Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-29, 20:02
Medlem
Willegubbens avatar
Hej Jag heter William och är 25. Jag tror jag blir hemlös snart men låt mig sammanfatta min situation.

Just nu bor jag hos min bror i Eskilstuna som jobbar. Han har planer på att flytta ut i december men kanske November om han hittar boende tidigare. Jag har inget jobb, inga bra betyg, inget körkort och vet inte vad jag ska göra. Jag söker jobb men vartenda en har jag blivit nekad. Jag har varit på praktik men det ledde aldrig till något. Med så många nekade jobbansökningar tror jag inte att det blir något jobb innan flytten så jag är beredd när den dagen kommer. Känns dåligt dock. Vad kan jag göra som hemlös? Eskilstuna är nästan omöjligt att få jobb i så jag funderar på att dra till Stockholm och ta mina chanser där men vad gör jag sen då. Jag kan inte ta hjälp från brorsan eller familjen för de har sitt. 2026 kommer inte vara ett kul år.

Jag är inte här för att gnälla jag vill bara höra vad ni har för tankar om vad jag kan göra. Även med min situation vill jag göra något med mitt liv men det är svårt att se positivt med min situation just nu. Tack för att ni kikar förbi.
Citera
2025-08-29, 20:06
Avstängd
67arigGubbes avatar
Sök till lager, de tar allt. Sluta vara kräsen, det är en början.
Citera
2025-08-29, 20:08
Medlem
Det är några månader kvar dit.

Mitt tips är att utöka och söka de jobb du är intresserad av oavsett var någonstans det är. När man väl fått ett jobb så klarar man av den svåra bostadsmarknaden genom att hyra i 2:a hand, för nu har du en inkomst.

Sedan hålla tummarna för att man lyckas att fixa ett mer fast boende inom en rimlig tid.

Mitt tips här är att ställa dig i flera olika bostadsköer för ofta så handlar det om kötid och blir du tvungen att flytta igen om kanske 5-6 år då har du bra kötider i flera olika städer, vilket underlättar om du ska söka jobb igen.

Väldigt många tackar nej till jobb de hade kunnat få eller söker inte ens eftersom de inte kan få en bostad i den orten.
Citera
2025-08-29, 20:09
Medlem
Onanikrems avatar
Soc. Ta kontakt med dem redan nu och förklara läget. Bror din har inget ansvar för dig, du är vuxen nu.
Stockholm tror jag är en dålig ide, för mycket skit där och för många andra hemlösa att konkurrera med.
Mindre orter brukar vanligen ta bättre vara på de som inte klarar sig själva.

Lycka till!
Citera
2025-08-29, 20:13
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Soc. Ta kontakt med dem redan nu och förklara läget. Bror din har inget ansvar för dig, du är vuxen nu.
Stockholm tror jag är en dålig ide, för mycket skit där och för många andra hemlösa att konkurrera med.

Lycka till!
Många som är hemlösa har inte skött sig när dom har haft med soc och göra och därför hamnat på gatan. Sköter du dig och gör det soc vill att du ska göra för att få stöd från dom så är det inga problem.
Citera
2025-08-29, 20:17
Medlem
HBTKuks avatar
Sök jobb i hela landet och flytta dit du erbjuds, om du inte har något emot att flytta lite var som helst.
Citera
2025-08-29, 20:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Många som är hemlösa har inte skött sig när dom har haft med soc och göra och därför hamnat på gatan. Sköter du dig och gör det Soc vill att du ska göra för att få stöd från dom så är det inga problem.
Så är det nog. Har aldrig haft kontakt med dem.

Gammal kompis landade ett jobb i en annan stad men hade ingenstans att bo. Han bodde i bilen på typ ICAMAIXS parkering några månader, men det var innan EPA-ungarna började busade runt. Nu är väl de flesta sådana parkeringar avstängda nattetid? (Det var sommartid)
Citera
2025-08-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willegubben
Hej Jag heter William och är 25. Jag tror jag blir hemlös snart men låt mig sammanfatta min situation.

Just nu bor jag hos min bror i Eskilstuna som jobbar. Han har planer på att flytta ut i december men kanske November om han hittar boende tidigare. Jag har inget jobb, inga bra betyg, inget körkort och vet inte vad jag ska göra. Jag söker jobb men vartenda en har jag blivit nekad. Jag har varit på praktik men det ledde aldrig till något. Med så många nekade jobbansökningar tror jag inte att det blir något jobb innan flytten så jag är beredd när den dagen kommer. Känns dåligt dock. Vad kan jag göra som hemlös? Eskilstuna är nästan omöjligt att få jobb i så jag funderar på att dra till Stockholm och ta mina chanser där men vad gör jag sen då. Jag kan inte ta hjälp från brorsan eller familjen för de har sitt. 2026 kommer inte vara ett kul år.

Jag är inte här för att gnälla jag vill bara höra vad ni har för tankar om vad jag kan göra. Även med min situation vill jag göra något med mitt liv men det är svårt att se positivt med min situation just nu. Tack för att ni kikar förbi.
Flytta till Stockholm
Citera
2025-08-29, 20:22
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Lycka till!

Ett bra tips.

Söka jobb utomlands kanske kan vara någonting? Svensk arbetsmarknad är bedrövlig just nu och det kan vara lättare att fixa nåt kundtjänst jobb utomlands, inte världens roligaste jobb men det är ju en början i alla fall och bostad brukar företaget fixa.

Ge inte upp, kämpa på.
Citera
2025-08-29, 20:23
Medlem
Kom att tänka på att TS är 25 år. Det är ju en jättebra ålder för att söka sig ut i världen och söka jobb. Ofta är det lite enklare att fixa bostad också om man undviker de allra största städerna, men överlag så finns det mycket möjligheter bara man har jobb och en inkomst när man flyttar utomlands.

Inom EU verkar många glömma bort vilka möjligheter vi har genom rörelsefriheten och nu när arbetslösheten är värst i Sverige av nästan alla EU-länder så är det superb läge att istället söka jobb utomlands.
Citera
2025-08-29, 20:24
Medlem
acid_nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willegubben

helt klart prata med soc i första steget gå dit och fixa situationen kan du inte bara ta över hans kontrakt och soc går in och betalar några månader. sen gå nån utbildning till nått bristyrke, Sitt inte o uggla på soc och gå till arbetsförmedlingen och jobb center och sån skit du kommer ba bli pundaralkis och sabba ditt liv.
Sen skaffa jobb sen lägenhet. Sen tjäna lite pengar charma upp nån sexig tjej skaffa 511 barn och sen har du inte tid att sitta o fundera ”vad” du ska göra.
Seså Sätt igång!
Citera
2025-08-29, 20:26
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Åker du till Sthlm så är nog det början till slutet.

Åk till Kiruna och börja jobba i gruvan är en smartare idé, men har du inget driv så är det bättre att stanna kvar i E-tuna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in