2025-08-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Jag hoppas nämndemännen har sunt förnuft i sin bedömning.
Ugh, låter naivt in mina ögon. Får hoppas att du har rätt. Sådant här är inte bra för oss som pysslar med flygsport då det vänder markägare emot oss.
Jag menar, när jag var aktiv fallskärmshoppare så var det krav om vi landade i odlad åker att vi betalade landningsavgift till markägaren med följden att man ofta väntade på transport tillbaka till fältet med en bulle/smörgås och kaffe i magen. Dock effekten av positiva möten, hur små de än kan verka vara, skall aldrig underskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Ballongflygning är lite speciellt. Dom flyger med vinden och kan inte styra. Ibland finns inga lämpliga landningsplatser, utan dom är tvungna att gå ned ändå. Så ganska riskabelt. I värsta fall är dom på väg ut över havet, eller ut över en skog utan landningsplatser i många mil, och då är dom tvungna att gå ned direkt.

Även om det finns stirriga hästar där.

Oavsett så ska ballongpiloten, om han orsakar markägaren ekonomisk skada, betala ersättning för detta. Mea culpa!
Citera
2025-08-28, 12:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Jag håller med dig men de vägrar, det blir intressant att se vad domen säger. Jag hoppas nämndemännen har sunt förnuft i sin bedömning.

Du är väl medveten om att frågan om egenmäktigt förfarande inte har med eventuella skador på hästar att göra?

Man får inte ta lagen i egna händer och blockera vägar för att tvinga andra att ge olika uppgifter eller jäklas med dem. Det är rätt tydligt att traktorn inte behövde stå där hela tiden.

Rättegångar kan sluta hur som helst men det är tydligt att Berglin och Jönsson inte talar sanning på den punkten och de kan mycket väl bli dömda för brottet. Men det återstår förstås att se då.

Om det blir så är det rätt korkat att bli upprörd över det för att målsäganden i sin tur orsakat skada. Två fel gör inte ett rätt.
Citera
2025-08-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Verkar oerhört märkligt. Gick ägaren ut och sköt hästen som hade panik framför vettskrämda ballongåkare?

Ballongföretagen verkar ju vara lite förmer än oss andra. Satt i trädgården för många år sen och plötsligt väser det till. En ballong touchar våra takpannor vara en eller två åker i marken. "Oj då". Sen stiger idioten men vinden rycker tag i ballongen som styr den mot kyrkan en bit bort. Där touchar den kyrktuppen som än idag är sned. Inga ursäkter där inte.
Och de talar till sin fördel. Som om hästägarna ville att deras hästar skulle dö när de blockade vägen. Nä, de ville inte att hästarna skulle ut på E4:an där de med största sannolikhet skulle bli påkörda så de valde det minst onda. Luftballongsjävlarna ska inte tro att de är oskyldiga i detta fall. Det är de som släpade sig till hästägarnas fastighet och inte tvärtom. Luftballongsjävlarna borde arkebuseras för sin fräckhet och sina lögner.

#makesmybloodboil
Citera
2025-08-28, 12:27
Medlem
Jag flög luftballong en 5-10 ggr för längesen. Kul hobby. Men har faktiskt inte tänkt på dom legala aspekterna. Ballongen måste ju landa på ett öppet fält i färdriktningen. Men nuförtiden när alla är sura och ilskna så blir det säkert bråk.
Citera
2025-08-28, 12:29
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du är väl medveten om att frågan om egenmäktigt förfarande inte har med eventuella skador på hästar att göra?

Man får inte ta lagen i egna händer och blockera vägar för att tvinga andra att ge olika uppgifter eller jäklas med dem. Det är rätt tydligt att traktorn inte behövde stå där hela tiden.

Rättegångar kan sluta hur som helst men det är tydligt att Berglin och Jönsson inte talar sanning på den punkten och de kan mycket väl bli dömda för brottet. Men det återstår förstås att se då.

