Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag tror att man krånglar till det i onödan när man tänker sig att SE måste ha hört på nyheterna vad Lisbeth skall ha sagt om mördarens klädsel. Det räcker väl med att han hade hört på Rapport kl.04:00 att mördaren enligt de säkraste uppgifterna hade en mörkblå täckjacka (de här första uppgifterna visade sig sedan bygga på att det springande vittnet Lars J hade blivit förväxlad med mördaren).
Sedan tror jag att SE hittade på själv att Lisbeth också skulle ha sagt mörkblå täckjacka, och det gjorde han väl helt enkelt för att förstärka bilden av att mördaren hade haft just mörkblå täckjacka. Senare visade sig att Lisbeth också hade sagt mörkblå täckjacka, men det har ingenting med den första förväxlingen mellan Lars J och mördaren att göra. Lisbeth hade tydligen gjort en egen förväxling och blandat ihop vittnet Anders B med mördaren. Det som rör till det lite är alltså att både Lars J och Anders B hade mörkblå täckjacka, och att båda dessutom råkade bli förväxlad med mördaren.
Ja, med ditt körsbärsplockande blir det ganska enkelt...
Men den jackan(04:00) var "möjligen mörkt blå" och uppgiften kom från 3 vittnen som var 50-60 meter från mordplatsen...
Hur du än vill förenkla, vrida och vända på detta så blir det en chansning ... eller hur?
Och här påstår du att SE bara drog till med gissningen och, visade det sig, fick ordagrant rätt också..
Och som jag påpekat tidigare så handlar det även om att han vågar ljuga om
ett samtal med Lisbeth.
Man kan spekulera i varför han inte försöker med det något mindre riskfyllda att säga att han överhört ett signalement på mordplatsen istället för att ljuga om samtal med som är enkelt att kontrollera.
Eller kände han sig inte jagad kanske? Tyckte inte att han tog en dum risk?