2025-08-29, 10:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Märkligt fall, känns mycket som att det ligger annat bakom denna konflikt än just att en ballong råkat landat på någons mark? Det bästa är väll att invänta Fupen så man oberoende kan ta del av båda sidors version av det inträffade?

De skällde ordentligt på varandra och beskyller varandra för grova lögner, så det är prestige med i bilden. Hästägare verkar att med goda skäl vara oroliga för vad som kan orsaka panik hos hästarna medan det tycks finnas dålig förståelse för det hos ballongförare. Viss störning av hästar är nog oundviklig, men det är klart att flygarna måste ta stor hänsyn här.
Citera
2025-08-29, 10:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej..Allemansrätten ger folk rätt att vistas på annans mark genom t.ex csmping, bärplockning etc. Den ger en inte rätt att landa med stora ballonger och i synnerhet inte i hästhagar. Enda undantaget är nödlandningar, men det var det inte tal om här. Kvinnan som drev stallet är dessutom jurist så hon kan nog sin ssk.

Det har tidigare länkats en uppsats som beskriver läget vid den tidpunkten: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1858833&fileO Id=1858874

Det finns säkert aspekter den inte täcker och något kan vara föråldrat, men det tycks rätt klart att allemansrätten gäller ballonger som landar.
Citera
2025-08-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Troligen inte, nej. Det faller förmodligen som någon redan påpekat i samma kategori som att du inte får ta din stulna cykel om du ser någon med den på stan. Det är visserligen din väg, men du får ändå inte hindra någon på det sättet. Då är det egenmäktigt förfarande.

Jag skall inte svära på denna tolkning, men den stöds av att åklagaren valt att åtala.

Eller så är det så att vägen trots vad Jönsson uppger t ex inte är skyltad på rätt sätt utan är en väg där andra än hon har rätt att köra och hon alltså inte får blockera som hon vill.
Tycker mer att det liknar att jag har inbrott i min ladugård, kan jag då parkera in tjuvens bil tills polisen kommer? Tycker det ska bli intressant att se utfallet.
Ballongföreraget ställde ju till med en allvarlig skada och försökte sedan smita från platsen. När polisen sa till så flyttades väl traktorn antar jag?
Citera
2025-08-29, 10:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Absolut - och det är ju exakt som jag skriver.
Skadar du naturen under det att du tillämpar vanlig allemansrätt blir du också ersättningsskyldig.
Har du över huvud taget någonsin varit utanför sitt pojkrum?

Du svarar utifrån detta;

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De har ju rätten på sin sida eftersom luftfartslagen övertrumfar det mesta. Flygplan, helikopter och ballonger går under allemansrätten. Får du gå där får du landa där.

Det betyder inte att jag tycker det är bra, tvärt om.

Citat:
För start och landning får tillfälligt eller i begränsad omfattning även ett land- eller vattenområde användas som inte särskilt har inrättats för ett sådant ändamål. Skulle start eller landning innebära nämnvärd skada eller olägenhet för områdets ägare eller innehavare krävs dennes samtycke.

Får du gå där får du landa där skriver du, och hänvisar till en text som säger att det kräver samtycke i en situation som den givna i TS.

Jag är uppvuxen på landet, du verkar vara född i en lada dock.
Citera
2025-08-29, 10:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det har tidigare länkats en uppsats som beskriver läget vid den tidpunkten: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1858833&fileO Id=1858874

Det finns säkert aspekter den inte täcker och något kan vara föråldrat, men det tycks rätt klart att allemansrätten gäller ballonger som landar.

Ok, men det där verkar hänga på att inget förstörs eller att det inte skapar olägenhet för markägaren. I detta fallet blev saker verkligen förstörda och skapade olägenhet för markägaren.
Citera
2025-08-29, 11:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tycker mer att det liknar att jag har inbrott i min ladugård, kan jag då parkera in tjuvens bil tills polisen kommer? Tycker det ska bli intressant att se utfallet.
Ballongföreraget ställde ju till med en allvarlig skada och försökte sedan smita från platsen. När polisen sa till så flyttades väl traktorn antar jag?