Om det blir så är det rätt korkat att bli upprörd över det för att målsäganden i sin tur orsakat skada. Två fel gör inte ett rätt.

Om hästägaren även är markägare är det hur ok som helst att blockera och i praktiken låsa in. Den metoden brukar tillämpas på fricampande husbilsägare och andra som slår läger på privat mark.
Citera
2025-08-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla rara Felicia,

1 sluta använda ordet "flertal", "flertalet", "ett flertal gånger". Det betyder inte vad du tror det gör. Det betyder INTE "flera" dvs fler än 3. Det betyder en MAJORITET av gångerna, alla gångerna. Mer än 51% således.
Såvida du inte vet detta eller har statistiken, använd "flera" istället för "flertal"

2 Har du någonsin SETT en luftballong landa/nödlanda någon gång? Det har jag, flera gånger. Aldrig sett skador på marken.
Jo, en gång såg jag en nödlandning i ett vetefält. De vetestrån som var rakt under korgen blev tillplattade...

Och igen:

Du måste ju någonstans förstå det helt ORIMLIGA i att en luftballong landar likt en fjäril på marken och 4 (!!!) gravida alpackor får missfall - exakt samtidigt!
T o m du måste förstå att ägaren försöker få igen pengarna för sina förluster!

Och, "flera hästar med sårskador". Hästar går normalt lugnt undan när en luftballong kommer seglande lite för nära. Det går inte FORT när en luftballong nödlandar. De seglar ner som ett singlande löv., inte "boom rätt i pallet". Djuren har GOTT OM TID att flytta på sig om de känner sig obekväma. De måste inte stå kvar tills ballongen är på dem. Hästar har sinnesnärvaro nog att sätta sig i säkerhet...

Om du inte tror detta så är det något fel i fattligheten nånstans, samt att du tyvärr har köpt ett galet narrativ här.

Tror inte du har mött många hästar. De är lättskrämda, som de flesta bytesdjur, och en luftballong är något som i princip alla hästar skulle reagera kraftigt på, om de inte är väldigt vana vid just luftballonger. Vi vet ju inte hur stor hagen var och hur långt ifrån de landade, det kan vara så att de inte kunde ta sig mer än 50 m från ballongen utan att ta sig ut från hagen. Det kommer inte ett flyktdjur känna sig säker med. Det är djur, vi kan inte lägga mänsklig logik på dem. Vi har haft en häst som sprungit igenom staketet i panik, fastnade i eltråden, gick omkull och bröt nacken.
Citera
2025-08-28, 12:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Googlade på var man får landa med luftballong och lustigt nog säger googles "AI-översikt"

Så du får nog ta och skaffa lite bättre kännedom i ämnet (och gärna ge källa på det) ifall vi skall gå på din linje där om vad allemannsrätten säger.

Vad gäller hästarnas öde så gissar jag att det är lika mycket gissande från din sida där gällande hur de skadades, och vad eventuell ersättning som betalats för den skadan. Jag har rätt svårt att tro att balongfararen tänkte "titta! en häst, den skall jag försöka pricka. Bingo! Jag fick den och den skadades riktigt rejält. Hö-hö". Jag tror snarare att det inte var meningen att man skulle orsaka skada.

Oavsett om man lider skada av någon annans klanteri så betyder det inte att man får ta lagen i egna händer som verkar ha skett här.

Allemansrätten kanske omfattar själva landningen, men inte att företaget har rätt att köra in med sina fordon till landningsplatsen. Terrängkörningslagen sätter stopp för det.
Citera
2025-08-28, 12:57
Medlem
colis avatar
Hästar är ofta fruktansvärt hispiga och lättskrämda djur. I vart fall för sådant de inte förstår är ofarligt.

De kan rusa in i ett staket för att det kommer en plötsligt gasande traktor eller kasta sig in i skogen mot träd för att någon tutar på ett ridekipage.
Det är väsens skillnad i reaktion mellan rovdjur som hund eller katt och bytesdjur som hästar
Hästar är dessutom inbördes olika och flockdjur - blir en rädd sprider sig paniken blixtsnabbt och flocken rusar.

