2025-08-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Tog första sprutan igår på 2.5mg, har krökat rätt rejält i sommar. Igen alkoholsug idag.

Kände redan av medicinen på kvällen, var inte hungrig. Slutade äta efter ett par tuggor.
Dag två har jag ingen hunger alls, inte ens efter hård träning. Ingen sug efter något gott.

Låter deprimerande
Citera
2025-08-26, 21:26
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Låter deprimerande

Trodde det också, men idag när medicinens effekter börjar avta inför nästa dos är det nästan olidligt i kroppen.
Känslan att inte längre känna sig mätt är hemsk. Tankarna snurrar vad för något man skulle kunna stoppa i sig för att dämpa hungern. Äckligt trött efter måltider.

Längtar efter nästa dos så att jag kan fungera normalt.
Citera
2025-08-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Ja för mig har det minskat med 95%
Förut såg jag fram emot några öl till helgen men inte nu längre.
Även suget på sex har minskat.
Tycker att sexlusten ökar i takt med att kilona rasar.
Citera
2025-08-30, 11:47
Medlem
Är i funderingar om att välja Mounjaro eller Ozempic.
Väger 84, skulle vilja ner till 70kg. Mounjaro verkar ju mest effektiv men jäkla dyr. Är det värt att betala mer för Mounjaro tycker ni?
Citera
2025-08-30, 14:03
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chyl
Är i funderingar om att välja Mounjaro eller Ozempic.
Väger 84, skulle vilja ner till 70kg. Mounjaro verkar ju mest effektiv men jäkla dyr. Är det värt att betala mer för Mounjaro tycker ni?

Ozempic är vid det här laget svingammalt, mounjaro tillhör nästa generation (och nya är på g) och verkar på fler sätt i kroppen vilket ger en bättre effekt.

Om det är värt priset kan bara du avgöra.
14kg är "inte så mycket" i dessa sammanhang, är det en estetisk effekt du eftersöker?
Citera
2025-08-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Trodde det också, men idag när medicinens effekter börjar avta inför nästa dos är det nästan olidligt i kroppen.
Känslan att inte längre känna sig mätt är hemsk. Tankarna snurrar vad för något man skulle kunna stoppa i sig för att dämpa hungern. Äckligt trött efter måltider.

Längtar efter nästa dos så att jag kan fungera normalt.

Låter ju som missbruk...
Citera
2025-08-30, 17:24
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Låter ju som missbruk...

I så fall: bra att det kommit fungerande medicin mot det
Citera
2025-08-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner

I utbyte mot ett annat missbruk... " längtar efter nästa dos så jag kan fungera normalt"... så blir de för knarkare också..

amfetamin va också bantningspiller i början..
Citera
2025-08-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ozempic är vid det här laget svingammalt, mounjaro tillhör nästa generation (och nya är på g) och verkar på fler sätt i kroppen vilket ger en bättre effekt.

Om det är värt priset kan bara du avgöra.
14kg är "inte så mycket" i dessa sammanhang, är det en estetisk effekt du eftersöker?

Behöver få en kickstart att gå ner i vikt o försöka hålla den. Äter för mkt och för mkt socker och onyttigt. Sötsugen jämt.
Tänker påminna man ska underhålla det ett tag är priset ändå viktigt och då kanske Ozempic kan vara ” gott nog” ja vet i sjutton, men tack för ditt svar
Citera
2025-08-31, 10:01
Medlem
Citat:

Ja precis ett missbruk mot ett annat.

Är det inte dags att människor lär oss leva med våra känslor istället för att döva allting. Vi är känslovarelser och känslorna hjälper oss att navigera i livet. Men nä allt ska dövas.

Har vi ångest, nedstämdhet, oro.. de ska dövas med antidepressiva, lugnande eller fly från det som orsakar symtomen. Folk blir sjukskrivna, barn sitter hemma istället för att gå till skolan.

Naturliga sorgeprocesser ska också dövas med läkemedel. Folk stannar hemma från jobbet för att pojkvännen har gjort slut.

Har man svårt att sitta stil då ska men trycks i ADHD-medicin eller varför inte cannabis.

Tristess kan dövas med spel, alkohol, centralstumulerande droger, sex, mat m.m.

Nu i de sista av leden ska även hunger och tankar på mat dövas, inte lite utan totalt. Hunger som är en så grundläggande känsla för överlevnad, den talar om för oss att vi behöver få i oss mer näring. Tyvärr har många lärt sig att INTE lyssna på hungersignalen, man fortsätter äta fast man är mätt och sötsaker och snacks gör oss sugna fast vi inte behöver energi. Det är där problemet ligger. Vi översköljs av beroendeframkallande mat som får oss att överleva. Och råden för att råda bot på problemet är att äta mindre av näringsämnen som bidrar till mättnad (fett) och vi rekomenderas stoppa i oss ganska så stora mängder socker och kolhydrater dagligen (i form av bröd, pasta, ris, potatis och frukt, (även juice som är en riktigt sockerkick)), även personer som uppenbart utvecklat missbruk av snabba kolhydrater. Vi ska hälst dra ner på köttkonsumption, inte äta för mycket ägg, kyckling föds upp under brutala förhållanden och fisk kan vara farligt. De slutar med attt man får i sig för lite riktig näring och när hungern tar över trycker man i sig onyttiga saker som kommer i ens väg.

