Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Nu tror jag inte på att jag har begått något brott. Men som sagt om någon profet eller gud vill erbjuda mig nåd så är jag här och tar emot den.
Hur ska jag ödmjuka mig inför miljoner profeter och gudar som sägs finnas?
Har du inte begått något brott alltså? Har du någonsin ljugit? Har du någonsin stulit? Har du någonsin förbannat någon? Har du någonsin tittat på en annan mans kvinna med lusta?
Alla de här sakerna går emot Guds lag och Gud är helig. Som tur är så är Gud också oändlig kärlek och förlåtelse och erbjuder oss nåd i Kristus.
Jesu egna ord:
"Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du ska inte mörda, och Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot’ till sin broder är skyldig inför Rådet, och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna"
"Ni har hört att det är sagt: Du ska inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna." Matteus 5
Guds standard är perfektion och det finns endast en perfekt människa och det är Jesus. Alltså måste vi ta emot honom som Herre och bli rättfärdiga genom hans rättfärdighet, inte våran egen.
Alla har vi syndat emot Gud och hela mänskligheten är fördömd sedan syndafallet.
De flesta stora religionerna innan Kristus var överrens om att döden innebar helvetet/dödsriket (grekerna kallade det Hades, judarna kallade det Sheol, Egyptierna talade om underjorden/dödsriket, aztekerna kallade det Mictlan osv.
Den kristna läran om Helvetet/Hades går alltså inte emot vad de andra hedniska religionerna alltid talat om.
Precis som YoungHoon Kim förklarar i videon så är Gud helig och har ett oändligt värde. Straffet för att synda emot en oändlig och helig Gud är alltså oändligt.
Även om det finns många "gudar" att välja mellan så finns det bara en sann skapargud som älskar dig och dog för dig på korset.
Valet är ditt, nåden finns där men du måste söka den och du behöver "krypa till korset" och bekänna dina synder och be om nåd och förlåtelse. Det är inte Gud som måste komma till dig, du är bara människa.