2025-08-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Hur har det gått? Stor andel som slutat inom ett år ser jag men jag har inte förstått varför. Håller du på? Varför/ varför inte?
Många slutar nog för att det blir för dyrt för vanliga svenssons i längden.
Citera
2025-08-31, 16:40
Medlem
Jag har tagit Mounjaro i 12 veckor ,jag har gått ner 14 kg. Jag är rörelsehindrad går med rollator. Denna medicin fungerar perfekt för mig. Jag är nöjd med viktnedgången trots att jag rör mig begränsat. Men det är tufft ekonomiskt. Nu kostar 4 v 3800 kr.
Jag klarar det för jag köper inget godis,snacks osv. På ett sätt sporrar priset mig att klara detta,jag vill ju inte kasta pengar i sjön. När jag började hade jag över 40 i Bmi. Vikten var 110,6 kg. Nu är vikten 96,5 kg. Jag är så glad.
Citera
2025-08-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Jag har tagit Mounjaro i 12 veckor ,jag har gått ner 14 kg. Jag är rörelsehindrad går med rollator. Denna medicin fungerar perfekt för mig. Jag är nöjd med viktnedgången trots att jag rör mig begränsat. Men det är tufft ekonomiskt. Nu kostar 4 v 3800 kr.
Jag klarar det för jag köper inget godis,snacks osv. På ett sätt sporrar priset mig att klara detta,jag vill ju inte kasta pengar i sjön. När jag började hade jag över 40 i Bmi. Vikten var 110,6 kg. Nu är vikten 96,5 kg. Jag är så glad.

Bra gjort! Grattis! Men håller med, kostnaden är hög. Jag vet inte om jag tänka mig att betala så mkt, därför funderar jag på Ozempic istället, men vill ju också få så bra resultat..
Svårt beslut. Är det nån här som börjat med Ozempic och sen gått över till Mounjaro? Är den ”övergången” krånglig?
Citera
2025-09-02, 18:43
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chyl
Är i funderingar om att välja Mounjaro eller Ozempic.
Väger 84, skulle vilja ner till 70kg. Mounjaro verkar ju mest effektiv men jäkla dyr. Är det värt att betala mer för Mounjaro tycker ni?

Tror att man nu för tiden väljer Mounjaro före Ozempic, men att de som tar Mounjaro nu kommer gå över till Ozempic när man kommit i mål och ska gå på underhållsbehandling eftersom Ozempic är billigare.
Citera
2025-09-02, 18:46
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Låter ju som missbruk...

Matmissbruk är inte ovanligt när man är fet. Det är inte för inte som fetma räknas som sjukdom, precis som alkoholism.
Citera
2025-09-02, 19:07
Medlem
Hämtade ut mina första sprutor idag.
Påbörjar imorgon.

Startvikt 98.5kg
Längd 179cm
Midjemått 110cm

Har lång erfarenhet av träning, inte på hög nivå men ändå relativt koll på grejerna!
Varit stor hela mitt liv, tog tag i de för några år sedan och gick ner 45kg självmant, egentligen i ren svält, efter det börjar jag styrketräna och köra massa olika typer av dieter men aldrig något som fastnade, lägsta noteringen va 83kg men ändå fanns de en del att ta på. Ser mycket fram emot att komma ner till rimlig nivå utan att ta alldeles för mycket som psyke. När jag läst igenom tråden så läser jag om många som är i exakt samma sits som mig själv.

Är det någon som kombinerar det med en del träning och behållt mycket muskler? Några mattips?
Citera
2025-09-03, 14:23
Medlem
I morgon är det dags för fjärde sprutan på 2,5mg. -4 kg so far (lite för snabbt).

Har märkt att vid dag 5 kommer suget efter snacks och snabba kolhydrater smygande. Vid dag 6 är suget som innan jag började med Mounjaro.

Om en vecka ökar jag till 5mg, är det någon som märkt av att suget dag 5 & 6 inte är lika starkt efter dosökning?
Citera
2025-09-03, 20:26
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaHojt
Hämtade ut mina första sprutor idag.
Påbörjar imorgon.

Startvikt 98.5kg
Längd 179cm
Midjemått 110cm

Har lång erfarenhet av träning, inte på hög nivå men ändå relativt koll på grejerna!
Varit stor hela mitt liv, tog tag i de för några år sedan och gick ner 45kg självmant, egentligen i ren svält, efter det börjar jag styrketräna och köra massa olika typer av dieter men aldrig något som fastnade, lägsta noteringen va 83kg men ändå fanns de en del att ta på. Ser mycket fram emot att komma ner till rimlig nivå utan att ta alldeles för mycket som psyke. När jag läst igenom tråden så läser jag om många som är i exakt samma sits som mig själv.