Så vad lär man sig då av att ta mediciner som dämpar hela mättnadssystemet. Inte ett jävla skit. Man kan fortsätta äta samma gamla skitmat som man alltid gjort men i mindre mängd, kroppen går in i svältläga och hungern ökar, dock utan att du märker det för medicinen dämpar känslorna. Kroppen mår skit, försöker skrika efter hjälp men för döva öron. När medicinen går ur kroppen eller slutar verka för att receptorerna slitits ut kommer hungern tillbaka, och det med råge! Det är en överlevnadsintinkt att äta ikapp efter en svältperiod och hungern tar överhand, man tappar kontroller. Det är därför det är så förbannat svårt att gå ner i vikt, speciellt på svältdiet. Det är ingen sjukdom, det är vårt naturliga sätt att överleva svåra tider. Kroppen vill bunkra för nästa svältperiod.

Så va gör då viktnminskningsmediciner, det låser i människan i ännu ett beroende. GLP-1 receptorer finns i hjärnan och påverkar belöningscentra precis som andra droger. Det är därför man kan tappa suget även på andra saker, som sex och alkohol. De kan ju vara skönt till en början man va händer i längden när vi har minskad förmåga att känna njutning, blir man mindre lycklig, mer benägen att ta till starkare substanser för att känna njutning?

Ni ska veta att läkemedelsbolagen gör allt för att mörka eventuella beroendetendenser. Oxycodone marknadsfördes hårt av läkemedelsbolagen för att inte vara beroendeframkallande om de togs i rätt syfte, och läkare och annan vårdpersonal gick på de. Nu är missbruk och oxy en pandemi! När antidepressiva kom va de samma visa, de gick ingen kick i hjärnan men är mycket starkt beroendeframkallande, många börjar med medicinen men få klarar att sluta, ett drömläge för läkemedelsbolagen! Jag ser samma tendenser nu, GLP-1 ska bota sjukdomen hunger, ingen ska någonsin behöva känna den hemska känslan igen. Halva Sveriges befolkning är potentiella kandidater för livsläng behandling med GLP-1. Vilken vinstlott för läkemedelsbranschen. Om ni inte redan gjort de spring och köp lite aktier!

Personer med ätstörningar har nu fått ett lagligt preparat de kan missbruka, kroppshetsen lär öka. De kommer finnas folk så blir ohälsosamt smala och säkert även dödsfall. Dessa mediciner säljs redan på svarta maknaden. Och är väl en tidsfråga innan männsikor över överdosera för att bli så smala som möjligt. För lagom duger inte för alla. Man vill sticka ut, vara extrem. Därför vi ser dessa kändisar som ser helt utmärglade ut, de va smala redan innan de började ta GLP-1. Det är sjukt! De kallar jag missbruk!

Samhället i stort borde så över förutsättningarna till att leva ett hälsosamt liv istället, minska på skitmaten i butikerna och gör det dyrare. Kostråden måste ändras, föramförallt för viktminskning, sen 80-talat har vi provat kostcirkeln och övervikten är all time hight. Jag vet att det inte ärkostcirkelns fel, det kan säkert vara bra mat i teorin men i praktiken funkar det inte! Råden behöver ändras så att folk kan känna att de kan äta sig mätta på riktig mat. Sockerberoende ska hanteras genom att utesluta socker, ingen jävla juice, sylt, sött bröd och flingor, söta lättyoghurtar osv.. osv....

Och man behöver veta att hunger är inte farligt, man kan lära sig med att stå ut med hunger en stund.. man dör inte... Lär kroppen att inte gapa efter mat hela tiden genom att äta förra måltider (uteslut mellanmål) och längre nattfasta. Frukost är inte viktigast målet på dagen!
Citera
2025-08-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llm0r
Hej! Återupplivar denna tråden då man nu lanserat Mounjaro i svenska apotek och fått godkänt för läkare att skriva ut till patienter med övervikt utan krav på övriga sjukdomstillstånd.

Har själv fått utskrivet recept idag från min lokala vårdcentral efter att ha provat Saxenda i drygt 6 mån (gått ner 7kg på den men har svårt med att måsta ta dagliga sprutor och vill ha större effekt).

Det blev att beställa från apoteket då den inte finns i lager fysiskt i mitt område. Så nästa vecka kör jag igång! Min startvikt då kommer att vara strax under 110kg och jag har en dröm om att komma ner till 75kg vältränad igen så småningom. Har i grunden god koll på träning och kost men har av olika anledningar hamnat ur balans sista åren och behöver hjälp att bli av med mat- och sötsug så att jag lättare kan uppehålla mina nya hälsosammare vanor och undanhålla mig svackor.

Jag kommer börja med 2.5mg 4 veckor. Därefter 5mg 4 veckor. Sen ska jag på nytt läkarbesök för provtagning och vägning.

Hur har det gått? Stor andel som slutat inom ett år ser jag men jag har inte förstått varför. Håller du på? Varför/ varför inte?
Citera
2025-08-31, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centet
Gör ett i inlägg för att uppmuntra andra. Finns massa bra i Ozempic-tråden men inte om Mounjaro tyvärr.

Jag är kvinna, väger 89kr och är 165cm. Jag fick mitt utskrivet via läkare i appen Eatit. Gjorde blodprover dagen innan och fick utskrivet direkt. Dom kräver dock att man ändå träffar deras dietister, men det är väl bara bra.
Var tvungen att beställa eftersom inga apotek i min närhet hade det.

Tog första dosen i lördags. Blev orolig att jag gjort något fel för jag har inte känt något alls, tills idag. Idag är jag frusen och har ingen aptit, så det känns skönt att jag känner av det haha.

Läste att en del får mer effekt av att ta dosen i överarmen, ska testa det vid nästa tillfälle. Den här gången tog jag i magen.
Hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in