Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-02, 22:10
Medlem
Smutzs avatar
Tjena alla monsterdiggare.

Jag har tänkt en del på OKQ8 där jag brukar tanka. Vi som är tillräckligt gamla minns när Oljekonsumenternas ekonomiska förening (OK) och Kuwait petroleum international (Q8) slogs ihop till den nuvarande bensinmacken.

Företagssammanslagningar är såklart inget anmärkningsvärt i sig men det här fallet sticker ut i så mån att man behöll bägge namn, grafiska profiler, färger och loggor i princip intakta och bara satte dem bredvid varandra. Bägge namnen var dessutom båda en sorts ordlekar (OK-okej, Q8-Kuwait) vilket helt försvinner i det otympliga ”Okåkuåtta”.

Jag skulle själv nog uppleva det lite märkligt att chatta på MSNICQ, handla på NettoVivo eller läsa gratisnyheter i CityMetro men jag antar att man kan vänja sig vid det mesta.

Eftersom vi inte kan jämföra med ett alternativt universum där de skaffade ett helt nytt namn, logga och profil kan vi bara spekulera i om de agerade klokt eller inte. Det var ju ändå tydliga väl inarbetade varumärken som man ogärna kastar bort.

Hur hade ni resonerat om ni satt i den nybildade styrelsen 1999?
Citera
2025-09-02, 22:19
Medlem
Styrelsen Fredag 17.30, "-ja ska vi bara kallade okq8 så tar vi helg"...

Jag tycker namnet är bra de bevara historiken och så va de så korta de funkar.

OK är dålig namn, som man utge sig för att vara bara "okej", okej bensin till okej priser😅
Citera
2025-09-02, 22:29
Medlem
Du är minst 20 år sen med att diskutera detta. Men ja, det verkar väl ha gått bra.
Citera
2025-09-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz

Jag har tänkt en del på OKQ8 där jag brukar tanka. Vi som är tillräckligt gamla minns när Oljekonsumenternas ekonomiska förening (OK) och Kuwait petroleum international (Q8) slogs ihop till den nuvarande bensinmacken.

Företagssammanslagningar är såklart inget anmärkningsvärt i sig men det här fallet sticker ut i så mån att man behöll bägge namn, grafiska profiler, färger och loggor i princip intakta och bara satte dem bredvid varandra. Bägge namnen var dessutom båda en sorts ordlekar (OK-okej, Q8-Kuwait) vilket helt försvinner i det otympliga ”Okåkuåtta”.

Jag skulle själv nog uppleva det lite märkligt att chatta på MSNICQ, handla på NettoVivo eller läsa gratisnyheter i CityMetro men jag antar att man kan vänja sig vid det mesta.

Eftersom vi inte kan jämföra med ett alternativt universum där de skaffade ett helt nytt namn, logga och profil kan vi bara spekulera i om de agerade klokt eller inte. Det var ju ändå tydliga väl inarbetade varumärken som man ogärna kastar bort.

Okay Kuwait blir det ju.
Citera
2025-09-02, 22:59
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Okay Kuwait blir det ju.

Säger folk okay Kuwait? Jag tycker nästan bara att jag hör Okåkuåtta.

Edit: googlade deras reklamfilmer och där säger de själva Okåkuåtta:
https://m.youtube.com/watch?v=lgtMvnuJRoQ
Senast redigerad av Smutz 2025-09-02 kl. 23:02.
Citera
2025-09-02, 23:09
Medlem
EnCartes avatar
Men det handlade väl om att Kuwait ville ha kvar namnet, då det var inarbetat och med trogna kunder, än idag. Även om de håller på att dö ut nu.

Vad skulle man vunnit med en ny logga?
Citera
2025-09-02, 23:15
Medlem
Tycker ju nog att det var smart gjort. Två etablerade varumärke och alla kunder känner sig hemma och utländska kunder gör detsamma. Bara dumt att hitta på ett tredje namn som då inte är inarbetat. OK hade därtill redan bytt namn en gång då de hette IC från början.
Citera
2025-09-02, 23:20
Medlem
zombie-nations avatar
Helt OK.

Däremot hyser jag fortfarande hat mot namnet ABB. Asea som är en förkortning i sig, fick bara behålla A för Allmänna, medan BB fick behålla alla sina bokstäver.
Citera
2025-09-02, 23:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

En lösning hade ju varit att de tagit första halvan av ena namnet och satt ihop det med andra halvan av det andra namnet. Välkommen till det nya bensinbolaget QK.
Citera
2025-09-02, 23:34
Medlem
Citat:
Säger folk okay Kuwait? Jag tycker nästan bara att jag hör Okåkuåtta.

Edit: googlade deras reklamfilmer och där säger de själva Okåkuåtta:
https://m.youtube.com/watch?v=lgtMvnuJRoQ

Innan sammanslagningen sa folk "Okå" och "Kuåtta" så det är väl ingen skillnad. Ingen sa "okej" eller "kuwait". Va i hela.
Citera
2025-09-02, 23:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Men de verkar köra med detta med OK fortsatt. Fick senast idag ett medlemsmail. "Hej OK medlem!" startade det med.

Men annars går det ju fort. Från det var OK-macken givet förr. Är det idag lika givet med OKQ8. Folk vänjer sig väldans fort. Se bara på detta forum. Hur många klagomål som helst när de bytte design. Numera minns nog inte många ens hur det såg ut förr.
Citera
2025-09-02, 23:39
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tycker ju nog att det var smart gjort. Två etablerade varumärke och alla kunder känner sig hemma och utländska kunder gör detsamma. Bara dumt att hitta på ett tredje namn som då inte är inarbetat. OK hade därtill redan bytt namn en gång då de hette IC från början.
Båda vill ju dra nytta av den andres kundkrets. Många slentriantankar och blir stammisar på ett varumärke, och tankar helst där.

Har man "alltid tankat på Q8", så kanske man får för sig att "byta mack", om alla Q8-mackar plötsligt blir OK eller ett helt nytt namn.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Helt OK.

Däremot hyser jag fortfarande hat mot namnet ABB. Asea som är en förkortning i sig, fick bara behålla A för Allmänna, medan BB fick behålla alla sina bokstäver.
I rättvisans namn borde alltså det svenska dotterbolaget heta AB AB? Eller ASEABB AB?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in