2025-09-03, 07:53
Medlem
Run3s avatar
Känns lite som att fixa symptomet snarare än källan till problemet.

Vi har haft extrem massinvandring, med miljontals muslimer som nu bor i Sverige, som har byggt moskéer och visar sin makt genom att marschera på gator och torg med böneutrop, Palestina-flaggor och andra markörer.

Så det regeringen försöker göra då är att försvenska invandrarna genom att utnämna Nils Holgersson som svenskt. Flera dåliga punkter:

1) Tjena, som om någon musse nu plötsligt kommer läsa Nils Holgersson nu i sin "dröm" om att bli svensk.
2) Det var ju sjuklövern som hånade svenskhet, som reducerade det till köttbullar och att dansa runt en stång. Nu är det samma sjuklöver som värnar om svenskhet. Haha? Idioter.
3) Fokuset är helt fel. Dessa invandrare ska återvandra. Fixa grundorsaken - inte symptomet. Att försöka få dem att läsa Nils Holgersson är bara att fixa symptomet, som bara kommer vara en marginell förbättring. Skicka hem dem istället, så får man en permanent lösning.

Det enda positiva med detta Kulturkanon är för existerande svenskar. När svenskarna går till att bli en minoritet i sitt eget land, så behöver vi hålla ihop och värna vår kultur än bättre än tidigare. Historiskt har Sverige bebotts av svenskar, så då har det varit enkelt. Men så är inte fallet längre. Så då behöver vi hålla ihop och minnas vilka vi är.
Citera
2025-09-03, 07:57
Medlem
Så roligt, detta kanske kan bli den nya flashbackkukmätartävlingen? Alla sverigevänner och tidö-röstare kan låtsas vara väldigt bekanta med dessa verk och således vara goda svenska medborgare.
Sedan kan vi ställa invandrare mot väggen och förhöra dom om Harsprånget i Lule älv och be dom recitera Skulle jag sörja, då vore jag tokot.

Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Den där listan sugar, hårt. ChatGPT leverade en mer relevant lista på två sekunder.

📚 Litteratur
Carl Michael Bellman – Fredmans epistlar (1700-talet)
August Strindberg – Fröken Julie, Röda rummet
Selma Lagerlöf – Gösta Berlings saga, Nils Holgerssons underbara resa
Vilhelm Moberg – Utvandrarserien
Pär Lagerkvist – Dvärgen, Barabbas
Astrid Lindgren – Pippi Långstrump, Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter
Karin Boye – Kallocain

🎶 Musik
Folkmusik – nyckelharpa, polskor
Kungliga Hovkapellet – en av världens äldsta orkestrar
Bellmans visor
Evert Taube – Sjösalavår, Calle Schewens vals
Cornelis Vreeswijk – Somliga går i trasiga skor
ABBA – internationell popsuccé
Roxette, Avicii – modern svensk populärmusik med global genomslagskraft

🎭 Teater & Film
Dramaten (Kungliga Dramatiska Teatern, grundad 1788)
Ingmar Bergman – filmer som Det sjunde inseglet, Fanny och Alexander
Mai Zetterling, Roy Andersson, Lukas Moodysson, Ruben Östlund (Guldpalmen: The Square, Triangle of Sadness)

🎨 Bildkonst & Arkitektur
Carl Larsson och Anders Zorn – nationalromantikens måleri
Hilma af Klint – abstrakt konstpionjär
Svensk design & arkitektur – IKEA, Gunnar Asplund, Sigurd Lewerentz
Svenska kyrkobyggnader – från medeltida landsortskyrkor till domkyrkorna i Uppsala och Lund

📜 Historia & Idéströmningar
Vikingatiden – runstenar, sagor, fornnordisk mytologi
Gustav Vasa – reformation och statsbildning
Stormaktstiden – 1600-talets Sverige
Folkhemmet – 1900-talets sociala reformer
Neutralitet och välfärdsstat – delar av den moderna identiteten

🌿 Traditioner & Kulturarv
Midsommar – majstång, dans, sill och nubbe
Lucia – ljus i mörkret
Nobelpriset – global symbol för vetenskap och kultur
Allemansrätten – naturen som allmän tillgång
Smörgåsbordet och svensk husmanskost – sill, köttbullar, ärtsoppa, surströmming

Instämmer!
Citera
2025-09-03, 08:27
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Göteborgs spårvagnar ska med på listan
Citera
2025-09-03, 08:29
Medlem
Imnshos avatar
Nu har jag inte hängt med i alla detaljer i debatten, men vilken institution ska "administrera" listan? För jag antar att den ska marknadsföras och exponeras på olika sätt. Troligen ska en institution också anställa ett antal kulturnissar som toppas av en generaldirektör ur elefantkyrkogården.