Gabrielle Jönsson vill ha det till en form av ett sk envarsgripande och du tycks här vara inne på samma sak.

Men det skall då handla om ett relativt allvarligt brott, vilket det inte gör här. Det är också brottslingen som skall kvarhållas - inte egendom - och skyndsamt överlämnas till polis. Jönsson blockerar vägen i fyra timmar. Det är klart man kan tänka sig att man får blockera vägar för att stoppa sådana som Malexanderrånarna, men normalt får man knappast göra så.

Så nej, det är vad jag förstår svårt att få det till ett envarsgripande
Citera
2025-08-29, 11:15
Medlem
Citat:
Det finns inget som jag har sett som säger att Jönsson begärt någon ersättning. Tydligen finns det ett avtal mellan ballongflygarnas organisation och markägarnas om hur ersättning för t ex förstörd gröda skall se ut.

Vad gäller just hästar och ballonger tycks det föreligga stor risk för konflikter och det rimliga är väl att komma överens genom något avtal om hur parterna bör agera, om ett sådant inte redan finns.
Ja, det som skiljer är att det är kanske lätt att komma överens om ersättning för just gräs, havre och sånt som växer, även kor och får är ju mer produktionsdjur som kan ersättas. Men en häst blir ju även en form av vän ock man kan ju inte bara avliva en och sen köpa en ny hur som helst. Dom är ju dessutom väldigt lättskrämda och kan skada sig i ren panik till offentliga kostnader. Om ballongföretagen gång på gång struntar i detta och hela tiden bara kräver sin rätt att flyga var som helst och landa precis hur dom vill utan att ta hänsyn till någon annan är det ju rätt lätt att förstå att det rinner över till sist.
Citera
2025-08-29, 11:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du svarar utifrån detta;

Får du gå där får du landa där skriver du, och hänvisar till en text som säger att det kräver samtycke i en situation som den givna i TS.

Jag är uppvuxen på landet, du verkar vara född i en lada dock.

Som så mycket är det en gråzon och får bedömas i efterhand. Allemansrätten gäller generellt i hästhagen och ballongföretaget kan förmodligen med framgång hävda god tro och att de hade uppfattningen att det var ett ställe där de fick landa. Det hindrar inte att de blir skadeståndsskyldiga. Det är tydligen relativt vanligt.

Man kan notera att marken inte ägs av Gabrielle Jönsson utan hon arrenderar den av kommunen. Det gör iofs vad jag förstår ingen större juridisk skillnad.
Citera
2025-08-29, 11:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja, det som skiljer är att det är kanske lätt att komma överens om ersättning för just gräs, havre och sånt som växer, även kor och får är ju mer produktionsdjur som kan ersättas. Men en häst blir ju även en form av vän ock man kan ju inte bara avliva en och sen köpa en ny hur som helst. Dom är ju dessutom väldigt lättskrämda och kan skada sig i ren panik till offentliga kostnader. Om ballongföretagen gång på gång struntar i detta och hela tiden bara kräver sin rätt att flyga var som helst och landa precis hur dom vill utan att ta hänsyn till någon annan är det ju rätt lätt att förstå att det rinner över till sist.

Den närmaste lösningen torde som jag skrev ovan vara att en grupp som representerar hästägare försöker påverka ballongflygarnas organisation: https://www.ballong.org/drupal/

Jag tror inte alls de är ovilliga att lyssna på synpunkter och krav.
Citera
2025-08-29, 11:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Som så mycket är det en gråzon och får bedömas i efterhand. Allemansrätten gäller generellt i hästhagen och ballongföretaget kan förmodligen med framgång hävda god tro och att de hade uppfattningen att det var ett ställe där de fick landa. Det hindrar inte att de blir skadeståndsskyldiga. Det är tydligen relativt vanligt.

Man kan notera att marken inte ägs av Gabrielle Jönsson utan hon arrenderar den av kommunen. Det gör iofs vad jag förstår ingen större juridisk skillnad.
Orkar inte plöja tråden just nu, men finns en kartbild av vart det hela ska ha skett?
Citera
2025-08-29, 11:31
Medlem
Citat:
Gabrielle Jönsson vill ha det till en form av ett sk envarsgripande och du tycks här vara inne på samma sak.

