2025-09-01, 20:39
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Lika jävla efterblivet som att döpa barnen till vanliga namn men med cp-stavning.
T.ex Marija eller Emilija.

Marija, eller Марија är ingen cp-stavning utan utrikes.
Citera
2025-09-01, 20:43
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Folk heter ju dock Anna och sjukt jävla många dessutom så de trumfar ju annas pepparkakor, ingen heter Loka.

Vi hade en Loka i skolan på 90-talet. Men visst, det är ju ovanligare än Anna, det måste jag medge.

Hur känner du för namn som Max och Mio då?
Citera
2025-09-01, 20:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför skulle man inte kunna döpa sonen till Aladdin? Eller Mohammed? Namn som Liam och Justin verkar ju fungera och det är heller inte ”pursvenska” namn.

Ja fast muslimska namn är såklart ännu mer främmande. Men du skojade antagligen?
Citera
2025-09-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Marija, eller Марија är ingen cp-stavning utan utrikes.
Borde det inte vara Мария?
Citera
2025-09-01, 20:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Erik, Anna, Johan, Linnea, Eva, Per osv.

Lika WT som Jonny, Tindra, Elton, Nova osv.

Kommer faktiskt inte på ett enda namn som inte är WT. Möjligen Mohammed, Ali och sådant, men det är ju istället BT.
Erik, Anna och Johan är kung- och drottningnamn. Eva och Per är bibliska namn.
Citera
2025-09-01, 20:47
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja fast muslimska namn är såklart ännu mer främmande. Men du skojade antagligen?
Nej, jag är allvarlig. Det är intressant att höra folk klaga över att utländska namn tagit sig in i den svenska namnlängden men inte alls reagera över namn som Liam och Hailey.
Citera
2025-09-01, 20:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att ta pappans efternamn? Varför? Det var inte menat så. Man skulle ta pappans förnamn. Hette han Per skulle barnen heta Persson och Persdotter.

Jamen nu har vi ju inte det namnskicket längre. Och de ärvda efternamnen, t.ex. adelsnamnen och så småningom de borgerliga efternamnen: Björklund, Bergman, Lundgren o.s.v., men även t.ex. Molin, Wallin, Seleus... och så soldatnamnen: Fast, Karsk, Lång, Trygg, Modig... har alltid gått från far till barn. Under en mellanperiod använde man båda: Gustav Eriksson Vasa, Anna Sigurdsdotter Wohlbeck.
Citera
2025-09-01, 20:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jamen nu har vi ju inte det namnskicket längre. Och de ärvda efternamnen, t.ex. adelsnamnen och så småningom de borgerliga efternamnen: Björklund, Bergman, Lundgren o.s.v., men även t.ex. Molin, Wallin, Seleus... och så soldatnamnen: Fast, Karsk, Lång, Trygg, Modig... har alltid gått från far till barn. Under en mellanperiod använde man båda: Gustav Eriksson Vasa, Anna Sigurdsdotter Wohlbeck.

Nä, idag behöver man inte heta efter sin far, bara att leva med det.

Jag heter inte efter min.
Citera
2025-09-01, 20:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, jag är allvarlig. Det är intressant att höra folk klaga över att utländska namn tagit sig in i den svenska namnlängden men inte alls reagera över namn som Liam och Hailey.

Jag reagerar över Liam och Hailey också. INGEN kan reagera över dem mer än jag!
Citera
2025-09-01, 20:59
Medlem
Citat:
Det blir ju dubbelfel också, eftersom Putin är ett efternamn. Men har denne idiot verkligen fått igenom det hos Skatteverket? (Jag kan inte läsa artikeln.) Det var ju en galen kvinna som försökte detta för några år sedan, hon uttalde dessutom namnet "PUTT-in". Men hon fick inte igenom det.

Varför nöjer sig dessa inte med Vladimir? I andra- eller tredjenamn. Då blir det inte hundra procent kopplat till diktatorn, för Vladimir är ett vanligt namn i Ryssland, och Ryssland har även haft en kulturell högkultur då det skapades mycket fin litteratur, klassisk musik, opera, konst o.s.v.. Före både kommunisttiden och nu Putin. Så ett ryskt förnamn - som sagt i andra- eller tredjenamn - behöver inte vara jättefel.

Nej, de fick inte igenom det. De hade valt Nikolaj som andranamn så till slut valde skatteverket det till förnamn. Föräldrarna kallar honom dock för Putin ändå :/
Citera
2025-09-01, 21:06
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Görgen fungerar faktiskt med våra uttalsregler, jämför "gör", "general", "girig" - de uttalas också med j-ljud. Så det är inte det värsta. Då är det mycket värre när föräldrarna tar en unik stavning som INTE stämmer med våra uttalsregler, t.ex. Cenneth eller Cevin eller Filiph.

Ja DET också. Jag kände en gång två systrar, som bör ha varit födda på 1930-talet, som hette Mary och Jane. De hade i alla år uttalat sina namn på svenska, som MAA-ry och JAA-ne. Det märkliga är att detta var 1990-talet, och att de tydligen ALDRIG hört namnen uttalas på engelska eller reflekterat över att detta VAR deras namn med korrekt uttal, eller att ingen hade sagt det till dem. OK, jag sa det ju inte heller... jag uttalade också namnen fel för att inte såra!

Jag tror att inspirationen till "marry" och "jah-net" kommer från dåtida underhållningsromaner och veckotidningar, som var superstort under första halvan av nittonhundratalet. Man tyckte helt enkelt att namnet var coola, med tillämpade givetvis svenska uttalsregler, eftersom de var de enda uttalsregler man kände till. Förmodligen gjorde prästen i kyrkan detsamma.
Citera
2025-09-01, 21:07
Medlem
alisvenssons avatar
en avlägsen släkting har visst bytt till vargnatt och sonen heter lucifer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in