• 1
  • 2
2025-08-29, 21:05
Medlem
Jag undrar om det kan vara okej att skicka beundrarbrev till en vacker kvinna som man inte har någon relation till. En kvinna som man inte har någon som helst chans på, men som man ändå vill komplimera och uttrycka sin beundran för.

Nu menar jag på ett väldigt artigt sätt. Komplimera henne för hennes skönhet och kanske andra kvaliteter, men absolut inget sexuellt. Alltså gentlemannamässigt helt och fullt.

Om man känner stark beundran för en vacker kvinna, är det då inte bättre att låta henne veta detta genom ett artigt beundrarbrev (som ju kan vara kortfattat) - än att inte göra det? Om man inte skickar något så berövar man ju kvinnan det eventuella faktiska nöje hon skulle ha av att få beundrarbrevet.

Förr i tiden så var det ju vanligt att skicka beundrar- och kärleksbrev till kvinnor. Det var normalt och en del av romantiken. Idag är väl risken att det anses vara creepy OM man inte ligger i den smala kategori som faktiskt har en chans på den presumtiva kvinnan. Dvs om du är en chad i hennes ungefärliga ålder.

Jag har tyvärr ingen som helst chans på den vackra kvinna jag tänker på, men jag hade ändå velat låta henne veta att jag beundrar henne. Hon kan ju faktiskt bli glad tänker jag.

Det vore min intention att skriva under brevet med mitt riktiga namn och bostadsort, för att stå för det. Då kommer hon kunna kolla upp mig på FB och kanske ändå respektera mig lite för att jag vågade.

Vad säger ni? Ska man göra det, eller avstå för att inte få creep-stämpel?
Citera
2025-08-29, 21:08
Medlem
Vad är poängen med att göra det? Du kommer få creepstämpeln garanterat.

Ärligt så har du mindre att förlora på att bara ragga på henne direkt. Blir du avvisad är det inte mer med det helt utan att vara creepy (om du nu inte är creepy i övrigt då)
Senast redigerad av Schweinfeldt 2025-08-29 kl. 21:10.
Citera
2025-08-29, 21:27
Medlem
Personligen hade jag inte uppskattat det. Jag hade uppfattat det som konstigt och läskigt. Du skriver att du inte vill beröva kvinnan det eventuella nöjet hon skulle få av brevet men du glömmer den potentiella oron, obehagskänslorna, rädslan eller stressen.

Jag skulle sannolikt kolla upp dig, men då i syfte att försöka lista ut om du verkar farlig eller bara obehaglig. För om jag skulle få ett beundrarbrev från en okänd man jag inte har någon relation med så är det några få saker jag vet om honom: antingen har han följt mig utan min vetskap en längre tid eller så får han väldigt starka känslor redan efter väldigt lite interaktion, och att han inte följer sociala normer. Det är inte positiva tecken. Du kanske vet att du inte kommer göra något mer (att du ens överväger detta får mig dock att tvivla på att det inte skulle eskalera om du inte får respons) men jag som kvinna kan inte veta det.

Och åtminstone för mig är utseendebaserade komplimanger inte så givande, speciellt inte från främlingar. De negativa känslorna skulle utan tvekan vägra tyngre.
Citera
2025-08-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinfeldt
Vad är poängen med att göra det? Du kommer få creepstämpeln garanterat.

Ärligt så har du mindre att förlora på att bara ragga på henne direkt. Blir du avvisad är det inte mer med det helt utan att vara creepy (om du nu inte är creepy i övrigt då)

Kan inte ragga på henne direkt för hon bor i en annan del av landet och så.
Citera
2025-08-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Skorpionen.
Personligen hade jag inte uppskattat det. Jag hade uppfattat det som konstigt och läskigt. Du skriver att du inte vill beröva kvinnan det eventuella nöjet hon skulle få av brevet men du glömmer den potentiella oron, obehagskänslorna, rädslan eller stressen.

