2025-08-31, 12:14
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Har inte upplevt det mellan Swedbank och Handelsbanken de senaste åren iallafall.

Hur upplever du överföringarna?
Citera
2025-08-31, 12:24
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du får väl göra en helt vanligt traditionell banköverföring. Det är ca exakt lika enkelt att göra.
Men det är långsamt och sällan önskvärt.
Citera
2025-08-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
En vanlig banköverföring ska man dock absolut undvika såvida man inte har samma bank så att överföringen går att se på kontot direkt. Har man olika banker kan överföringen däremot ta flera dagar och i värsta fall kommer pengarna aldrig ens in på kontot.

– En vanlig metod som bedragare använder är att de visar upp en överföring som ligger några dagar fram i tiden. Sedan åker de iväg med bilen och avbryter överföringen. Banker får inte heller lämna ut information om vem som äger ett visst konto till dig som privatperson så banköverföring rekommenderas inte, säger Jessica Cervin.

https://www.blocket.se/tips-och-guid...r-bilbetalning

Vad säger alla nötter till detta då som är positiva att swish begränsas till fjuttiga 10 000 kr och säger banköverföring går lika bra?
Tillbaka till 90-00-talet, skillnaden var man kunde köpa beg bil av privatperson med kontanter då, nu kan man glömma få ut 80 000 kr kontant snabbt på sitt bankkontor och penningtvättkontroller och skit kommer ljuda rött och man får sitt bankkonto avstängt.
Tanken med swish och fria överföringsbelopp var ju för att kontanterna togs bort på bankkontoren och man skulle kunna handla beg bilar, båtar med swish istället samt transaktionerna blir även spårbara. Nu tar de bort det. Va i helvete
Svårt att inte vara efterbliven och vänta tills pengarna är på kontot? Vänta med ägarbeviset osv? Hur jävla svårt är det att tänka lite själv?
Citera
2025-08-31, 12:34
Medlem
Negerflyktings avatar
Värdelöst.

Enda saken i samhället som blivit bättre de senaste tjugo åren.

Köper och säljer en del finare klockor och förloppet brukar vara följande: En intressent stämmer träff med mig på offentlig plats, exempelvis Odenplan. Vi båda avsätter tid och tar pendeln dit. Väl på plats tittar han på klockan och beslutar sig för att slå till. Med Swish får jag in 40 k på sekunden. Överlämnar klockan, allt klart och båda nöjda.

Om uppgiften stämmer behöver han hädanefter göra en banköverföring. Ska jag hålla klockan ett par dagar, tills jag har pengarna på kontot och vågar han lita på mig? Ska vi då avsätta ytterligare tid och energi och upprepa proceduren? Bara det är tröttsamt. Eller ska jag överlämna klockan innan jag fått in pengarna och hoppas att han inte är en avancerad bedragare? För tro mig, som det här mångkulturella skitsamhället ser ut nu lär bedragarna hitta på fantasifulla sätt att fejka banköverföringar.
Citera
2025-08-31, 12:40
Medlem
Negerflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Svårt att inte vara efterbliven och vänta tills pengarna är på kontot? Vänta med ägarbeviset osv? Hur jävla svårt är det att tänka lite själv?

Men som säljare (av dyra varor som inte kräver registrerade ägarbevis) måste man ju stämma ny träff, boka nytt möte, avsätta tid och energi för att återupprepa allt. Ansträngningen har plötsligt fördubblats. Jag avskyr människor och vill inte behöva träffa dem mer än absolut nödvändigt.

Som köpare måste man lita på att säljaren håller sin del av avtalet när han väl fått in pengarna på kontot - och vem idag vågar lita på en främling gällande penningaffärer?
Citera
2025-08-31, 12:48
Medlem
Banköverföring tar ju inte 1 sekund precis. Alla som säljer hundar och dyra katter då?
Citera
2025-08-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis, Swish använder man vid mindre belopp typ till kompisar, "affärer" gör man via överföring eller BG/PG.

Det förstör snabbheten, bg/pg tar ett par bankdagar, ingen bilsäljare kommer släppa iväg någon bil för att sen vänta 3 dagar!
Citera
2025-08-31, 12:50
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Nej det är det inte.
1, Du måste slå in ett långt kontonr med clearing nr. Lätt att det blir fel med så många siffror.
2, Du ser inte vem mottagaren är.
3, Har ni olika banker så får inte mottagaren pengarna förrän dagen efter.

Så Nej det är inte lika lätt.

Punkt 3 gäller endast om man gör överföringen sent på dagen annars kommer de in på ngn timme.
Citera
2025-08-31, 12:51
Medlem
bluesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tror du Swedbank kommer vara ensamma i detta? Förmodligen råkar de bara var först ut. En del andra banker har två dagar innan en höjning går igenom och/eller gräns på 60000.

Ja det kommer de vara, du är fast i ett råttexperiment, såhär ser det ut på en normal bank:

https://postimg.cc/t7DVT2kD

Detta är förövrigt en permanent ändring, ingen temporär som med alla svenskägda banker folk har nämnt i tråden. Du behöver dessutom inte kontakta banken för att göra ändringen.

Så allmän regel: Använd inte svenskägda banker, nyckelord: ägda, de kan fortfarande vara registrerade i Sverige.
Citera
2025-08-31, 12:53
Medlem
svampdamps avatar
Jag överför pengar till Avanza med Swish varje månad och med summor över 3000. Om jag tvingas lyfta den spärren varje månad då byter jag bank. Jag använder inte Swedbank idag.
Citera
2025-08-31, 12:57
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Banköverföring till BG/PG eller annans bankkonto tar över en dag, speciellt om man har olika bank, mycket opraktiskt vid bilaffärer i jämförelse med swish där överföringen sker direkt. Det var via banköverföring man fick sköta bilaffärer på 00-talet.

Hur korkade är ni, vad kopplar inte?
Banköverföring är enda gången jag blivit blåst när jag gjort affärer med privatpersoner. Jag var stressad, nonschalant och trög som inte insåg att man kan avbryta en överföring i efterhand...

Swish borde vara mycket säkrare alternativ.
Citera
2025-08-31, 13:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Punkt 3 gäller endast om man gör överföringen sent på dagen annars kommer de in på ngn timme.

Stämmer, alla banker har sk bryttider, min primära bank har kl 14 som senaste bryttid, överföring före det klockslaget så kommer det in samma dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in