Med det kommer vi också in på politik och revisionism av kanonen. Kommer vi att få se urval baserade på ideologi och blockgränser, samt revision efter varje val? Jag gissar friskt att de mer nationalistiskt färgade urvalen ska bytas ut mot mer vänsterikoner om sossarna tar hem valet.

Revisioner har vi ju sett tidigare, där Astrid Lindgren har censurerats hårt för att hon en gång i tiden skrev negerkung. Man kan ju också se en annan utveckling där svensk nationalism vinner mark, och Sven Hedin kvalar in. Eller motsatt, listan kommer att krylla av kända somalier om 50 år när demografin har gjort sitt obönhörliga jobb.

Så mina frågor äro två: administration av kanonen, samt "risken" för revisionism.
Citera
2025-09-03, 08:29
Medlem
Salama-Blixts avatar
Detta måste vara en av de mest omdömeslösa politiska beslut och gärningar jag har upplevt.

När vi har "riktiga" problem i samhället, så flyttar man fokus från dessa. Samma sak som när Sverige hade ekonomiska problem på 70-talet, så började Palme fokusera på utrikespolitik, istället för att ta tag i dom svåra "riktiga" problemen.

Jag säger som Leif Östling: ”Vad fan får jag pengarna?”
Citera
2025-09-03, 08:32
Medlem
Svavelbryggas avatar
Inte för jag tror det krossar ekonomin, men finns det en prislapp på vad det kostade att ta fram den här listan?
Citera
2025-09-03, 08:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Inte för jag tror det krossar ekonomin, men finns det en prislapp på vad det kostade att ta fram den här listan?
Enligt vänsterpartisten Ulla Andersson så kostade det ca 8 msek.
Citera
2025-09-03, 08:36
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:

Det kostar väl ingenting ett gäng personer sitter och diskuterar och skriver ner en kulturkanon.

Visst dom har väl sin politikerlön men det har dom ju oavsett kulturkanon eller inte.
Citera
2025-09-03, 08:37
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det kostar väl ingenting ett gäng personer sitter och diskuterar och skriver ner en kulturkanon.

Visst dom har väl sin politikerlön men det har dom ju oavsett kulturkanon eller inte.

Jag har nyss tagit del av uppgifter som säger att det kostade 8 miljoner kr.
Citera
2025-09-03, 08:39
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Jag har nyss tagit del av uppgifter som säger att det kostade 8 miljoner kr.

Och det tror du på? Vad är det som kostar 8 miljoner ? Extremt dyra pennor?
Citera
2025-09-03, 08:42
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Tycker faktiskt listan var ganska bra. Sen kommer alla sakna något. Möjligen kan jag tycka att det var överdrivet mycket samiska saker på listan, det samiska som borde varit med sameslöjden fattades dock.

Annars gillar jag tanken med en kanon, att stanna till och fundera vad som är de främsta uttrycken för vår egen kultur.

Viktigt för oss svenskar att samla oss kring vår egen nationalitet, vi har bara ett enda land att leva i.

Tycker att det är alltid lika kul att ta upp att vår "svenska" kung räknas om invandrare, då den ena föräldern är utländsk. Det samma gäller för prinsen och prinsessorna också.

Hur som helst. Från vilken tidsepok ska vi utgå i från att kalla "vår egen nationalitet". Är det 1810, 1905 1971 eller 1974? Är det någon som kan säga detta
Citera
2025-09-03, 08:44
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Och det tror du på? Vad är det som kostar 8 miljoner ? Extremt dyra pennor?

Jag tänker att Lars Trädgårdh kanske inte jobbade gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in