2025-09-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Som Bimbodeluxe är inne på har de allra flesta svenskar noll koll på de allra flesta punkterna på listan. Det blir därmed en usel introduktion för en invandrare som inte kommer kunna prata ens med svenskar om dessa punkter. Den blir också missvisande när den inte innehåller central, folklig kultur som folk i allmänhet känner till och diskuterar. Jag hade ensam på bara ett par dagar gjort ett urval som hade varit bättre lämpat som introduktion till den svenska kulturen.
Om de inte pratar svenska så kanske de ska lära sig det först? Meningen med kanonen är ju inte att de ska lära sig språket men kulturen.

Huruvida de flesta svenskar känner till det som är inkluderat låter jag vara osagt. Jag vet bara att jag åtminstone känner till det mesta som är inkluderat. Men jag borde också lära mig flera saker i mer detalj, så varför inte börja där? Detta kan ju inte på något sätt vara negativt i vilket fall som helst. Vad är det värsta som kan hända? Att medborgarna blir lite mer bildade?
Citera
2025-09-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det krävs såklart en viss verkshöjd för att ett verk ska komma med i en sådan kanon - eller borde göra det i alla fall. Man kan inte ta med t.ex. ABBA:s enfaldiga sångtexter. Sådant lyssnar ungarna på ändå. Det måste vara något mer, något som lyfter själen (vilket inte Sonja Åkesson, som tyvärr kom med, gör).

Som sagt, ett mästrande ovanifrånperspektiv. För mig är dina åsikter om sångtexter och verkshöjd irrelevanta. Och vad som lyfter din själ är inte samma sak som lyfter min.

Citat:
Man får nog vänta 50 år för att se vad som blir kvar, s.a.s.. Det är ingen mening med att ta med tillfälliga saker, som går upp som en sol och ner som en pannkaka. Det tar ett tag att se vad som är evigt.

Du behöver vänta 50 år på att någon annan berättar för dig om vad din kultur var idag. För mig räcker det att leva nu så vet jag vilken kultur jag har och vad jag anser är bra. Behöver jag tips på ny kultur att ta del av använder jag den fantastiska uppfinningen internet. Otroligt att du använder dig av en sådan nymodighet?

Citat:
Fast nu var det ju en SVENSK kulturkanon som skulle tas fram. Antag att de tar fram en kulturkanon i Thailand. Ska den då inkludera "Små grodorna", Emil i Lönneberga, Gevaliakaffe och luciatåg för att det bor många svenskar där numera?

Ingenstans skrev jag att kulturkanon bör innehålla något specifikt. Jag frågade/undrade i allmänhet hur beställare och skapare av kulturkanon menar. Om man tar på sig att definiera något åt mig, borde jag väl ha rätt att ställa förtydligande frågor? Och om det är så otroligt självklart borde det väl inte heller vara så svårt att svara frågorna kan jag tycka. Men ja, det är väl lättare att vända det till att det är jag som behöver svara på något - men det är ju inte jag som har försökt trycka på någon en kulturkanon. Varken i Sverige eller i Thailand.
Citera
2025-09-03, 21:42
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jonas Gardells analys är bra - https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/har-tragardh-spenderat-hela-forskottet-pa-weed/

Förstår inte alls angreppet mot SD-ledamoten Jessica Stegrud. Hon påpekade det talande i att en ”svenskfödd kurd och en perser” satt och debatterade svensk kulturkanon i SVT.

Som svensk, med förfäder som varit med och byggt Sverige, tycker även jag att det är märkligt att just en ”svenskfödd kurd och en perser” förväntas föra den diskussionen åt oss svenskar.

Jonas Gardell är såklart rejält butthurt för att han inte finns med på listan. Eller?
Citera
2025-09-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jonas Gardell är såklart rejält butthurt för att han inte finns med på listan. Eller?

Vad har han gjort innan 1975 som borde vara med?
Citera
2025-09-03, 21:44
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Saker.