Är det någon som kombinerar det med en del träning och behållt mycket muskler? Några mattips?

Låter intressant, ska bli kul att följa!
Ja jag tränar och har nog behållit det mesta av musklerna (kör Ozempic) och gått ned mycket runt midjan. Långsam viktnedgång, styrketräning och bra med protein, 1,5-2 g per kg kroppsvikt. Kvarg, keso, ägg och kyckling är stapelvaror. Har alltid färdigstekt protein i frysen och kylen så att det bara är att värma och käka.
Citera
2025-09-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
I morgon är det dags för fjärde sprutan på 2,5mg. -4 kg so far (lite för snabbt).

Har märkt att vid dag 5 kommer suget efter snacks och snabba kolhydrater smygande. Vid dag 6 är suget som innan jag började med Mounjaro.

Om en vecka ökar jag till 5mg, är det någon som märkt av att suget dag 5 & 6 inte är lika starkt efter dosökning?
Jag har hört att en del tar vart 5e dag istället för en gång i veckan för minska suget dom sista 2 dagarna.
Kan bli lite dyrt visserligen, och sen om det är farligt vet jag dock inte.
Citera
2025-09-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Låter intressant, ska bli kul att följa!
Ja jag tränar och har nog behållit det mesta av musklerna (kör Ozempic) och gått ned mycket runt midjan. Långsam viktnedgång, styrketräning och bra med protein, 1,5-2 g per kg kroppsvikt. Kvarg, keso, ägg och kyckling är stapelvaror. Har alltid färdigstekt protein i frysen och kylen så att det bara är att värma och käka.

Haha ja... det som är lite tråkigt är ju att man har ju börjat bli rätt trött på kyckling och ris, det är ju typ det enda jag har ätit i 3-4 år på vardagarna i alla fall. Helgerna är en stor synd och småätandet hit och dit. förra året var jag uppe på 104kg och fattade inte hur jag hamnat där, även ifall man kan trycka en del onyttigheter på helgerna så låg jag ju ändå mycket minus på kalorisidan under vardagarna. Fan känts hopplöst många gånger.

vad ligger ditt kaloriintag på?
Kör du några carbs?
Kör du kosttillskott? proteinpulver exempelvis?
Har en burk kreatin hemma också, men inte vågat ta det förens jag är nere på en låg fett %, vågar man ta det när man går på mounjaro? tänker kanske till våren hehe.

Hoppas denna gången få rätsida på det och det är målsättningen, ska bli sjukt intressant och se vad som händer med en när man har en chipspåse framför sig, kommer man ta 5st och sen inte vilja ha mer eller kommer det vara som tidigare, sluka hela påsen under 20 minuter. Personer som lyckas att ha en chipspåse i skåpet en hel vecka har jag kallat psykopater
Citera
2025-09-04, 10:44
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Trodde det också, men idag när medicinens effekter börjar avta inför nästa dos är det nästan olidligt i kroppen.
Känslan att inte längre känna sig mätt är hemsk. Tankarna snurrar vad för något man skulle kunna stoppa i sig för att dämpa hungern. Äckligt trött efter måltider.

Längtar efter nästa dos så att jag kan fungera normalt.
Så du är konstant hungrig när medlet går ur kroppen?
Det låter ju inte så bra, det är som gjort för att man inte ska kunna sluta med medicinen.
Kan du (eller någon annan) berätta mer vad som händer i kroppen när man slutar eller trappar ner?
Citera
2025-09-04, 11:50
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Så du är konstant hungrig när medlet går ur kroppen?
Det låter ju inte så bra, det är som gjort för att man inte ska kunna sluta med medicinen.
Kan du (eller någon annan) berätta mer vad som händer i kroppen när man slutar eller trappar ner?
Enligt min doktor så vet man inte riktigt än vad som händer efter man har nått sin målvikt.
Vad jag har sett är att många behåller sin vikt medans vissa går upp igen.
För egen del är jag inte sugen på diverse godsaker efter medicineringen och då kan jag aktivt välja bort dessa, medans det finns dom som väljer att äta godis. Dessa individer tror jag kommer att gå upp igen i vikt.
Sen är det ju tablettversioner på väg ut till marknaden som kommer att ersätta sprutorna.

Nu har jag personligen gått ner i snitt 3kg / vecka.
Inga direkta biverkningar att tala om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in