2025-08-29, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Du ska nog läsa på om den. Allemansrätten tillåter inte dig att gå i hemfridszonen eller att störa djuren. Du kan givetvis inte landa hur du vill med en luftballong då du inte heller gå eller landa på odlade fält.

Hästhage räknas nog varken som hemfridszon eller odlat fält. Hur det för övrigt ser ut i området (från luften) framgår inte framför betalväggen (och troligen inte bakom den heller).

Citat:
Du förstår alltså inte att det givetvis inte finns någon rätt att bärga balongen från privat mark? Allemansrätten gäller INTE att du bara kan åka in med ett fordon bara för att du har klantat dig som en idiot.

Nu var väl frågan om att landa som jag kommenterade.

Kvarstår dock faktum att stallägaren enligt är åtalad för egenmäktigt förfarande. Så det tyder på att ballongägaren har en rätt att ta sin ballong i besittning som stallägaren uppsåtligen hindrat honom från.
Citera
2025-08-29, 08:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hästhage räknas nog varken som hemfridszon eller odlat fält. Hur det för övrigt ser ut i området (från luften) framgår inte framför betalväggen (och troligen inte bakom den heller).

Nu var väl frågan om att landa som jag kommenterade.

Kvarstår dock faktum att stallägaren enligt är åtalad för egenmäktigt förfarande. Så det tyder på att ballongägaren har en rätt att ta sin ballong i besittning som stallägaren uppsåtligen hindrat honom från.

Artikeln är inte bakom betalvägg.
Citera
2025-08-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Om det är fara för liv vilket givetvis inte har med detta fallet att göra (förutom hästens liv då dessa äckliga inkräktare dödade den).

Måste säga att din formulering är halvt obegriplig så gissar lite vad du menar:

Nej, det krävs inte att det är fara för liv för att man skall stifta en lag.
Citera
2025-08-29, 08:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Caset är konstigt, för det tar endast upp sidopåret att ballongföretaget inte kunde komma åt sina saker och smita, visst det kan bli egenmäktigt förfarande på samma sätt som om jag binder en inbrottstjuv vid ett träd. Men grundfrågan (skapa nytt fall eller som svar i detta), att ballongföretaget har en historik av vårdslöshet, ändrat sin historia om landningen, senast att inte var en nödlandning, att markägarna (också enligt fup'en) har en massa filmer på en inte alls särskilt stillsam landning, samt vittnesmål på det från grannar (ballongföretaget har också vittnen, men de är mer partiska). Ballongföretaget har gjort en landning på ett sätt den inte får gå till, poänglösa suddiga bilder om att hästarna mår bra (fast hon alltså har filmer på deras panik, och förstås konkreta skador).

Att diskutera här utan att läst fup'en, ens artikeln, eller googlat företaget (tidigare artiklar) blir ju goddag yxskaft. Jag tror hursomhelst inte det blir nåt alls av det här, för ballongföretaget har låg trovärdighet. Ingen part är sympatisk, men skadorna är värst för henne, åstadkommet av ballongen och tyvärr gör polisen ett mycket lamt intryck (inkom sent, verkar bortkomna, sakna pondus och skriver som barn). Hoppas nån större tidning tar upp det här, att nån politiker läser om saken, att ballongverksamhet styrs upp för det är som sagt inte vettigt att så sakna infrastrukturen för en verksamhet. För den är som att köra tåg men sakna räls dit man kommer och därmed ständigt som standard krasha in i nåns trädgård. Det är ju fan rubbat.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-08-29 kl. 08:38.
Citera
2025-08-29, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Artikeln är inte bakom betalvägg. Och nej, det hände i Sverige. Jag tog bara upp det eftersom användaren jag citerade sa att den bara trodde det inträffade i USA.

Citat:

Varför består artikeln bara av två meningars ingress följd av "Lås upp artikeln utan att prenumerera för 49 SEK"? Varför finns det de som gett mer information om delar av artikeln som inte står i ingressen?

Svaret är nog att artikeln är bakom en betalvägg (som någon kommit förbi).
Citera
2025-08-29, 08:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför består artikeln bara av två meningars ingress följd av "Lås upp artikeln utan att prenumerera för 49 SEK"? Varför finns det de som gett mer information om delar av artikeln som inte står i ingressen?

Svaret är nog att artikeln är bakom en betalvägg (som någon kommit förbi).

Du ser i syne. Jag kan läsa artikeln utan problem och jag är inte prenumerant.
Citera
2025-08-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
vet inte vilket du syftar på här (fetade). Men googlade och fick ingen AI-översikt.
Gick igenom trådhistorik och den du postat var tlll någon annan. Då kan du gott gå igenom min trådhistorik för att se vad luftfartslagen har att säga om detta.

Då är det iaf inte allemansrätten som säger något här vilket var det jag kommenterade om. Vad gäller 6kap2 så går den för övrigt i linje med allemansrätten. Utöver det kan markägaren ge medgivande utöver allemansrätten och regering/myndighet kan meddela ytterligare föreskrifter.

Det verkar som att straffansvar inte utgår för den paragrafen. Så det torde inskränka sig till skadeståndsansvar isf vilket mycket väl kan ha utgått. Detta är dock inte något som ger stallägaren något slags frikort att begå brott för.

Citat:
Vad som hände på platsen vet ju bara de som var där. Om inte någon filmat händelsen från start tills man sitter i bilen möjligtvis. Vad man träter om är förstås enligt vittnesmål (och om du läst minsta vittnespsykologi bör du vet hur opålitliga bådas utsagor är).

Åklagaren verkar dock ha funnit fog för att väcka åtal. Det tyder ju på att omständigheterna är tillräckligt säkert klarlagda för att tro på en fällande dom.

Citat:
Du menar alltså att du bygger en bedömning på en artikel du inte läst på vilken intresseafär tldnlngen har. Man kan lika gärna tänka sig att det är en varning till andra hästägare hur man ska bete sig när grosshandlare i luftkorg invaderar din inhägnad med djur.

Det jag menar är att man kanske inte bara skall ta den artikeln som grund för sin uppfattning. Det faktum att åklagaren har väckt åtal tyder ju på att det finns grund för att göra så oavsett hur tidningen har valt att vinkla storyn.
Citera
2025-08-29, 08:50
Medlem
Citat:
Du ser i syne. Jag kan läsa artikeln utan problem och jag är inte prenumerant.

Nej, det var precis vad jag cut-n-pastade. Hela cut-n-pasteat, utan någon form av redigering. Är det nån som ser i syne är det isf du eller min webläsare:

Citera
2025-08-29, 09:04
Medlem
Ganonitos avatar
edit. tog bort för säkerhets skull
Senast redigerad av Ganonito 2025-08-29 kl. 09:13.
Citera
2025-08-29, 09:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
För mig är den bakom betalvägg.
Citera
2025-08-29, 09:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
För mig är den bakom betalvägg.

Jävligt skumt att den är bakom betalvägg för vissa, men inte andra.
Citera
2025-08-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
läser du ens vad du postar?
Absolut - och det är ju exakt som jag skriver.
Skadar du naturen under det att du tillämpar vanlig allemansrätt blir du också ersättningsskyldig.
Har du över huvud taget någonsin varit utanför sitt pojkrum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in