2025-08-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Även om telefonnumret ligger ute bör ingen bli lurad på sina pengar
Polisen får jobba hårdare
Bankerna kan inte bara släppa 2,5 miljoner till okänd bank konto , mycket slarvigt.
Då känns det ju som banken faktiskt skiter i sina kunder.

Ringer du en pizzeria
- hej jag vill beställa 50 pizzor
Jag tror de backar , om de inte fått betalning innan .
Allafall de flesta

Men banken släpper 2,5 miljoner utan att kolla upp först
Mycket märkligt

Problemet är att bedragarna kan se din ålder sant årsinkomst och värde på bostad samt bil(ar) Exampelvis en 90-åring som bor i en villa på Lidingö värderad till 23 miljoner är givetvis prioetta hos de här cyniska typerna som ringer runt, inte ringer de till Tindra 22 i en hyresrätt med årsinkomst på 220 000 och en bil värderad till 20 000
Senast redigerad av Florman 2025-08-29 kl. 20:58.
Citera
2025-08-29, 20:58
Någonstans på solkusten sitter det ett väldigt lyckligt blatte gäng som har lyckats lura enligt dom ett par otrogna hundar. Mina bröder det är dags att sätta hårt mot hårt här, vi måste börja avrätta och vi måste börja avrätta i massiv skala.
Citera
2025-08-29, 21:00
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Problemet är att bedragarna kan se din ålder sant årsinkomst och värde på bostad samt bil(ar) Exampelvis en 90-årong som bor i en villa på Lidingö värderad till 23 miljoner är givetvis prioetta hos de här cyniska typerna som ringer runt, inte ringer de till Tindra 22 i en hyresrätt.

Jo det e fel faktiskt
Man borde få ha ett privat liv

Men Aftonbladet och sådana tidningar lägger ju ut listor på rikaste i olika områden ibland , sjukt beteende

Men tycker ändå bankerna bör neka sådana belopp .
För 2,5 miljoner mellan privat konton , som inte gjort överföringar innan är ju ett tecken på att något inte stämmer
Banken kan bara frysa kontot .
Personen ringer in banken , banken öppnar kontot igen

Någon med 2,5 miljoner har nog lite kontanter så den klarar sig medans kontot är fryst . Sen har väl inte personen 2,5 miljoner på det kontot den handlar mat ändå
Citera
2025-08-29, 21:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hur kan de göra upprepade inloggningar utan att reagera? Det står ju vid varje gång man knappar sin kod att banken aldrig ringer upp kunder, samt vad det gäller, tex att godkänna en överföringar av 2 500 000 kr.

Det är faktiskt inte sant min bank ringde upp mig. Jag la såklart på och ringde upp banken via deras app, jo de hade ringt mig. Helt motsatt vad de skyltar med!
Citera
2025-08-29, 22:13
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Om banken tvingar oss att använda BankID borde de även vara ansvariga för att stoppa bedrägerier. Alternativt att man inte får använda BankID om man är äldre än 60.

Har jag uppfattat rätt? Bankkunden loggar alltså in på sin bankapp, betalar 2 500 000 kr till det bankgiro/postgirokonto som bedragarna meddelat, och godkänner betalningen på bank-id appen, Stämmer det så långt?

Men vad händer sen. Bankgiro/postgirokontot har ju en kontohavare som tar emot betalningen. ett svenskt AB med organisationsnummer, verklig huvudman på bolagsverket, med verkligt personnummer på skatteverket och verklig folkbokföringsadress.

Då år det ju bara att knacka på den verkliga adressen och säga som det är: Jag har betalt 2 500 000 kr felaktigt till dig och nu vill jag ha tillbaka pengarna ! Eller har jag missat nåt?
Citera
2025-08-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är faktiskt inte sant min bank ringde upp mig. Jag la såklart på och ringde upp banken via deras app, jo de hade ringt mig. Helt motsatt vad de skyltar med!

Bad de dig att logga in med hjälp av bank-id? Det är ju det som de varnar för. Naturligtvis kan banken kontakta en kund om det finns behov.
Citera
2025-08-29, 22:35
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Bad de dig att logga in med hjälp av bank-id? Det är ju det som de varnar för. Naturligtvis kan banken kontakta en kund om det finns behov.
Men grejen är ju den att de säger att de aldrig ringer upp…
Citera
2025-08-29, 22:44
Medlem
exoticspices avatar
Paret blev uppringda efter att de hade svarat på sms:et att de inte hade någon låneansökan.

De skulle aldrig svarat på sms:et och när samma nummer ringde skulle de aldrig svarat i mobilen heller.

Då hade de klarat sig.
Citera
2025-08-29, 22:45
Medlem
Citat:

Så här står det på min:

Tänk på! Banken kommer aldrig ringa och be dig logga in. Har du blivet uppringd? Avbryt och avsluta genast samtalet och ring till spärrservice.

Kan det bli tydligare än så?
Citera
2025-08-29, 22:52
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Så här står det på min:

Tänk på! Banken kommer aldrig ringa och be dig logga in. Har du blivet uppringd? Avbryt och avsluta genast samtalet och ring till spärrservice.

Kan det bli tydligare än så?
Nej tydligare än så kan det inte bli. Men uppenbarligen så skall människor över 60+ behöva intyg på att dom gått kurs/utbildning för vad konsekvenserna kan bli om man inte är uppmärksam på hur det används.
Citera
2025-08-29, 22:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Vill banken något så skickar de brev eller när du loggar in på din internetbank ser du att du har ett meddelande i inkorgen på ditt konto.
Citera
2025-08-30, 00:01
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Har jag uppfattat rätt? Bankkunden loggar alltså in på sin bankapp, betalar 2 500 000 kr till det bankgiro/postgirokonto som bedragarna meddelat, och godkänner betalningen på bank-id appen, Stämmer det så långt?

Men vad händer sen. Bankgiro/postgirokontot har ju en kontohavare som tar emot betalningen. ett svenskt AB med organisationsnummer, verklig huvudman på bolagsverket, med verkligt personnummer på skatteverket och verklig folkbokföringsadress.

Då år det ju bara att knacka på den verkliga adressen och säga som det är: Jag har betalt 2 500 000 kr felaktigt till dig och nu vill jag ha tillbaka pengarna ! Eller har jag missat nåt?
Kan du formulera om din fråga på ett mindre efterblivet sätt så jag slipper gissa mig till vad din poäng är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in