Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
I en marknadsekonomi hamnar priset på en vara/tjänst på vad en större del av marknaden är villig att betala. Vad något kostar i Kina är ointressant för priset i Europa, om priset är för högt i Europa kommer det justeras eller så kommer produkten/tjänsten försvinna från marknaden.
Marknaden har till mångt och mycket blivit global. Om jag kan köpa en vara på Temu för en tiondel av priset kommer jag göra det.
Varför ska bilar vara undantagna? Nu har ju bilarna i Kina varit subventionerade av kinesiska staten men det blir larvigt när en kinabil kostar som en audi.
Naturligtvis kommer marknaden lägga sig på olika priser beroende på att de kan ta betalt olika på olika marknader men något har blivit ruttet med bilmarknaden. De senaste åren har beg bilarna också blivit larvigt dyra i Sverige. Kanske är det så överallt men jag har svårt att se att vi i låglönelandet Sverige ska betala så mycket. Vi är itutade att vi minsann är rika som troll men det är vi ju inte, det är bara att kolla lönerna i danmark eller norge så inser vi att vi numer är lillebror… men nä Sverige ska både ha höga priser och låga löner…
Jag är medveten om att mitt svar är lite dubbeltydigt…