2025-08-27, 21:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Ett problem är personer som planterar skog och har ett företag för administrationen. Skogen växer av sig själv och skogsägaren tänker att barnen kommer bli rika på timmret. Men när den åldrige skogsägaren ligger på dödsbädden passar telefonskojarna på att ringa.

Och barnen som ärver får en obehaglig överraskning när skogsbolaget har dragit på sig massa kostnader.
Illa. Brottslighet och falskhet breder ut sig i samhället. Men det är också svårt att förbjuda folk att kontakta varandra? Till slut blir allt förbjudet och då stannar samhället helt.
Citera
2025-08-27, 21:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Du har helt rätt! Men jag tror inte Saab terrorringer varenda lands överhuvud och försöker pracka på dem deras flygplan. Det är antagligen det du menar med avancerad sälj, eller vad det nu hette.
Nej, det gör de så klart inte. Det var ett extremt exempel av mig. Däremot på något sätt tar de kontakt, via politiker, lobbyister, mässor etc. Men alla företag måste marknadsföra sig på något sätt, särskilt de som är nystartade och småföretag och försäljning är en viktig pusselbit i marknadsföringsmixen. Om man förbjuder all uppsökande försäljning, även mot företag, skulle det vara ett mycket ödesdigert beslut. Det skulle förstöra mycket för näringslivet, sänka tillväxten, skapa högre arbetslöshet med mera. Finns det något land som gjort det någonsin?
Citera
2025-08-27, 21:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Haha du är så efterbliven att jag förstår varför du behöver ha en statlig förmyndare som skyddar dig från försäljare.

Att vuxna människor ska behöva skyddas till den grad att man förbjuder alla former av telefonförsäljning till privatpersoner är inte förenligt med en fri marknadsekonomi. Ifall telefonförsäljningen förbjuds kommer du få träffa dina kära säljare vid dörren istället.

Visst är det förenligt med en fri marknad. Förbudet innebär inte ett förbud att sälja något till någon utan att du inte får göra det genom intrång i folks privatliv genom att du utnyttjar deras privata nummer som du med nytt lagskydd inte har rätt att utnyttja utan tillstånd i förväg.

Telefonnummer slutar vara till för alla andra än de som innehar dem tillåter använda numren.
Citera
2025-08-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför svarar man på okända samtal?
Det händer ju trots allt att okända samtal kan vara väldigt viktiga samtal, det är det som är problemet.
Citera
2025-08-27, 21:30
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Jag vad tvungen att logga in på mitt konto och kolla saken. De verkar ha ändrat en hel del sen senast jag var inloggad vilket är nog ett par år sen.
Det alternativet som jag skrev om finns tydligen inte mer, kollade även Eniro där syns mitt namn men inte telefonnumret.
De integritetsinställningar som finns verkar endast gälla Comviq som motpart.
Det har blivit sämre.

Ja, som du skriver kan man bara välja inställningar som gäller Comviq själva, och även det är fan tveksamt, för när jag nu loggar in så har alla mina val nollställts. Wtf?
Citera
2025-08-27, 21:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det gör de så klart inte. Det var ett extremt exempel av mig. Däremot på något sätt tar de kontakt, via politiker, lobbyister, mässor etc. Men alla företag måste marknadsföra sig på något sätt, särskilt de som är nystartade och småföretag och försäljning är en viktig pusselbit i marknadsföringsmixen. Om man förbjuder all uppsökande försäljning, även mot företag, skulle det vara ett mycket ödesdigert beslut. Det skulle förstöra mycket för näringslivet, sänka tillväxten, skapa högre arbetslöshet med mera. Finns det något land som gjort det någonsin?

Det är en bra fråga. Men friheten att välja bort oönskad försäljning på sin telefon för den enskilde kan inte vara beroende av näringspolitiska hänsyn. Med det resonemanget kan man även tillåta det som idag är förbjudet och göra alla avtal förmånligare för säljaren. Det är ju prioritet enligt dig att handeln upprätthålls.

