2025-08-31, 06:58
Medlem
slemhogs avatar
En vanlig banköverföring ska man dock absolut undvika såvida man inte har samma bank så att överföringen går att se på kontot direkt. Har man olika banker kan överföringen däremot ta flera dagar och i värsta fall kommer pengarna aldrig ens in på kontot.

– En vanlig metod som bedragare använder är att de visar upp en överföring som ligger några dagar fram i tiden. Sedan åker de iväg med bilen och avbryter överföringen. Banker får inte heller lämna ut information om vem som äger ett visst konto till dig som privatperson så banköverföring rekommenderas inte, säger Jessica Cervin.

https://www.blocket.se/tips-och-guid...r-bilbetalning

Vad säger alla nötter till detta då som är positiva att swish begränsas till fjuttiga 10 000 kr och säger banköverföring går lika bra?
Tillbaka till 90-00-talet, skillnaden var man kunde köpa beg bil av privatperson med kontanter då, nu kan man glömma få ut 80 000 kr kontant snabbt på sitt bankkontor och penningtvättkontroller och skit kommer ljuda rött och man får sitt bankkonto avstängt.
Tanken med swish och fria överföringsbelopp var ju för att kontanterna togs bort på bankkontoren och man skulle kunna handla beg bilar, båtar med swish istället samt transaktionerna blir även spårbara. Nu tar de bort det. Va i helvete
Senast redigerad av slemhog 2025-08-31 kl. 07:00.
Citera
2025-08-31, 07:06
Svenska pundare köper ju knark för större summor så bra att någon sätter ner foten, och ja, svenska pundare är så dumma att man swishar när man köper knark.
Citera
2025-08-31, 07:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Det är bara drägg som swishar mer än några hundra kronor. Använd traditionell banköverföring för större summor.

Vad svamlar du om din tomte? En traditionell banköverföring tar aldrig mer än ett dygn. Du får betala ditt knark med annat än swish.

Du är allt bra dum du om du säljer en bil privat, och accepterar banköverföring som tar 1-2 dagar och som kan avbrytas efter ägarbytet skett i transportstyrelsen app, ett riktigt naivt spån.

Läste du ens artikeln jag postade att man inte ska använda banköverföring vid bilköp utan man måste ha samma bank isf? Vad händer om ni inte har samma bank? Lycka till öppna ett nytt konto hos en annan bank för göra en bilaffär, när jag försökte det stängde de av alla mina engagemang (sparkonton) i banken och synade mig i sömmarna på en specialavdelning, de krävde massa skäl för öppna ett vanligt bankkonto, det existerade inte för 10 år sen.
Citera
2025-08-31, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du är allt bra dum du om du säljer en bil privat, och accepterar banköverföring som tar 1-2 dagar och som kan avbrytas efter ägarbytet skett i transportstyrelsen app, ett riktigt naivt spån.

Läste du ens artikeln jag postade att man inte ska använda banköverföring vid bilköp utan man måste ha samma bank isf? Vad händer om ni inte har samma bank? Lycka till öppna ett nytt konto hos en annan bank för göra en bilaffär, när jag försökte det stängde de av alla mina engagemang (sparkonton) i banken och synade mig i sömmarna på en specialavdelning, de krävde massa skäl för öppna ett vanligt bankkonto, det existerade inte för 10 år sen.

Förutom att du är otrevlig så tror jag du lever i det förgångna.

Transportstyrelsens App stängs ner senare i höst:

Citat:
Appen avvecklas den 17 november 2025
Appen Mina fordon kommer att stängas den 17 november 2025. Läs mer i nyhet från den 5 maj: Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon.

Appen har nu tagits bort från Google Play och App Store, med anledning av att appen kommer att stängas ner. Det innebär att den inte längre går att ladda ner.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...p-mina-fordon/

Transportstyrelsens App blev ett instrument för de kriminella att enklare hitta bilar att föra ut ur landet, och Swish är kapat av de kriminella sedan länge tillbaka.