Under "design" är mna tillägg

Mönstret "Virrvarr" av Folke Bernadotte
Pinnstolen "Lilla Åland" av Carl Malmsten
Keramik "Swedish Grace"/"National servisen" av Louise Adelborg

Under "arkitektur" är mina tillägg

I princip allt av Ferdinand Boberg

Under "konst" är mina tillägg

Anders Zorn
Eugéne Jansson
Carl Larsson

Under "litteratur" är mina tillägg

Barabbas av Pär Lagerkvist
Romanen om Olof av Eyvind Johnson

Tack och bock
Citera
2025-09-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan inte annat än att hålla med.

Hur många av dem själva har ens läst eller tittat på det som nämns i listan?

Politiker tror jag överlag har dålig koll på det mesta av detta. Experterna är ju ändå finkulturella människor, så det har säkert haft kunskap om verken även innan. Men troligtvis inte på allt, de heller. Jag upplever bara att sådana här listor är så copypastade och beroende av andras tidigare godkännande.
Citera
2025-09-03, 21:48
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Kanske, jo, nog troligt
Allvarligt, Gardell har en poäng!
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/har-tragardh-spenderat-hela-forskottet-pa-weed/

Typ:
Lars Trägårdh kan återvända till sitt Kurdistan, Persien, till gosedjur från Kina eller var fanken han uppehåller sig om dagarna och belåtet fortsätta nynna för sig själv: ”Här kommer en svensk kulturkanon, det snöar på hans hatt…
Senast redigerad av Kallis 2025-09-03 kl. 22:00.
Citera
2025-09-03, 21:49
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullOchGo
Vad har han gjort innan 1975 som borde vara med?

Sorry, missade den detaljen...

Men Jonas Gardell ser sig nog som Sveriges främsta författare och är lite butthurt ändå.
Citera
2025-09-03, 21:52
Medlem
Vad tusan gör den där Trägårdh med en lång sjal om halsen i skjortärmarna?

Är han också homo - eller är han bara en posör?
Citera
2025-09-03, 22:07
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Vad tusan gör den där Trägårdh med en lång sjal om halsen i skjortärmarna?

Är han också homo - eller är han bara en posör?
Delar väl kulturkanon med kulturprofilen Jean-Claude Arnault....
Citera
2025-09-03, 22:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Under "design" är mna tillägg

Mönstret "Virrvarr" av Folke Bernadotte
Pinnstolen "Lilla Åland" av Carl Malmsten
Keramik "Swedish Grace"/"National servisen" av Louise Adelborg

Swedish Grace är fin, jag har en del själv, men den är ändå för stilistisk, modernistisk, för att vara "evig" - som jag tycker att posterna på en kulturkanon ska vara. Ta Rörstrands Ostindia i stället, den är fantastisk, och påminner också om en viktig del av vår historia - då våra sjömän seglade ut och upptäckte världen, och kom hem med te, kaffe, rom, kryddor, porslin och sidentyg!

https://images.auctionet.com/thumbs/large_item_2618430_dc7625d40f.jpg
Citera
2025-09-03, 22:11
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja det hade varit värdigt. Roman? Vadfan. Vi har ingen Grieg eller Sibelius, det måste vi leva med. Inte låtsas som att Roman eller Berwald eller andra halvfigurer är jämförbara.

Om man struntar i kvaliten och bara ska belysa vad som är typiskt svenskt är väl Lotta på Liseberg eller vad det heter mer genuint svenskt, och samtidigt genuint uselt
Nej visst, ingen Grieg (vars skotske farfarsfar stavade ‘Greig‘) eller Sibelius (som inte kunde finska), dock! Pettersson (vars 7:a du givetvis känner innantill, liksom de *svenska* kontroverserna kring hans person). Berwald är heller ingen halvfigur, men litet komplexare att utbena musikaliskt. Roman är den som på eget initiativ såg till att vemhelst betalande fick sköldlöst tillträde till konserterna å Riddarhuset (i.e. cash over class). Det kan i dag tyckas vara rovkapitalism, men varaktig utveckling måste företas i lagom stora steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in