Jag skulle sannolikt kolla upp dig, men då i syfte att försöka lista ut om du verkar farlig eller bara obehaglig. För om jag skulle få ett beundrarbrev från en okänd man jag inte har någon relation med så är det några få saker jag vet om honom: antingen har han följt mig utan min vetskap en längre tid eller så får han väldigt starka känslor redan efter väldigt lite interaktion, och att han inte följer sociala normer. Det är inte positiva tecken. Du kanske vet att du inte kommer göra något mer (att du ens överväger detta får mig dock att tvivla på att det inte skulle eskalera om du inte får respons) men jag som kvinna kan inte veta det.

Och åtminstone för mig är utseendebaserade komplimanger inte så givande, speciellt inte från främlingar. De negativa känslorna skulle utan tvekan vägra tyngre.

Ja, jo. Men här rör det sig om en något så när offentlig person, som har en öppen IG-profil med ett antal tusen följare. En kvinna som lägger ut många bilder på sig själv där hon visar upp sin gudomliga kropp och vackra ansikte i olika sammanhang. Hon gillar att visa upp sig helt enkelt. Kanske för att attrahera en "pool" av kandidater och uppvaktare, då jag antar att hon är singel. Jag kommer inte vara någon av de kandidaterna men som sagt - hon visar upp sig offentligt.

Då hon bor i en helt annan del av landet än jag så har jag ingen möjlighet att interagera med henne IRL heller. Man är hänvisad till distansmetoder - eller inget alls.

"antingen har han följt mig utan min vetskap en längre tid"
-ja men så kan det ju vara på en arbetsplats också - där man befinner sig fysiskt nära varandra men ofta utan att ha nån interaktion, i synnerhet på stora arbetsplatser.

"väldigt starka känslor"
-nja, så är det inte här, men hon är gudomligt vacker.

"han inte följer sociala normer"
- du, jag önskar att jag inte följde NÅGRA sådana. De håller en bara tillbaka och hindrar en. Nej jag följer inte så värst många såna, men ändock några. Och man måste ofta bryta mot normer för att sticka ut och våga gå utanför sin comfort zone.
Citera
2025-08-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Ja, jo. Men här rör det sig om en något så när offentlig person, som har en öppen IG-profil med ett antal tusen följare. En kvinna som lägger ut många bilder på sig själv där hon visar upp sin gudomliga kropp och vackra ansikte i olika sammanhang. Hon gillar att visa upp sig helt enkelt. Kanske för att attrahera en "pool" av kandidater och uppvaktare, då jag antar att hon är singel. Jag kommer inte vara någon av de kandidaterna men som sagt - hon visar upp sig offentligt.

Då hon bor i en helt annan del av landet än jag så har jag ingen möjlighet att interagera med henne IRL heller. Man är hänvisad till distansmetoder - eller inget alls.

"antingen har han följt mig utan min vetskap en längre tid"
-ja men så kan det ju vara på en arbetsplats också - där man befinner sig fysiskt nära varandra men ofta utan att ha nån interaktion, i synnerhet på stora arbetsplatser.

"väldigt starka känslor"
-nja, så är det inte här, men hon är gudomligt vacker.

"han inte följer sociala normer"
- du, jag önskar att jag inte följde NÅGRA sådana. De håller en bara tillbaka och hindrar en. Nej jag följer inte så värst många såna, men ändock några. Och man måste ofta bryta mot normer för att sticka ut och våga gå utanför sin comfort zone.
Okej. Jag kunde ju bara besvara utifrån informationen du gav i TS. Jag är väldigt långt ifrån kvinnan du beskriver gällande uppmärksamhetssökande, så jag kan förstås inte veta hur hon skulle känna om hon får ett brev. Jag antar att hon är väldigt van vid att få komplimanger och att det då kanske inte heller ger så mycket att få en till komplimang av en man som inte är i hennes liga (utifrån hur du beskriver det) och som inte heller ger henne något annat. Men vissa personer upplever ju uppmärksamhet som väldigt positivt oavsett form.

