2025-08-31, 06:06
Medlem
Ska börja äta ägg i äggkopp igen, bara för att det är "svennigt".

Kanske tillsammans med bacon.
Citera
2025-08-31, 08:22
Medlem
Epimaness avatar
Ha. Jag har flera olika äggkoppsset.

Tillhör MTV-generationen.
Citera
2025-08-31, 09:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlem

Då tycker jag iaf att du inte behöver en äggkopp eftersom du har baconbitar till ägget
Då skulle jag lagt bacon skivorna i botten på tallriken och äggen eller ägget precis
ovanpå och skära i det och sprida det på baconet

Sen spara en liten baconskiva vid sidan om att "städa, moppa tallriken med" på äggula som ev hamnar på tallriken om den är ganska rinnig. Annars blir det två moment som man kanske vill undvika

1. Att skära baconet och stoppa det i munnen
2. Att ta en sked ägg ifrån ett kokt ägg i en äggkopp

I övrigt är det mer normalt med stekt ägg och bacon som vi alla vet men om du hackar fin fint bacon i små bitar kan du strössla det på ett kokt ägg ochså i en äggkopp

Självklara saker alltihop, men att använda äggkopp eller inte, men man gör ju som man vill
Citera
2025-08-31, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlem

Kokt ägg och bacon? Den kombon har jag inte hört tidigare.
Citera
2025-08-31, 09:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Äggskivare är världens dummaste jävla grej. Det tar två sekunder att skiva upp ett ägg med en vanlig kniv. Jobbiga att diska är de också.
Att skära upp ett ägg så snyggt tar mig säkert en minut, och jag har diskmaskin. Alla är inte du och jag lovar att du har verktyg för saker som andra tycker är jordnötter.
Citera
2025-08-31, 09:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Att skära upp ett ägg så snyggt tar mig säkert en minut, och jag har diskmaskin. Alla är inte du och jag lovar att du har verktyg för saker som andra tycker är jordnötter.

Inget fel med äggskivare. Den har ochså funktioner som är jättesvårt att uppnå med en vanlig kniv
Det uppenbara är att det är tunna trådar man skär med och använder du en kniv kan jag garantera att det blir betydligt sämre resultat varje gång både på bredden av skivor, möjligheten att få det att hålla ihop utan att det spills och blir smulor, samt tvärsnittet som blir perfekt rakt och vasst
Citera
2025-08-31, 10:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle aldrig någonsin köpa speciella äggkoppar. Jag använder ett vanligt snapsglas när jag käkar löskokta ägg. Käkar då ägget med dillkaviar.

Rundingen / formen i snapsglaset gör det svårare att våga trycka hårdare med skeden så du slår hål på botten av äggets skal där det troligen finns luft emellan äggets botten och glaset och det är även svårare att få upp spill i botten med skeden i ett snapsglas. Där skedens format stämmer inte överens med botten- formen på snapsglaset så man hamnar i vinklar som inte ligger tät emot med varann
Citera
2025-08-31, 10:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Inget fel med äggskivare. Den har ochså funktioner som är jättesvårt att uppnå med en vanlig kniv
Det uppenbara är att det är tunna trådar man skär med och använder du en kniv kan jag garantera att det blir betydligt sämre resultat varje gång både på bredden av skivor, möjligheten att få det att hålla ihop utan att det spills och blir smulor, samt tvärsnittet som blir perfekt rakt och vasst
Ja men precis - att det alltid blir samma resultat är helt klart en fördel. Dessutom bara en enda sak att diska och tar mindre plats i maskinen än vad en skärbräda gör
Citera
2025-08-31, 10:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ja men precis - att det alltid blir samma resultat är helt klart en fördel. Dessutom bara en enda sak att diska och tar mindre plats i maskinen än vad en skärbräda gör

Precis

Om man tar bort alla trådar ochså förutom en kan man säkert lägga ett snitt med en kniv i ett kokt äggs skal med en kniv och sen föra tråden mot det "jacket". Och sen lägga ett smör papper under ägget och skära det fine genom resten av skalet. Eventuell går det smidigt. Då slipper man skala ägget och äter det i äggkopp direkt en halva alltså åt gången eller att man snoppar av den lite högre upp med tråden.. Man får nog dra om trådarna lite då iom att de är arrangerade i 2 trådar / upphängning

https://www.clasohlson.com/se/%C3%84...id=21901444282

Sen lägger du smör papper under ägget förutom där tråden ska gå igenom på nått sätt.. Du kan tilta upp ägget ochså / tilta upp äggskäraren så det står lodrätt med äggskäraren med en tråd bara så rinner ingen gula ut i spjällen under
Senast redigerad av Sladdaren 2025-08-31 kl. 10:29.
Citera
2025-08-31, 10:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Precis

Om man tar bort alla trådar ochså förutom en kan man säkert lägga ett snitt med en kniv i ett kokt äggs skal med en kniv och sen föra tråden mot det "jacket". Och sen lägga ett smör papper under ägget och skära det fine genom resten av skalet. Eventuell går det smidigt. Då slipper man skala ägget och äter det i äggkopp direkt en halva alltså åt gången eller att man snoppar av den lite högre upp med tråden.. Man får nog dra om trådarna lite då iom att de är arrangerade i 2 trådar / upphängning

https://www.clasohlson.com/se/%C3%84...id=21901444282

Sen lägger du smör papper under ägget förutom där tråden ska gå igenom på nått sätt.. Du kan tilta upp ägget ochså / tilta upp äggskäraren så det står lodrätt med äggskäraren med en tråd bara så rinner ingen gula ut i spjällen under
Verkar bökig, jag tycker att dom är bra som dom är.
Citera
2025-08-31, 10:30
Medlem
Löskokta har man ju äggkopp till såklart.
Lite OT men som barn kommer jag ihåg morfar, han klappade bara ner ägget i bordsskivan så det stod själv, behövdes ingen äggkopp.
Citera
2025-08-31, 10:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Verkar bökig, jag tycker att dom är bra som dom är.

Det har kanske inte uppfunnits ännu men jag tror på att i framtiden ska man iaf inte behöva skala ägget utan skära ägget rätt igenom skalet och äta med sked, sen vars man skär på ägget är valfritt

Man sparar tid och då tycker jag att en äggskärare med rätt typ av skärtråd borde kunna funka eller att man lägger ett snitt först i skalet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in