Citat:
Ursprungligen postat av
Nollpunktnoll
Klart jag vet.
Jag tänker i termar av någon psykologisk modell för att göra riskbedömningar, baserat på ålder och andra faktorer - exempelvis. Samverkan mellan kommuner. Extra koll på folk som flyttar ofta, förslagsvis. Ordentliga bakgrundskontroller osv, men jag är ju ingen expert på detta utan mest nyfiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nollpunktnoll
OK, tack då vet vi!
Så bra att pedofili framgår av belastningaregistret, hade jag ingen aning om. Är det någon ny metod för tankeläsning som de har utvecklat?
Du pekar på en intressant fråga, den om hur man predicerar framtida oönskade handlingar hos en person.
Den första, och som redan tillämpas, är att titta på om handlingen redan utförts - det är de bästa prediktorn.
Men alla andra blir svårt av två skäl, som jag kan komma på. Den ena är rent teknisk, att inhämta tillförlitliga data att stoppa in i någon slags tillförlitlig "psykologisk modell" som du kallar det. Det krävs både utveckling och forskning för det, det finns inte idag även om det är lätt att gissa fram faktorer man skulle vilja ha med. Sen krävs en enorm tränings insats för att få in tillförlitliga data in i modellen.
Vilket direkt leder oss till ett antal kniviga etiska aspekter som sannolikt blir helt oöverstigliga. Både i datainsamlingen, och i valet av faktorer. En sexualitet som är generellt lite annorlunda utlevd eller mer allmän gränslöshet är saker som man nog skulle vilja ha in i en sådan modell. Varvid man redan i utgångsläget misstänkliggör många som aldrig hyser pedofila böjelser.
Det är lätt att kräva men i praktiken ohyggligt svårt att genomföra sådana prediktioner. Så fort man sorterar bort någon på ett statistikbaserat underlag så kommer man också sortera bort många felaktigt. Dvs modellen genererar en falskt positiv träff.
I vissa fall är det rimligt att ta det säkra före det osäkra. T ex att inte låta en laglydig men revolutionär kommunist få anställning inom kontraspionage t, eller en vältränad men dokumenterat hjärtsjuk person flyga passagerarflygplan.