Du har rätt i att det kommer bli svårare att göra den sortens affärer du verkar leva för, och det är meningen.

Samhället förändras, och just nu i rasande fart.
Fundera över anledningen bakom istället för medlen att försöka bromsa utvecklingen.
Citera
2025-08-31, 07:31
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrespratt
Det brukar ju gå att höja swishgränsen temporärt, iaf på Handelsbanken

Tråden handlar om nya regler fr.o.m. fjärde september, och inte vad som fungerar här och nu.

/AI
Citera
2025-08-31, 07:35
Medlem
Tyvärr är detta en konsekvens av ökade bedrägerier och penningtvättande.
Den hederliga personen kommer alltid hamna i kläm. Likadant med personer som blir av med sin assistans på grund av organiserat bidragsfuskande.
Citera
2025-08-31, 07:44
Medlem
Alla pensionärer har Swedbank som internetbank för dom är kunder i sparbank som har fysiska kontor. Mest bedrägeriutsatta dvs. Välj en annan bank som slipper bry sig om pensionärer på samma sätt.
Citera
2025-08-31, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Var inne på banken nu och om jag inte fattade fel så kommer Swish bli begränsad till 3000kr och kan tillfälligt höjas till 10000kr.
Hur ska man nu kunna göra privata bilaffärer eller kunna skicka över en spontan överraskning till ungarna efter en fin tradingvecka?
10000? Det är ju ingenting.

Då får du väl föra över via bankkonto
Citera
2025-08-31, 07:52
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Jag brukar pröjsa grejer från Amazon med Swish. En gräns på 10k skulle leda till att jag måste använda kortet med extra onödiga utgifter.
Tydligen anser Mastercard att de har rätt att suga ut ett par procent av varje köp.

Undrar vem som kan ligga bakom det här ?
Citera
2025-08-31, 07:55
Medlem
Nordea är ju samma skit. Jag ville öka på min gräns som är på 50k om dagen. Jag fick sitta i ”förhör” 27min och svara på 511frågor.. Finns det något land i världen där man har gett bankerna så mycket makt som man har gjort här i Sverige.

Dom kan när dom vill stänga ditt konto, blockera ditt bankid och stänga ute dig från samhällets viktiga funktioner..

Blir kul sen när kontanerna försvinner, snart får vi kanske en gräns på hur mycket vi får handla per vecka..

Bara det att din lön, räknas som bankens pengar när dom kommit in på banken..
Citera
2025-08-31, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magdamoderat
Oj, ett äkta i-landsproblem. Det fanns en tid, för inte alls länge sedan, som Swish inte fanns.

JA men då hade bankmaffian också normal service som i övriga länder och hade personal,kontor och utag över disk som vanligt.

Nu kan man bara ta ut max 5 tusen per dag eller 15 tusen per vecka osv beroende på bank från en bankomat så det blir svårt att betala en bil om man inte är dum att ge bort bilen innan man betalt den fullt ut och hoppas på att köparen inte avbryter överföringen såfort man lagt ägarbytespapprena i lådan eller gjort det online och köparen åkt iväg med bilen.

Det funkar endast om båda har samma bank med direktöverföring vilket oftast inte är fallet.
Citera
2025-08-31, 08:14
Medlem
Nicke-lilltrolls avatar
Handelsbanken har en daglig gräns på 10.000kr
Den går att höja tillfälligt till 100.000kr men för att förhindra bedrägerier så genomförs höjningen TVÅ dagar fram i tiden!
Lycka till att köpa tex. en dyrare soffa eller cykel på Blocket över 10k
”Jag tar den, du får pengarna om två dagar”.

Helt vansinnigt. Enda alternativet är att köpa kontant men var hittar man så mycket cash snabbt idag?
Eller ska vi återgå till postväxlar på fasta belopp vilket inte ger möjlighet till prutning på samma sätt.

I bankernas iver att stoppa bedrägerier och kriminalitet så försämrar de för hela Sveriges befolkning.
Galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in