2025-09-03, 08:25
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Vem har idag lust att betala "halvmiljonen" för en kinesisk elbil som i Kina snarare ligger på 150.000 kr?

Folk har länge och väl handlat från Wish, Aliexpress, Temu, Shein för att förstå vad det handlar om och kan man inte köpa kinabilen till kinapris så har i vart fall köplusten försvunnit all världens väg.

BYD & MG har tappat med sådär -60% i försäljning och för ORA's del har försäljningen kollapsat helt.

Dyrare i Sverige, ja, det må vara hänt -men knappast onödigt mycket dyrare, och försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk

Då får du be EU och din regering ta bort alla tullar skatter och avgifter för det mesta av de 500kr går ej till Kina utan till EU och svenska staten.
Citera
2025-09-03, 10:47
Medlem
Citat:
Vem har idag lust att betala "halvmiljonen" för en kinesisk elbil som i Kina snarare ligger på 150.000 kr?

Var kostar de 150.000kr, för samma spec och utan några subventioner?
Citera
2025-09-03, 11:17
Medlem
Instämmer med rubriken på tråden och trådskaparen.
Citera
2025-09-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
I en marknadsekonomi hamnar priset på en vara/tjänst på vad en större del av marknaden är villig att betala. Vad något kostar i Kina är ointressant för priset i Europa, om priset är för högt i Europa kommer det justeras eller så kommer produkten/tjänsten försvinna från marknaden.

Precis, med undantag för att det inte tycks fungera då priserna inte justerats.

ORA är ett mycket tydligt, talande exempel. Försäljningen har kollapsat helt, men ingen antydan till att sätta korrekt "marknadspris" har synts. Det är inget fel på bilen, inte alls, bara priset har hamnat totalt fel.
Citera
2025-09-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Japan valde en annan väg för att etablera sig. Att först dominera lågpris-segmentet.

Kina verkar tycka att de inte behöver det. Det verkar funka i Australien som ligger nära samt utan tullar men dåligt på andra sidan jordklotet. Fast då har australien ingen bilindustri och för de som har blir det dyrt att skicka bilar till australien.

BYD Dolphin och Seagull har fått mycket uppmärksamhet i press i Europa och lovord från samtliga jag läst. Den var så bra att den skulle hota hela bilindustrin. Var är den nu sjunger cornelis.

Det kan handla om dålig strategi.

Eller att man skiter i väst. Det går enormt bra i sydamerika tex.

Ja, varför Kina valde sin egna väg (göra "premium" av lågbudgetbilar) istället för att kopiera japanernas succé kan man undra över.

När det gäller andra marknader så kan det mycket väl hänga ihop med en annan prissättning, marknadspositionering. I Sverige "halvmiljoners" ORA kostar nu (2026 års modell) från AUD 37.000 (ca 227.000 kr) i Australien.
Citera
2025-09-03, 11:52
Medlem
Vansterpartiets avatar
Blir nog inte mycket kvar av Europeisk bilindustri om så vore fallet, bilar är nog det sista som EU skulle ta bort strafftullar på.
Citera
2025-09-03, 12:11
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ja, varför Kina valde sin egna väg (göra "premium" av lågbudgetbilar) istället för att kopiera japanernas succé kan man undra över.

När det gäller andra marknader så kan det mycket väl hänga ihop med en annan prissättning, marknadspositionering. I Sverige "halvmiljoners" ORA kostar nu (2026 års modell) från AUD 37.000 (ca 227.000 kr) i Australien.
Ja, det finns ingen som helst anledning för att en bil som säljs för 230k i australien skall kosta en halv miljon i sverige.

Jag är även kritisk till konsumentverket som accepterar att Hedin blev generalagent för både BYD och MG. De är även generalagenter för elbilar från mercedes, fiat och Renault (bara som jag plockar ur minnet, de är säkert fler). Vilket intresse har de för sälja billiga kinabilar i sverige?
Citera
2025-09-03, 12:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Folk har länge och väl handlat från Wish, Aliexpress, Temu, Shein för att förstå vad det handlar om och kan man inte köpa kinabilen till kinapris så har i vart fall köplusten försvunnit all världens väg.

BYD & MG har tappat med sådär -60% i försäljning och för ORA's del har försäljningen kollapsat helt.

Dyrare i Sverige, ja, det må vara hänt -men knappast onödigt mycket dyrare, och försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk

För BYD har jag set ökning med 225%. Har ingen källa just nu men det har ju inte du heller.
Citera
2025-09-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För BYD har jag set ökning med 225%. Har ingen källa just nu men det har ju inte du heller.

Enl svensk statistik (car.info) har BYD's försäljning minskat med -62.47% när man kikar på helår 2024 mot 2023 (snarlika siffror syns bakåt i tiden).

Jag såg ingen källa till dina siffror... -kanske de gäller någon annan marknad där BYD's prispolitik och marknadsanpassning är annorlunda (lägre).
Citera
2025-09-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Ja, det finns ingen som helst anledning för att en bil som säljs för 230k i australien skall kosta en halv miljon i sverige.

Jag är även kritisk till konsumentverket som accepterar att Hedin blev generalagent för både BYD och MG. De är även generalagenter för elbilar från mercedes, fiat och Renault (bara som jag plockar ur minnet, de är säkert fler). Vilket intresse har de för sälja billiga kinabilar i sverige?

Jag föreslog faktiskt till MG att se sig om efter annan lösning efter att jag sett hur Hedin hanterade MG. Storsäljande standardversionen av MG ZS slopades, prisbilden höjdes från 300k till 400k (instegspris) vilket bromsade upp försäljningen rejält. Antagligen till förmån för andra märken...
Citera
2025-09-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Blir nog inte mycket kvar av Europeisk bilindustri om så vore fallet, bilar är nog det sista som EU skulle ta bort strafftullar på.

Om EU vill rädda europeisk bilindustri så är det nog bäst de inför rejäla strafftullar på de kinesiska bildelar som den europeiska bilindustrin köper in.

Underleverantörer i bl a Tyskland tycks falla som furor numera...
Citera
2025-09-03, 12:55
Medlem
Staffearas avatar
Jag personligen tycker att elbilar borde vara gratis för de är ju så jävla dåliga. Mina erfarenheter med elbilar är när käringar på jobber inte kommer för deras piss el bill har dött i köer av kylan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in