Att handeln skulle ta skada är nog rätt mycket ett överdrivet scenario, men det skall man förstås inte svära på.
Citera
2025-08-27, 21:34
Medlem
Bra!!
Citera
2025-08-27, 21:37
Medlem
Kan inte annat än hurra för det här förslaget! Svarar inte ens på okända nummer. NIX japp, men så fort man har ett företag reggat så är du godkänt villebråd för försäljarna.

Jag vill gärna gå ett steg längre och utlysa skottpengar på telefonförsäljare.
Citera
2025-08-27, 21:54
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Tanken är god, men oftast kommer väl oseriösa aktörer runt det genom att lägga dessa telefoncentraler i utlandet där de inte behöver följa svensk lag? Så då måste man ha ett system där folk kan rapportera in utländska nummer som permabannas i förväg.
Citera
2025-08-27, 21:55
Medlem
Lyssnade på P1 när någon tantolora från näringslivet som företrädde telemarketingbolag (luddigt bara det att inte ha en direkt och tydlig roll) menade på att ”jamen förbjuder man telemarketingförsäljning så kommer en massa företag som har det som enda marknadsföringskanal gå i konkurs”. Om inte företaget kan bära sig med hjälp av annan försäljning, utan måste ringa och lura dementa, då är produkten/tjänsten förmodligen inte så bra?
Vidare menade hon att förbudet skulle ju innebära att en massa arbetstillfällen försvann. Det hon inte nämnde var att att dessa snorungar som sitter och ringer runt, inte sitter i Sverige, utan bolagen är stationerade på Malta och Cypern och bemannas av mer eller mindre kriminella kids, helt utan skrupler.
Hennes sista argument var att om man inte ville köpa något kunde man säga ”nej tack”. Det hon glömde var alla dementa, alla med kognitiva funktionsvariotioner m.fl. som ofta svarar telefon men som inte förstår vad de säger ja till och att det kostar pengar. Säger du nej, så kommer sedan en kollega ringa upp fyra dagar senare.

Jag är uppsatt på NIX-registret och har ändå blivit kontaktad av totalt 8 olika personer som säger sig ringa för ”Nordic Best Energi” varav två var direkt aggressiva och lät så desperata att de nästan började gråta.

I min värld är det här mer som tiggeri kombinerat med trakasserier.

Jag brukar svara vänligt men bestämt: ”Nästa gång du ringer hoppas jag att du inte jobbar med telemarketing utan har skaffat dig ett vettigt jobb som du faktiskt förtjänar. Jag lovar dig att du inte behöver den här skiten, och inte jag heller. Lycka till med allt!”
Senast redigerad av SyltaTarzan 2025-08-27 kl. 21:59.
Citera
2025-08-27, 22:04
Medlem
Äntligen!
Och kom inte och säg att det blir synd om dem som jobbar med det. Skaffa er ett riktigt jobb och sluta att förnedra er med telefonförsäljning!
Citera
2025-08-27, 22:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en bra fråga. Men friheten att välja bort oönskad försäljning på sin telefon för den enskilde kan inte vara beroende av näringspolitiska hänsyn. Med det resonemanget kan man även tillåta det som idag är förbjudet och göra alla avtal förmånligare för säljaren. Det är ju prioritet enligt dig att handeln upprätthålls.

Att handeln skulle ta skada är nog rätt mycket ett överdrivet scenario, men det skall man förstås inte svära på.
Jag tänker främst på uppsökande försäljning mellan företag. Ren telefonförsäljning till privatpersoner är så nedsolkad och förstörd av oseriösa företag så det kan gott förbjudas.

För övrigt förstår jag inte riktigt problemet, det är enkelt att installera en app som stoppar telesäljet i mobilen. I min Samsung finns till och med en förinstallerad funktion som fungerar mycket bra kallad "Hiya", där man kan ställa in filtret i två nivåer: "Blockera bara mycket riskabla bluffsamtal" eller "Blockera alla spam och bluffsamtal". Man kanske borde utbilda folk i att använda dem? En annan liknade app är väl "Truecaller".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in