"Något så när offentlig person". Är hon öppen med sitt fulla namn och adress, eller hur har du tagit reda på det för att få veta vart du ska skicka brevet? Om du har behövt lägga ner någon tid alls på att ta reda på det skulle jag fortfarande avråda från att skicka brev. Skicka hellre ett meddelande på IG i så fall, där hon sannolikt förväntar sig att få meddelanden.

Med det om "starka känslor" menar jag att de flesta kan se en väldigt vacker person eller beundra en modell osv utan att känna sig tvungen att kontakta personen. För mig skulle det kännas obehagligt att en främling fäst sig vid mig på det sättet om jag knappt vet att han existerar. Och nu låter jag säkert som att jag ser alla män som en risk, och så är det inte, men i kontakten med en främmande man måste jag ändå ha det i bakhuvudet. Och då skulle jag se det som en riskfaktor, speciellt tillsammans med att han inte följer sociala normer. (Sen har du rätt i att det inte alltid är negativt att bryta sociala normer, men i den här situationen skulle jag uppfatta det som negativt när jag vet väldigt lite annat om dig).
Citera
2025-08-29, 22:10
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Hon kommer bli smickrad så kör på (Alla kvinnor älskar smicker)
Citera
2025-08-29, 22:13
Medlem
Namn & Adress:
Hon är som sagt en ganska offentlig person. Har ett lite ovanligt namn så det går på några sekunder att klicka fram adressen på Hitta.se och de andra söktjänsterna. Hon har ingen hemlig adress eller skyddad identitet.

Håller med om att jag inte bör skicka något riktigt (även om kortfattat) beundrarbrev eftersom jag inte spelar i hennes liga (tyvärr) så jag kommer nog nöja mig med ett IG-meddelande. Som givetvis inte kommer besvaras. HADE jag spelat i hennes liga så kanske ett brev vore mer OK, om jag på riktigt hade haft chans på dejt med henne eller något.

Sammanfattningsvis är det surt att inte spela i samma liga som de man attraheras av.
Citera
2025-08-29, 22:17
Medlem
Konstnarren5s avatar
Grattis, du har kvalificerat dig som klassisk simp. Att skriva ett “artigt beundrarbrev” till en kvinna du inte känner och aldrig har en chans på är inte romantiskt – det är patetiskt. Hon vill inte veta vem du är, och att du hoppas på beundran är bara tragiskt. Skriv inte. Lev ditt liv. Fokusera på dig själv. Sluta fantisera om folk som inte ens vet att du existerar. Det är så här vuxna människor fungerar.
Senast redigerad av Konstnarren5 2025-08-29 kl. 22:20.
Citera
2025-08-29, 22:29
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Grattis, du har kvalificerat dig som klassisk simp. Att skriva ett “artigt beundrarbrev” till en kvinna du inte känner och aldrig har en chans på är inte romantiskt – det är patetiskt. Hon vill inte veta vem du är, och att du hoppas på beundran är bara tragiskt. Skriv inte. Lev ditt liv. Fokusera på dig själv. Sluta fantisera om folk som inte ens vet att du existerar. Det är så här vuxna människor fungerar.

Om så vore fallet varför har dessa kvinnor öppna sociala medier för allmänheten isåfall? Då kunde dom ju ha stängda sociala medier för bara sin närmsta krets?

Förr fanns inte sociala medier då hade man inte en susning om vad kändisar sysslade med på fritiden om man nu inte trodde på skvallertidningar som Hänt Extra och sådana tidningar.
Citera
2025-08-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5

Du har kanske rätt, men jag skrev inte "beundra" jag skrev "respektera".
Citera
2025-08-29, 22:33
Medlem
One2Manys avatar
Ok: ja.
Lämpligt: nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto