Citat:
Ursprungligen postat av
Silvestris
Du talar om sanning och vad som är en sanning är en filosofisk fråga. Däremot finns fakta och bland det första jag fick lära mig när jag pluggade naturvetenskap på Lunds universitet är att fakta är föränderlig. Vetenskap handlar om att hela tiden pröva hypoteser och att vara beredd att ändra på "gammal fakta" när ny forskning visar att det inte förhåller sig på det sätt man tidigare trott.
Sanning för mig är att något stämmer. Att vi inte vet sanningen med 100 % är irrelevant, det handlar om att komma så nära sanningen som möjligt och detta görs givetvis genom att applicera statistiskt resonerande, empiriskt tänk, logiskt resonerande etc. Detta är ett bra mycket bättre alternativ än att köra med förolämpningar, känsloutbrott, tramsa, flamsa, köra med härskartekniker och bete sig oanständigt (vilket de toxiska feministerna gör här på forumet).
Sedan gäller det att inse att de toxiska feministerna tänker fel titt som tätt. Så det handlar inte om ''kompetenta tolkningar'' ifrån deras sida, nej, de tänker FEL. Vi talar om logiska vurpor och felaktiga statistiska resonemang. Det finns alltså ett rätt och felaktigt tankesätt.
Detta är något helt annat än åsikten man kan ha om huruvida rött kött ökar risken för tjocktarmscancer eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Silvestris
Om 100 år kanske vi har hittat en molekyl som kan ersätta syre vilket innebär att Peter som fortfarande är en människa inte alls behöver syre. Han kanske kan klara sig lika bra på molekyl X.
Du missförstod poängen med syre. Du pratar om soundness nu (vilket är relaterat till premissernas sanningshalt). Det var inte det jag tog fäste vid. Jag tog fäste vid den logiska strukturen (logical validity). Ett argument kan vara unsound men följa en logisk struktur. Så den poäng jag försökte illustrera var att logik handlar om konsekvens och att vi faktiskt kan testa om folks resonemang följer en logisk struktur. Det är alltså ett svart/vitt koncept.
Citat:
Ursprungligen postat av
Silvestris
Exempel, vad som tidigare ansågs vara en sanning (fakta) var att vi bär på en massa skräp-DNA. DNA som inte har någon som helst betydelse för oss. Idag har forskning visat att denna "skräp-DNA" faktiskt påverkar genuttryck dvs. det handlar inte om skräp.
Vetenskapen skulle inte göra framsteg om alla bara köpte att det som tidigare ansågs vara sant (fakta) är det. Det handlar hela tiden om att testa hypoteser.
Det är ingen som man säger att man ska köpa det som sägs rakt av men problemet är att feministerna inte ger sig när de uppenbarligen har fel. Det är detta jag pratar om. Det du pratar om är inte vad feministerna på det här forumet sysslar med. De brister i konsekvens, resonerar statistiskt felaktigt etc.
När forskare inte håller med varandra så finns det ofta en mycket smartare tolkning än den andra dock.
Så saker och ting är mycket mer svart/vitt än vad många vill förstå.
Och vet du vad det fina är? Även om vi inte vet sanningen, så kan vi testa om människor har konsekvens i sin världsbild. Det som är så underbart.
Ditt resonemang visar att det bästa sättet att söka kunskap är att undvika de fasoner som feminister sysslar med. Det är precis det jag har sagt tidigare.