2025-08-30, 09:09
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Kan du formulera om din fråga på ett mindre efterblivet sätt så jag slipper gissa mig till vad din poäng är?

Pengarna är ju inte borta spårlöst.

Utan betalningen, de 2 500 000 kr, finns registrerad på betalningsmottagarens konto.

Och att det äldre paret kan kräva tillbaka pengarna från betalningsmottagaren.

Fattar du då, då?
Citera
2025-08-30, 10:30
Avstängd
Paris24s avatar
Det är omöjligt att ta ut stora belopp från sitt eget bankkonto numera, efter skandalerna med bankid-fraud förra året. Mitt företagskonto på Swedbank har max 300.000 kr i taget, det är inget ovanligt att jag överför 2-3 mkr och jag måste varje gång ringa personligen till swedbanks telebank och identifiera mig med bankid för att får gränsen höjd.

Avanza tror jag inte har någon gräns, där har jag direkt överfört 10Mkr, men det går bara att sätta in på redan verifierade konton så ingen kan trigga någon att ta ut pengar från avanza.
Citera
2025-08-30, 10:31
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Pengarna är ju inte borta spårlöst.

Utan betalningen, de 2 500 000 kr, finns registrerad på betalningsmottagarens konto.

Och att det äldre paret kan kräva tillbaka pengarna från betalningsmottagaren.

Fattar du då, då?
Om det ens är möjligt, jag har svårt att tro det, så har de naturligtvis skickats vidare samma minut till Turkiet eller Qatar. Det kan gå i 10 steg på några minuter. Ägaren av första kontot är bara en målvakt.
Citera
2025-08-30, 10:35
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasliljenholm
Någonstans på solkusten sitter det ett väldigt lyckligt blatte gäng som har lyckats lura enligt dom ett par otrogna hundar. Mina bröder det är dags att sätta hårt mot hårt här, vi måste börja avrätta och vi måste börja avrätta i massiv skala.
De som ska avrättas är de stater som upprätthåller systemen. Efter att ha sett flera program om denna scamming, som är en global bransch som omsätter 10-tals miljarder, så förekommer alltid länderna Turkiet, Cypern, Qatar, Kina, Singapore. Det är dessa länder som ska blockeras. De gör ingenting för att stoppa brottsligheten.
Citera
2025-08-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
De som ska avrättas är de stater som upprätthåller systemen. Efter att ha sett flera program om denna scamming, som är en global bransch som omsätter 10-tals miljarder, så förekommer alltid länderna Turkiet, Cypern, Qatar, Kina, Singapore. Det är dessa länder som ska blockeras. De gör ingenting för att stoppa brottsligheten.
Vid 75 borde bankid dras in. Då skulle vi slippa sånt här.
Citera
2025-08-30, 11:21
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxpastej2000
Vid 75 borde bankid dras in. Då skulle vi slippa sånt här.
Å andra sidan är det då det behövs som mest, när de inte orkar stå i köer. Eller så kan t.ex deras barn ta hand om deras affärer genom att barnen använder deras bankid. Så man tappar lite vinst där.

Problemen blir lösta om 10-15 år när det inte längre finns personer som inte förstår internet.
Citera
2025-08-30, 11:21
Medlem
Nu finns det hopp om att få tillbaka pengarna.
Högsta domstolen har fastslagit att bankerna gjort fel när de nekat ersättning till de drabbade.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...engar-tillbaka
Citera
2025-08-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Å andra sidan är det då det behövs som mest, när de inte orkar stå i köer. Eller så kan t.ex deras barn ta hand om deras affärer genom att barnen använder deras bankid. Så man tappar lite vinst där.

Problemen blir lösta om 10-15 år när det inte längre finns personer som inte förstår internet.
Det har med kognitiva nedsättning att göra som kommer med åldrandet.
Citera
2025-08-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Varför har man 2,5 mille liggandes på ett konto löst?
Varför inte?
Citera
2025-08-30, 11:28
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxpastej2000
Det har med kognitiva nedsättning att göra som kommer med åldrandet.
Eller gammal svensk naivitet, man gör som rösten i telefonen säger till dig, man litar på alla. Sådana människor är alltid äldre, är man född på 70-talet eller senare så tänker man själv.
Citera
2025-08-30, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
29 augusti 11.37, Bedrägeri, Stockholm
Bedragare lurar äldre par på miljonbelopp.

Genom ett SMS om en påhittad godkänd låneansökan försöker bedragare lura ett äldre par på nästan 2,5 miljoner kronor.
SMS:et ser ut att komma från en kreditgivare/bank och då det äldre paret inte ansökt om något lån svarar de på SMS:et.
Därefter blir de uppringda av en okänd gärningsman som invaggar det äldre paret i trygghet om att han jobbar på bank och ska hjälpa dem. Men efter att de loggat in ett antal gånger med bank-id dras nästan 2,5 miljoner från deras konton.

Det är oklart om beloppen slutgiltigt dragits från parets konton eller om de endast reserverats. Tills vidare rubricerar polisen brottet som grovt bedrägeri.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...eri-stockholm/

Det jag inte fattar är, när jag själv ska överföra så plötsligt behöver jag godkänna belopp dagligen till max 100,000 sek.

Behöver man säg 500,000 måste man ringa in dem på telefonbanken för att godkänna det.

Behöver jag föra över 2.5 miljoner så måste jag gå in till banken med massa underlag och utfrågning för att kunna få överföra. Hur fasiken lyckas de snabbt överföra såna belopp?

Det enda undantaget hade varit om man gör en BG/PG betalning, då finns inga gränser, men BG/PG borde ju spåras så bedragarna kan hittas således.

Något stämmer inte.
Citera
2025-08-30, 12:26
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Bankgiro/postgirokontot har ju en kontohavare som tar emot betalningen. ett svenskt AB med organisationsnummer, verklig huvudman på bolagsverket, med verkligt personnummer på skatteverket och verklig folkbokföringsadress.

Då år det ju bara att knacka på den verkliga adressen och säga som det är: Jag har betalt 2 500 000 kr felaktigt till dig och nu vill jag ha tillbaka pengarna ! Eller har jag missat nåt?

Målvakt. Personen på den adressen är en begåvningshandikappad ungdom som tror att han ska få vara med i tuffa gänget om han lånar ut sitt bankkonto. Eller så är det en gammal nergången missbrukare.

Pengarna finns i vart fall inte kvar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in