Hästar vet naturligtvis inte vad en luftballong är för något - att den är ofarlig.
Inte om de inte sett en sådan många gånger tidigare. Dessutom låter den skrämmande och är jättestor.

Att utsätta hästar i en hage för en landande luftballong är väldigt hänsynslöst. Att det kan uppstå skador av skenande hästar är närmast att förvänta sig. Ett brutet ben eller ett skadat öga betyder ofta avlivning av hästen.

Att landa en luftballong i närheten av djur på bete är förenat med stora risker för djuren som skräms och skadar sig och borde därför naturligtvis inte ske. Annat än vid en absolut nödsituation för luftballongen. Då får man rädda människors liv i ballongkorgen till förmån för att betande djur som hästar ofta skadas och dör av panikflykt.

Antar att ett kommersiellt balongföretag har försäkring som täcker de skador som en nödlandning förorsakar. Dit hör naturligtvis skador och avlivning av panikskenande hästar i hagen man nödlandat i.
Om det nu var en nödlandning.....
Senast redigerad av coli 2025-08-28 kl. 13:02.
Citera
2025-08-28, 13:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Om hästägaren även är markägare är det hur ok som helst att blockera och i praktiken låsa in. Den metoden brukar tillämpas på fricampande husbilsägare och andra som slår läger på privat mark.

Det tvivlar jag starkt på. Det framgår av förundersökningen att polisen säger till paret att de måste flytta traktorn då det är olämpligt att blockera vägen och åklagaren har som bekant åtalat för vad jag förmodar är egenmäktigt förfarande. Har du något stöd för ditt påstående ?
Citera
2025-08-28, 13:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Allemansrätten kanske omfattar själva landningen, men inte att företaget har rätt att köra in med sina fordon till landningsplatsen. Terrängkörningslagen sätter stopp för det.

Det verkar osannolikt att de begått ett lagbrott. Polisen har inte vad det framstår tagit upp någon anmälan och de är av allt att döma inte åtalade.

Så har du något stöd för ditt påstående förutom egen lagtolkning?
Citera
2025-08-28, 13:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Det betyder att den betraktas som körd pga allvarlig permanent skada men ändå inte sköts på plats eftersom ägaren vill göra ett försök att ändå försöka rädda den. Kan vara allvarlig ögonskada (blind) eller en fraktur på ett ställe där en protes kanske kan fungera så den kan gå själv korta sträckor. Däremot aldrig t ex tävla, avlas på eller liknande.
Utesluter inte heller att den avlivas senare.
För jävligt av ballongfirman. De har väl gjort polisanmälan för att förekomma anmälan från hästägaren. När Flygvapnet har lågsniffat och skrämt skiten ur tamdjur på marken har man fått punga ut rätt rejält och det är rimligen likadant med en illa navigerande ballongfirma.

Det går inte att anmäla något för att förekomma andra att anmäla brott eller ansöka om skadestånd.

Om hästägarna utsatts för vad de uppger får de väl stämma firman och få till ett civilmål. Frågan om egenmäktigt förfarande är skild från den om firman orsakat skada. Om hästägarna har bevis får de lägga fram dem då.
Citera
2025-08-28, 13:30
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Verkar oerhört märkligt. Gick ägaren ut och sköt hästen som hade panik framför vettskrämda ballongåkare?

Ballongföretagen verkar ju vara lite förmer än oss andra. Satt i trädgården för många år sen och plötsligt väser det till. En ballong touchar våra takpannor vara en eller två åker i marken. "Oj då". Sen stiger idioten men vinden rycker tag i ballongen som styr den mot kyrkan en bit bort. Där touchar den kyrktuppen som än idag är sned. Inga ursäkter där inte.
Episkt! Lol!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in