2025-09-02, 17:08
Medlem
Jeff.Becks avatar
Skandal, ingen av de tre stora västerbottniska författarna. Dessutom så håller jag Allvarsamma leken betydligt högre än Doktor Glas.
Citera
2025-09-02, 17:12
Medlem
Graavargs avatar
Kunde inte motstå att kolla hur "svensk" jag egentligen är, så jag räknade ihop de "verk" jag faktiskt själv läst, sett, hört eller på något sätt upplevt. Att bara ha hört talas om nåt räknas inte.

Så här blev det...

Litteratur, prosa: 7/10
Litteratur, dikter: 4/10
Bild & form: 1/10
Musik: 6/10
Film & scenkonst: 3/10
Lag och rätt: 5/10
Religion: 1/10
Ekonomi: 4/10
Uppfinningar: 5/10
Offentlighet: 4/10

Sammanlagt bara 40 av 100 alltså, så frågan är om jag slipper tillbaks in i landet nästa gång jag åker över till Köpenhamn...

Det skulle vara roligt att veta vilka poäng våra politiker får, inklusive alla folkvalda i riksdagen, och speciellt ministrarna i regeringen. För inte tala om medelpoängen bland de som velat införa kulturkanon, dvs. SD. Misstänker nämligen att jag ligger förhållandevis högt med mina "okulturella" 40 poäng (av 100 möjliga)...
Citera
2025-09-02, 17:16
Medlem
Flus avatar
Fädbodjäntan föll för femtioårsgränsen.
Citera
2025-09-02, 17:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Skandal, ingen av de tre stora västerbottniska författarna. Dessutom så håller jag Allvarsamma leken betydligt högre än Doktor Glas.

Är du säker att du tittar på rätt lista?

Själv saknar jag Doktor Glas på listan.
Citera
2025-09-02, 17:19
Medlem
Lars Trägårdh är en pajas efter sin presentation.
Citera
2025-09-02, 17:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Fädbodjäntan föll för femtioårsgränsen.

Listan ska revideras om några år och då kanske korven slinker in?
Citera
2025-09-02, 17:21
Medlem
Lars Trägårdh är med i tv4 nu.
Citera
2025-09-02, 17:22
Medlem
Merwinnas avatar
Det här blev ju inte så tokigt alls! Även om man alltid kan diskutera enskilda titlar, det går ju aldrig att komma till konsensus, smaken är som baken and all that. Men överlag är jag positivt överraskad!

Tänk bara så hemskt om denna kanon hade gjorts för tio år sedan, då hade det blivit typ "Ett öga rött" eller någon annan bok på rinkebysvenska, många verk om hur hemskt diskrimerad man blir om man är muslim, jude, zigenare, homosexuell eller transperson eller kvinna, en tonvikt på modern konst och teater - tavlorna skulle inte få föreställa någonting, och teaterpjäserna måste vara absurda... och helt utan tanke på konstnärlig kvalitet eller njutbarhet.

Under "religion" skulle det ha varit jämnt fördelat mellan kristendom, judendom och islam - och så lite buddhism och Hare Krishna på det; för det skulle ha varit viktigt att framhäva att Sverige inte längre är ett kristet land, utan att alla religioner har samma hemortsrätt här.
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-02 kl. 17:25.
Citera
2025-09-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja och även Vasaloppet såklart!

Vasaloppet är dock med på listan.
Citera
2025-09-02, 17:27
Medlem
Epimaness avatar
Var är gamla Upsalas högar eller något annat av fornsedskultur?
Citera
2025-09-02, 17:31
Avstängd
Ksenia74s avatar
Göta Kanal skrev en idiot i en av tidningarna
Sämsta skiten som gjorts ju inte filmväg
Citera
2025-09-02, 17:34
Medlem
Säga vad man vill om listan, vad som är med och inte. Det jag fortfarande inte förstår är vad syftet är och hur den ska användas.

För mig känns det mest som en dyr pappersprodukt som några professorer fått leka fram. Kolla vilken fin kanon vi fixat fram.
Jaha, och?

Nä jag fattar verkligen inte syftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in