Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Liknar den svenska på pricken skulle jag säga. 10 olika områden och 100 utvalda verk sammanlagt sammanställt av diverse experter tillsatta av regeringen. Kanske är det svenska urvalet mer konservativt/högerstyrt än det Danska. Det känns så vid en första anblick i alla fall men jag är inte tillräckligt insatt i det danska urvalet för att uttala mig. Poängen är att ingen, INGEN, i Danmark bryr sig.
Nej, Danmarkskanonen liknar inte den svenska kulturkanon, men det gör den danska kulturkanon. Här kan du läsa de tio kulturfenomen som valts ut av det danska folket och översatts till svenska, och det finns inga specifika kulturverk bland dem:
De 10 värderingarna i Danmarkskanonen:
Välfärdssamhället: I det danska välfärdssamhället åtnjuter medborgarna en hög grad av skydd mot sociala och fysiska risker och drar nytta av ett antal kollektiva nyttigheter.
Frihet: Frihet är det grundläggande värdet i den danska demokratin. I den västerländska traditionen är folkets frihet kopplad till den enskilda medborgarens frihet.
Tillit: Den danska tillitskulturen bygger på en förväntan om att ens medborgare och offentliga institutioner är pålitliga.
Likhet inför lagen: Danmark rankas ofta högst upp i internationella undersökningar om tillit och låg korruption.
Jämställdhet: Det danska samhället bygger på jämställdhet mellan könen. Det innebär att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter.
Danska språket: Danska är modersmål för mer än 90 % av befolkningen i Danmark. Språket är inte bara ett kommunikationsmedel; det är en kulturbärare.
Föreningar och volontärarbete: Föreningar är ett grundläggande sätt att organisera samhällen i hela Danmark.
Fritänkande: Fritänkande bygger på förutsättningen att alla människor ska ha rätt att bestämma över sina egna liv. Att uppvisa fritänkande innebär att ha en öppen och tolerant attityd och tankesätt.
Hygge: Hygge anses vara ett speciellt sätt att umgås under avslappnade förhållanden. Hygge har sitt eget ord, och många menar att det inte kan översättas.
Det kristna kulturarvet: Det kristna konceptet om välgörenhet och de protestantiska idéerna om vikten av arbete, personligt ansvar och alla människors jämlikhet inför Gud har satt sina spår i det moderna Danmark.
Bertel Haarder säger: ”Danmarkskanonen skapades i en tid av växande oro för framtiden, då många är osäkra på vår gemensamma värdegrund. De 10 värderingar som befolkningen nu har valt är ett uttryck för dagens och morgondagens viktigaste sociala värderingar – vårt gemensamma kulturella DNA. Och ett steg mot en tydliggörande av vår kultur, vilket jag anser är avgörande för sammanhållningen i det danska samhället.”