Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Nej, så fan heller. Jag vägrar krypa in i vänsterns trånga åsiktskorridor.
Lågt i tak och man kan inte mötas pga av att det är så jävla smalt.
Syrefattigt ochså.
Det är ju tyvärr en del i den svenska kulturen att det är som du beskriver det. På något sätt blir slår det tillbaka mot uppfattningen om svenskar och svenskhet. Jag tycker ärligt talat att det som utmärker svensken i gemen är feghet, avundsjuka och grupptänkande. Jag skulle säga att svenskar till närmare 80 procent tillhör det du kallar »vänsterns trånga åsiktskorridor«. Det är så framträdande att de borde ta plats i en kulturkanon faktiskt.
En kultur är ju det som är mest framträdande för en befolkning och inte en drömbild om hur man tycker att det borde vara. Man brukar ju säga att man får det man röstar på, men det är ju även så att det blir den kultur som majoriteten följer. Det kan väl sägas att det gamla kulturdraget, att inte störa varandra, omvandlats till att bekämpa och försvara »gruppen«. Där »gruppen« är dessa 80 procent med »vänstertänkande« i någon form. »Vänstertänkandet« hittas i alla vänsterinriktade partier, men definitivt även hos C och L. En stor del inom M är »vänstertänkande« även om de inte fattar det själva.
I det sammanhanget borde Stegrud insett att det kommer att bli »billiga poäng« för belackarna när hon skriver som hon gör. För övrigt kan man ju fråga sig varför politikerna ska hålla på med att skicka ut en massa korta outvecklade åsikter på sociala medier? Narcissism är givetvis en förklaring. Det är alldeles för många politiker som är så förälskade i sina egna åsikter att de ständigt måste överösa omgivningen med dem. Det enda som sådana utspel leder till är att de kan skjuta tillbaka om man är oförsiktig med orden. Det leder i övrigt aldrig till något annat än brus. Förr var det partiledaren som stod för uttalandena och de var partiets hållning. Nu ägnar sig riksdagsledamöterna åt egna personliga agendor. Ja det kallas personval, men nej i realiteten är det alltid partiet som styr.