Men det skall då handla om ett relativt allvarligt brott, vilket det inte gör här. Det är också brottslingen som skall kvarhållas - inte egendom - och skyndsamt överlämnas till polis. Jönsson blockerar vägen i fyra timmar. Det är klart man kan tänka sig att man får blockera vägar för att stoppa sådana som Malexanderrånarna, men normalt får man knappast göra så.

Så nej, det är vad jag förstår svårt att få det till ett envarsgripande

Flera brott går under fängelseskalan då har du rätt att envarsgripa men det är ingen som hållit i någon fysiskt som vid ett envarsgripande

Vägen är inte en allmän väg heller. Och ställa en traktor på en väg som inte är allmän kan inte räknas som egenmäktigt förfarande för de kunde ha löst det på andra sätt oavsett eller bara hämtat den dagen efter om det var så jobbigt. Ballongföretaget anser att de kan landa vart de vill vilket han skrikit till hästägaren när denne ropa att han inte får landa i hagen. De vägrade uppge identitet vilket hästägaren med flera hästägare ville ha för att kunna anmäla brott och veta vilken person som skulle hållas ansvarig för det hela.

Någon skrev att de var hotfullt

9+ vuxna män emot en hästägare med någon enstaka tjej bredvid sig är ju verkligen en obehaglig situation men knappast ifrån ballongföretaget utan snarare tjejerna som de bråkade med. Hästägaren eller rättare sagt ägare av hästverksamheten som har ansvaret valde att inte bråka utan gå iväg och invänta polisen och under tiden försöka få en skadebild av situationen på alla hästar.

Ballongföretaget är erfarna och piloten bor i närområdet sen 11 år då borde de veta vart de finns gårdar med hagar och borde ha planerat bättre men de väljer att landa på någons mark utan tillåtelse, trots hästägaren säger du får inte landa så anser de att de får landa vart de vill sedan hävdar de nödlandning i polisförhör men när transportstyrelsen har kontakt informerar piloten att han VALDE ut platsen för det var en lämplig plats. Det fanns aldrig någon anledning att landa i hagen som tillhör en stor gård. Hästägaren SMS hamra gård att ballongen kunde komma dit för hästägaren trodde de skulle flyga vidare emot hamra gård och ville som granne till en bonde informera då de även varit på Hamra Gårds marker och landat innan. De finns ett SMS med Tidstämpel vilket stämmer överens med tidpunkten när hon hoppades att de inte skulle landa utan bara att de flög lågt. Den var ju precis ovanför hennes hustak.

Någon skrev att de aldrig var någon risk för människa att bli skadad men de fanns en hög risk för att ett barn/vuxen/äldre pensionär att bli skadade eftersom vissa var i andra hagar med sina hästar, det bor i området eller ännu värre hästarna hade kommit ut hagen genom sina flyktinstinkter i full galopp ut på hågelbyleden eller värsta fall E4.

Som hästägare tänker man på säkerhet och risker hela tiden och förebygger just för att undvika olyckor.

Hade ni tyckt samma om hästarna hade sprungit ut bland trafiken och det hade blivit bilolyckor där människor skadats?

Använder man lite sunt förnuft borde man se varför traktorns första syfte var att förhindra hästarna och det var innan de hade landat för de tänkte att hästarna blir rädda när de flyger lågt och då kan de spränga staketet sedan när de faktiskt landat och vägrade uppge ID eller ens bry sig om allt gått väl med hästarna. Tror ni på allvar att flertal vuxna män eventuellt någon kvinna de framkommer inte mer än den var minst 9 och de flesta var män några av utländsk påbrå och några andra svenskar de är oklart men de är ju knappast hästägare och stalltjejer/granne som har någon form av makt i det läget. De är klart att de mest otäcka var arga flertal vuxna män

En tjej är alltid i underläge emot en vuxen man och detta var en flock av vuxna män.
Citera
2025-08-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Orkar inte plöja tråden just nu, men finns en kartbild av vart det hela ska ha skett?

Ja i FUP men Elvesta Säteri, Norsborg.
Hamra jordbruksgård (delaval) ligger på andra sidan skogen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in