2025-09-01, 17:08
Avslutad
Detta togs upp i en annan tråd för men fick kraftigt motstånd när det togs upp av Sossar, feminister mm. Jag förutspådde att HR kraftigt kommer minskas pga global konkurrens där företag inte efterfrågar stora delar av dess funktion.
Dessutom är HR ofta kontraproduktivt. Se bara i regionerna. Våra läkare, sjuksköterskor som målar dagisbilder för att skapa glädje i arbetsdagen eller sitter faktiskt dysfunktionella system ist för att träffa patienter. Fruktansvärt ineffektivt

Varselvågen har börjat.
Scania gör sig av med 400st på en gång

Är HR snart ett minne blott?

https://www.di.se/live/scania-varslar-750-tjanster-ska-bort-i-sverige/
Citera
2025-09-01, 17:12
Avslutad
Jag börjar faktiskt se rätt många HR-brudar som lägger upp inlägg på LinkedIn om att de har X antal år i erfarenhet och söker nytt jobb.
Citera
2025-09-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Detta togs upp i en annan tråd för men fick kraftigt motstånd när det togs upp av Sossar, feminister mm. Jag förutspådde att HR kraftigt kommer minskas pga global konkurrens där företag inte efterfrågar stora delar av dess funktion.
Dessutom är HR ofta kontraproduktivt. Se bara i regionerna. Våra läkare, sjuksköterskor som målar dagisbilder för att skapa glädje i arbetsdagen eller sitter faktiskt dysfunktionella system ist för att träffa patienter. Fruktansvärt ineffektivt

Varselvågen har börjat.
Scania gör sig av med 400st på en gång

https://www.di.se/live/scania-varslar-750-tjanster-ska-bort-i-sverige/
Hur många läkare och sjuksköterskor har tid att ”måla dagisbilder”?
Även om du har rätt vad gäller HR i stort gick du bort dig fett här.
Och tro inte att det är ”sossar” som uppfunnit hr-kaoset. Det lyckas borgarna med alldeles själva.
Senast redigerad av Haddoque2 2025-09-01 kl. 17:20.
Citera
2025-09-01, 17:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
HR har blivit som en stor jävla arbetsmarknadsåtgärd för akademikerbrudar.

Att också privata företag låtit det ske och aktivt bidragit till det är chockerande. Det visar att inte ens driften att göra vinst gör någon immun mot kontraproduktiva modenycker.
Citera
2025-09-01, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Hur många läkare och sjuksköterskor har tid att ”måla dagisbilder”?
Även om du har rätt vad gäller HR i stort gick du bort dig fett här.
Och tro inte att det är ”sossar” som uppfunnit hr-kaoset. Det lyckas borgarna med alldeles själva.
Tyska läkare träffar 3 x fler många patienter varje dag. HR har förstört effektivten i svensk sjukvård.
Alla som arbetar i sjukvården vet detta
Citera
2025-09-01, 17:35
Avslutad
Citat:
Nu är jag själv läkare och vet att det du skriver är lögn. Vad är din agenda?
Vill du ha fakta och källa på att tyska läkare träffar fler patienter? Du är den enda läkare jag träffat som har positiv inställning till HR. I princip alla läkare jag träffar är mycket kritiska. Ett flertal har tagit arbeten England Norge ich Danmark ist.

Har aldrig påstått att sossarna uppfann HR. Men HR är oftast ett klägg av Södertörnare som i sin iver av goda värden helt förbiser skadan de gör i processerna.
Senast redigerad av jonte400 2025-09-01 kl. 17:38.
Citera
2025-09-01, 17:57
Medlem
Citat:
Vill du ha fakta och källa på att tyska läkare träffar fler patienter? Du är den enda läkare jag träffat som har positiv inställning till HR. I princip alla läkare jag träffar är mycket kritiska. Ett flertal har tagit arbeten England Norge ich Danmark ist.

Har aldrig påstått att sossarna uppfann HR. Men HR är oftast ett klägg av Södertörnare som i sin iver av goda värden helt förbiser skadan de gör i processerna.
Lilla bubben, har nån varit dum mot dig?
Jag har en jävla massa läkarkolllegor som inte tagit jobb utomlands. Att HR är skit är vi överens om men att HR skulle förstöra sjukvården är bara sjukt.
Har HR uppmanat din psykiatriker att flytta utomlands och du är kvar med dina tvångstankar?
Citera
2025-09-01, 18:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Jag börjar faktiskt se rätt många HR-brudar som lägger upp inlägg på LinkedIn om att de har X antal år i erfarenhet och söker nytt jobb.
Dags att börja jobba med AI-kodande.
Citera
2025-09-01, 18:25
Medlem
HR är i mångt och mycket hittepå, men det finns vissa delar som faktiskt är värdefullt för en organisation, så som arbetsmiljö och arbetsrättsliga frågor som är direkt kopplade till olika lagkrav. HR kan också agera stöttande till chefer så de inte gör bort sig alltför mycket i sin chefsroll.

Men det är väl typ det.
Citera
2025-09-01, 18:30
Medlem
HR som funktion kommer nog att överleva. De är relativt bra på att skydda företaget när det gäller arbetsrättsliga ärenden etc. ¨

Med det sagt hade nog de flesta organisationer kunnat skala bort typ 70-80% av HR kärringarna som mest verkar berättiga sin existens med att lägga näsan i blöt precis överallt, hitta på massa värdelösa processer, beställa in dyra system för att administrera sina värdelösa processer etc.
Citera
2025-09-01, 18:32
Medlem
Citat:
Lilla bubben, har nån varit dum mot dig?
Jag har en jävla massa läkarkolllegor som inte tagit jobb utomlands. Att HR är skit är vi överens om men att HR skulle förstöra sjukvården är bara sjukt.
Har HR uppmanat din psykiatriker att flytta utomlands och du är kvar med dina tvångstankar?
Om du är läkare borde du kanske inte uttala dig på det där viset, även om du skriver på nätet och inte är i tjänst.

Otroligt oproffsigt.
Citera
2025-09-01, 18:34
Medlem
Citat:

Ja.

Folk som satt i repan försvann (kostnad)

Folk som satt i kassan i affären försvann (Kostnad)

Tv-hallåor försvann (Kostnad)

Unga kodare försvinner (behovet försvinner)

Tolkar försvinner (Behovet försvinner)

AD kommer försvinna.

Barnboksförfattare kommer få det svårt.

Små ekonomi-firmor får det svårt.

AI effektiviserar det enkla och det som man inte fattade förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in