Citat:

Ursprungligen postat av 
snigelslum

29 augusti 11.37, Bedrägeri, Stockholm
Bedragare lurar äldre par på miljonbelopp.
Genom ett SMS om en påhittad godkänd låneansökan försöker bedragare lura ett äldre par på nästan 2,5 miljoner kronor. 
SMS:et ser ut att komma från en kreditgivare/bank och då det äldre paret inte ansökt om något lån svarar de på SMS:et. 
Därefter blir de uppringda av en okänd gärningsman som invaggar det äldre paret i trygghet om att han jobbar på bank och ska hjälpa dem. Men efter att de loggat in ett antal gånger med bank-id dras nästan 2,5 miljoner från deras konton. 
Det är oklart om beloppen slutgiltigt dragits från parets konton eller om de endast reserverats. Tills vidare rubricerar polisen brottet som grovt bedrägeri.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...eri-stockholm/ 

Det jag inte fattar är, när jag själv ska överföra så plötsligt behöver jag godkänna belopp dagligen till max 100,000 sek.
Behöver man säg 500,000 måste man ringa in dem på telefonbanken för att godkänna det.
Behöver jag föra över 2.5 miljoner så måste jag gå in till banken med massa underlag och utfrågning för att kunna få överföra. Hur fasiken lyckas de snabbt överföra såna belopp? 
Det enda undantaget hade varit om man gör en BG/PG betalning, då finns inga gränser, men BG/PG borde ju spåras så bedragarna kan hittas således.
Något stämmer inte.