Citat:
Enda stället jag hittar där jag skrivit "alla män" som jag hittar är där jag skriver att eftersom män står för nästan allt våld är det logiskt för kvinnor att vara vaksamma (eller nåt sånt) mot alla män. Det är inte att växla mellan alla män och nästan alla män. Det är att förklara den logiska konsekvensen av vissa mäns våldsbenägenhet.
Eller tänkte du på något annat jag skrivit?
Jag har väldigt många bra män i min närhet. Ingen fara för att bli eremit alltså 🙂
Eller tänkte du på något annat jag skrivit?
Jag har väldigt många bra män i min närhet. Ingen fara för att bli eremit alltså 🙂
Eftersom ”nästan alla” logiskt sett tillåter att det finns några undantag, medan ”alla” inte gör det, kan slutsatsen aldrig följa direkt utifrån premissen. Det blir alltså ett ogiltigt slutledningssteg ifrån din sida. Därmed är inte ditt resonemang logiskt giltigt. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa mig?
Jag syftar på detta specifika resonemang som du skrev:
Citat:
P1:Statistiskt är det nästan bara män som utövar dödligt våld.
P2: Inte alla män utövar dödligt våld men det går inte att se på en man om han kommer att göra det i framtiden eller inte.
Slutsats: Därför är det logiskt att betrakta alla män som potentiellt våldsamma.
Var det ett korrekt uttalande byggt på logik och statistik tycker du?
P2: Inte alla män utövar dödligt våld men det går inte att se på en man om han kommer att göra det i framtiden eller inte.
Slutsats: Därför är det logiskt att betrakta alla män som potentiellt våldsamma.
Var det ett korrekt uttalande byggt på logik och statistik tycker du?
Som du kan se följer inte din slutsats ifrån premisserna. Därmed så är ditt resonemang logiskt ogiltigt.
Fortsättning:
Även fast resonemanget är bristfälligt ovanför så leker vi med tanken nu att du de facto ser alla män som potentiella våldsmän eftersom det nästan är enbart män som står för det dödliga våldet.
Om du verkligen har denna syn, då förmodar jag att du även är villig att medge att det kan vara som så att alla kvinnor är potentiella falskvåldtäktsanmälare om det visar sig att kvinnor står för nästan alla falska våldtäktsanmälningar?
Den största gemensamma nämnaren är en irrelevant statistisk infallsvinkel:
Jag har redan i andra trådar ''debunkat'' den statistiska felaktiga infallsvinkeln om den största gemensamma nämnaren. Enbart människor som inte förstår sig på statistik resonerar på detta vis. Det är en oerhört märklig infallsvinkel.
För att du ska förstå vad statistiskt irrelevant det perspektiv som du har målat upp är så vill jag att du föreställer dig att vi delar ut hårtorkar till alla människor i hela Sverige. Helt plötsligt över en natt blir människor hårtorksägare. Vad blir då en större gemensam nämnare för de som begår dödligt våld än att de är män? Jo, att de äger hårtorkar. Detta har ju verkligen statistisk relevans, eller hur? Nej, såklart inte.
Vad det handlar om här är att du vill irritera män genom att lägga inflammatoriska kommentarer. Gör så om du vill. Men då får du acceptera följderna av en sådan syn.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-08-30 kl. 15:30.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-08-30 kl. 15:30.