det händer ingenting som direkt för filmen eller handlingen framåt.
Det blev tydligt så även i denna film... så sista delen av filmen var mest dryg och jag väntade på att det bara skulle ta slut.
Men bortsett det så uppskattade jag faktiskt denna film. Den har en ganska skön och charmig humor som är genomgående.
Det är kanske inte precis den dos av vuxenhumor som jag på förhand hade förväntat mig, utifrån intrycket jag fått av omslaget och vad jag läst om filmen. Men det finns ändå något där som är charmigt och underhållande, och kanske mer riktat till vuxna.
Jag har svårt att inte tycka om ankan Howard, han är väldigt charmig och skön. Det blev lite för mig som att kolla på ALF. En kort alien som springer runt med attityd och pondus osv.
Vad jag dock kan tycka är lite småjobbigt är sättet Howard talar på. Han låter lite stel och krystad på något sätt. Det låter inte jätteavslappnat eller naturligt. Nästan lite robotaktigt eller vad jag ska säga.
Men jag är glad att jag gav denna film chansen. Även om den kanske inte riktigt var vad jag hade förväntat mig, så betyder det inte att det var sämre. Det var bara något annat, och jag uppskattar mycket i denna film.
Att allt spårar ur och blir fullständigt ADHD mot slutet av såna här filmer får jag väl bara acceptera och se förbi, trots att jag inte riktigt ser vitsen med de inslagen.
Detta var lite som att se en hybrid av Ghostbusters och något annat... ja, överlag så gillade jag den här filmen. Den var mysig, trots bristerna jag beskrivit.