2025-09-03, 22:30
Medlem
Kalliss avatar
All heder till Jessica Stegrud!
Som vågar säga och uttrycka det vi alla svenskar känner och tycker!
Citera
2025-09-03, 22:49
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Mönstret "Virrvarr" av Folke Bernadotte

Sigvard Bernadotte, inte Folke.
Citera
2025-09-03, 22:52
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det inte är rimmat, är det ju inte poesi. Då är det prosa, som bara styckats upp på korta rader för att det ska se ut som poesi. Men det finns förstås olika typer av rim, det måste inte vara just slutrim (även om jag personligen tycker att det är effektivast).
Komme vi då ihåg att slutrim är den i dag i praktiken enda överlevande varianten som tidigare var den lägst ansedda och just därför aktivt undvikna; liksom meter nu nonexisterande parameter i dagens dikt; och som moll & dur vart de 2 (eg. aspekter av 1 & samma) som knallade vidare ur kyrkoarterna varur endast den harmoniskt omöjligare lokriska ansågs fulare: ett monstermönster.
Citera
2025-09-03, 22:53
Medlem
Grundproblemet med att se Lawen och Parisa är att deras föräldrar och defintivt deras farmor och farfar aldrig har tagit del av Svensk kultur. Både min mormor och jag vet vem Lasse Åberg är och alla hans värk. Även alla visor man sjöng som barn.

Det kanske ger ett bättre perspektiv på att vara svensk..

Jag är.dock glad att varken Özz Nujen eller Greekazo var involverade i denna kanon2.
Citera
2025-09-03, 23:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Grundproblemet med att se Lawen och Parisa är att deras föräldrar och defintivt deras farmor och farfar aldrig har tagit del av Svensk kultur. Både min mormor och jag vet vem Lasse Åberg är och alla hans värk. Även alla visor man sjöng som barn.

Det kanske ger ett bättre perspektiv på att vara svensk..

Jag är.dock glad att varken Özz Nujen eller Greekazo var involverade i denna kanon2.

Nog för att Åberg är gammal och börjar få en del krämpor men det är ändå ganska ovanligt att hålla reda på "alla hans värk".

Jag antar att du och din mormor brukar prata mycket om konventikelplakatet, 1734 års lag, storskiftet., Tabellkommissionen, 1634 års regeringsform, Lappkodicillen och alla andra punkter i kanon som kulturella och "äkta" svenskar diskuterar dagligen.
Citera
2025-09-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nog för att Åberg är gammal och börjar få en del krämpor men det är ändå ganska ovanligt att hålla reda på "alla hans värk".

Jag antar att du och din mormor brukar prata mycket om konventikelplakatet, 1734 års lag, storskiftet., Tabellkommissionen, 1634 års regeringsform, Lappkodicillen och alla andra punkter i kanon som kulturella och "äkta" svenskar diskuterar dagligen.

Evert Taube däremot.
Citera
2025-09-04, 00:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Evert Taube däremot.

Då är du och din mormor inga riktiga svenskar tydligen eftersom Evert Taube inte är med i svensk kulturkanon.
Citera
2025-09-04, 00:07
Medlem
Citat:
Då är du och din mormor inga riktiga svenskar tydligen eftersom Evert Taube inte är med i svensk kulturkanon.
Cornelius Vreeswijk!!!?
Citera
2025-09-04, 00:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Cornelius Vreeswijk!!!?

Ännu mer osvenskt enligt svensk kulturkanon. Det har staten med Tidölaget i spetsen slagit fast.
Citera
2025-09-04, 01:12
Medlem
Någon som vet vad som var den första skönlitteraturen skom skrev på svenska i bokform, alltså inte runstenar eller kyrkböcker eller faktaböcker?
Citera
2025-09-04, 06:39
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
eftersom Evert Taube inte är med i svensk kulturkanon.
”Calle Schewens vals” och ”Möte i monsunen” av Evert Taube är med i den kulturkanon som togs fram.
Citera
2025-09-04, 06:47
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Någon som vet vad som var den första skönlitteraturen skom skrev på svenska i bokform, alltså inte runstenar eller kyrkböcker eller faktaböcker?
Från Wikipedia:
1665–1668 publicerades den första romanen på svenska, Stratonice av Urban Hiärne. Det sistnämnda året trycktes Georg Stiernhielms diktsamling Musæ Suethizantes, som var det första diktsamlingen av större betydelse skriven på svenska, och vilket var orsaken till att han kallas "den svenska skaldekonstens fader".
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk_litteratur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in