Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-02, 23:46
Avstängd
-Nigger-s avatar
Man säger "OKQ8" som i "O-K" och "Q-8".

Vad är det du inte fattar?
Säger du "pppttt" om benämningen "PT" (personlig tränare) också?
Citera
2025-09-02, 23:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
I rättvisans namn borde alltså det svenska dotterbolaget heta AB AB? Eller ASEABB AB?

JA!

Eller kanske ett nytt namn.
Citera
2025-09-03, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Helt OK.

Däremot hyser jag fortfarande hat mot namnet ABB. Asea som är en förkortning i sig, fick bara behålla A för Allmänna, medan BB fick behålla alla sina bokstäver.
Vad har du för alternativ?
ASEABB? ASEBB? A? AB?
Citera
2025-09-03, 01:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Vad har du för alternativ?
ASEABB? ASEBB? A? AB?

Ja, allt är bättre.
Citera
2025-09-03, 06:03
Medlem
Onanikrems avatar
Tror man tjänar på att behålla det gamla namnet i stället för byta till nytt som Esso och Gulf gjort. Tog många år innan jag började kalla Esso för Statoil, nu har de bytt igen, till vilken nytta?

Mackarna är de samma, men numera går de mest in för att sälja skitdyra varmkorvar.
Citera
2025-09-03, 07:49
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag tror de använde samma konsult som ritade nya moderna framlyktor till porche 911.
Citera
2025-09-03, 08:26
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi är själva vuxna nog, att minnas huru kikande över den hela framsoffans överkant när pappsen snurrade servokringla å rattpet och mamsen var riding shotg*n bredvid - när det som av Far sågs som Statens mackar, som ingick i den Socialdemokratiska rörelsens kong[L]omerat av konsument-tjänster, alla ännu var skyltade IC.

Bokstäverna IC var förkortning, av "Inköpscentralen".

Personalen, hade mellangrå uniformer med ett rött [sic!] IC i en rundel på vit botten. Permismössa utan skärm.

I dagligt tal "kommarna".

Ont: Sossepamparna borde slagit i Kuwaitarna att "IC" var Svenska Folksjälen och dessutom en försvenskning av engelskans 'e-z'.
Citera
2025-09-03, 09:10
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
En lösning hade ju varit att de tagit första halvan av ena namnet och satt ihop det med andra halvan av det andra namnet. Välkommen till det nya bensinbolaget QK.

Haha...den där var faktiskt kul.

Såsom uppvuxen i hem med OK-medlemsskap, givetvis Konsum (KF) också, etc, tappade jag lite sugen när OK gick ihop med diktaturschejkerna i Q8.

Jag tycker OK/Q8 är lite överspelade idag. De är snarare etablissemang än en motrörelse som försöker sänka priserna. Förstår att det inte är lätt att göra pengar på olja idag, och att folk inte köper tändstift, fläktremmar, glödlampor och oljefilter i parti och minut längre, men jag ser det som att OKQ8 är helt anonymiserat. Precis som ST1, PLOQ, Preem, Cirkle-K etc. Jag har "gratismedlemsskap" i alla, för att jag inte har något att dölja och gärna delar min data, och för att få några skarva pengar i rabatt när jag någon gång måste handla bränsle lite extra dyrt. (lågpriskedjor har ju sällan rabatt, men ibland måste man väl in på något större ställe för att tanka Festis till barnen också).

Hade OK fortfarande varit OK hade jag kanske prioriterat att handla hos dem, nu köper jag alltid där det är billigast - samma skit överallt.
Citera
2025-09-03, 10:25
Medlem
Vi har i allmänhet så sjukt dåliga tankningsbolag i Sverige idag. Nu tar St1 död på Shell också.

Men ja, OKQ8 är ett uselt varumärke. Tycker att det känns "b" och som ett dåligt försök. Men ingen idé att byta nu.
Citera
2025-09-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Säger folk okay Kuwait? Jag tycker nästan bara att jag hör Okåkuåtta.

Edit: googlade deras reklamfilmer och där säger de själva Okåkuåtta:
https://m.youtube.com/watch?v=lgtMvnuJRoQ

Eftersom allt och alla är idioter.
Citera
2025-09-03, 11:34
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men de verkar köra med detta med OK fortsatt. Fick senast idag ett medlemsmail. "Hej OK medlem!" startade det med.

Men annars går det ju fort. Från det var OK-macken givet förr. Är det idag lika givet med OKQ8. Folk vänjer sig väldans fort. Se bara på detta forum. Hur många klagomål som helst när de bytte design. Numera minns nog inte många ens hur det såg ut förr.
De fortsätter oförtrutet, OK ek.för. äger halva OKQ8
Citera
2025-09-03, 11:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
De borde naturligtvis ha tagit namnet QK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in