Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-27, 15:22
Medlem
Bennybjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Varför tar man inte passagerarna dit dom ska och så att säga nödlandar där istället då?
Jag tänkte ungefär samma sak, men man är väl rädd för att man fått ytterligare skador. Bättre att landa så fort det går än få problem på 10000 meter.
Citera
2025-08-27, 15:48
Medlem
Citat:
Varför tar man inte passagerarna dit dom ska och så att säga nödlandar där istället då?

Citat:
Ursprungligen postat av Bennybj
Jag tänkte ungefär samma sak, men man är väl rädd för att man fått ytterligare skador. Bättre att landa så fort det går än få problem på 10000 meter.
Det är ingen nödlandning utan en säkerhetslandning.

Det hade förmodligen gått lika bra att flyga vidare till den ursprungliga destinationen.

Om kaptenen har anledning att misstänka att däckexplosionen orsakat skador på planet är det han (eller hon) som fattar beslutet om att återvända.
Säkerheten är alltid det avgörande.

Man väger dock även in vilken av de aktuella flygplatserna som är mest lämpad av tekniska skäl; t.ex. att landningsbanan är lång nog vid eventuell nedsatt bromsförmåga.

Finns det tillgång till bolagets egna underhållstekniker och reservdelar så är också det en stor fördel.
Citera
2025-08-27, 17:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Fälldes de trasiga hjulen in, eller är det en risk att infällda exploderade däck riskerar störa utfällningen senare?
Citera
2025-08-27, 19:47
Medlem
No-n-sences avatar
Såg minst sju ambulanser på väg norrut i riktning Arlanda vid tidpunkten. Var nyfiken på varför och den här tråden tycks passa bra
Citera
2025-08-27, 22:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det finns passagerare "där" som ska "hit" med vändande flygplan, men sådant kan ibland lösas med att slå samman två flyg som avgår ungefär samtidigt och flyger först till ex Oslo och sedan Stockholm. Och jag är ganska säker på att Arlanda är mer "hemma" än CDG för Norwegian, vilket bättre tillgång till ersättningsflygplan, reservdelar, tekniker och annat. Jämför med hur Thai gjorde i en liknande situation fast på hemmväg (mitt förra inlägg i tråden), där bör de ha fått runt 12 timmars förvarning på att ett flygplan behövde tas ur trafik, så det fanns gott om tid att fixa fram ett nytt samt väcka tekniker och annat för att minimera stillaståendet.

TLDR Norwegian vill inte ha en trasig maskin ståendes i Frankrike.
Citera
2025-08-27, 22:54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns passagerare "där" som ska "hit" med vändande flygplan, men sådant kan ibland lösas med att slå samman två flyg som avgår ungefär samtidigt och flyger först till ex Oslo och sedan Stockholm. Och jag är ganska säker på att Arlanda är mer "hemma" än CDG för Norwegian, vilket bättre tillgång till ersättningsflygplan, reservdelar, tekniker och annat. Jämför med hur Thai gjorde i en liknande situation fast på hemmväg (mitt förra inlägg i tråden), där bör de ha fått runt 12 timmars förvarning på att ett flygplan behövde tas ur trafik, så det fanns gott om tid att fixa fram ett nytt samt väcka tekniker och annat för att minimera stillaståendet.

TLDR Norwegian vill inte ha en trasig maskin ståendes i Frankrike.

Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Bra att det landat.

Nu kan vi gå över till att diskutera hur det här har kunnat hänt. Vad har ni för teorier?

Ska f.ö. vara en Boeing 737 tillhörande Norwegian som är aktuellt.

Alltid denna Boeing, Varje incident man hört talas om är det alltid Boeing. Så sent som igår fick en kinesisk Boeing nödlanda i Ryssland, anledning ännu okänt ,men nått tekniskt fel var det på maskinen.

Jag säger inte att en Airbus inte kan få punktering, men det händer alltid Boeing nu för tiden.
Citera
2025-08-27, 23:41
Medlem
Är också inne på att varken Arlanda eller Paris är hemmahamn för Norwegian och de måste tömma tanken innan och förbereda ev räddning. Då kunde man ju likväl flyget till Paris och förbrukat bränslet och förberett där. Det är ju skillnad om det vore en liten flygplats utan möjligheter. Ett nytt hjul har de säkert även i Frankrike annars om det ska hämtas i Norge så kvittar det ju vart de skickar det. De kollade ju skadorna och visste då vad problemet var.
Citera
2025-08-28, 08:03
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är också inne på att varken Arlanda eller Paris är hemmahamn för Norwegian och de måste tömma tanken innan och förbereda ev räddning. Då kunde man ju likväl flyget till Paris och förbrukat bränslet och förberett där. Det är ju skillnad om det vore en liten flygplats utan möjligheter. Ett nytt hjul har de säkert även i Frankrike annars om det ska hämtas i Norge så kvittar det ju vart de skickar det. De kollade ju skadorna och visste då vad problemet var.
Tittar man på deras ruttkarta så framgår de tydligt att de huvudsakligen flyger till och från Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
Citera
2025-09-01, 21:54
Moderator
Neksnors avatar
Idag på förmiddagen lämnade det punkterade flygplanet Arlanda och flög till London. Jag vet inte om de behövde göra något mer än att byta däck, de kanske passade på att samtidigt köra något underhåll som var planerat till en nära framtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in