2025-08-27, 15:57
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Snälla kom tillbaka till 2025, mycket har hänt på snart 40 år! Du har uppenbarligen en mycket begränsad förståelse för försäljning som praktik och tillvägagångssätt samt hur viktig försäljning över telefon är idag för många företag. Du skriver att du hade lagt på och ringt till någon seriös istället? Varför inte göra det då ifall någon ringer? Varför behöver du en statlig förmyndare som skyddar dig från att ta det beslutet själv? Vi har redan lagar som skyddar dig från bedrägeri? Om du väljer att köpa något av en säljare så är det ditt fel, inte samhällets.

Förr fanns det dammsugarföräljare som gick från dörr till dörr, redan på 40-talet hade folk vett på at sätta upp skyltar med "bettleri undanbedes" för att slippa sån smuts. Folk har rätt till att köpa vad de vill ha/behöver, vi är inga franska gäss som behöver tvångsmatas för att någon ska få lite fin foie gras. Lägg ner med ditt efterblivna säljsnack och gör nåt produktivt ist. Jag kommer aldrig köpa något av dig, och förhoppningsvis följer andra efter.
.
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Många i tråden tror att det är bedragare och oseriösa är problemet och anledningen. Så är det inte. Konsumentverket kom fram till att hela konceptet med telefonförsäljning är ett problem.

Bland annat för att folk inte svarar på samtal från vården, myndigheter med mera.
Även att plötsligt hamna i ett säljsamtal vid tidpunkt man inte valt är stressande, villkoren framgår oftast inte tydligt, svårt att ta till sig och överblicka informationen och stackars säljaren jobbar på provision så den sätter extra press att få till ett köp.

Nej, det är inget större problem för gemene man men det finns många som är känsligare/lättlurade. Äldre, ungdomar, dementa, svagbegåvade.

Enig! Kan folk inte bara lära sig att sms'a eller mejla istf att använda den hjärndöda 1800-talsteknologin telefon? Det är kanske det bästa alternativet, så slipper svagbegåvade att hamna i klistret.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tror faktiskt att vi är ganska överens där. Usla säljare är inte kul. Och telesäjarbranschen mot privatpersoner har helt förstörts av sopor och oärliga människor. Lika bra att förbjuda skiten nu.

Men sen finns det ju folk som tar säljjobbet och även säljer något seriöst till andra företag. Till och med Jas Gripen måste ju säljas på något sätt...

Du har helt rätt! Men jag tror inte Saab terrorringer varenda lands överhuvud och försöker pracka på dem deras flygplan. Det är antagligen det du menar med avancerad sälj, eller vad det nu hette.
Citera
2025-08-27, 16:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
NIX funkar ju inte eftersom de bara ringer från ett annat nummer.

Nix är kopplat till ditt nummer, inte vilket nummer dom ringer från.
Nixade nummer får inte finnas med i dom nummerlistor dessa företag använder (om du inte redan har en kundrelation till dom) och dom flesta aktörerna är bra på att följa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vilka är det som blir uppringda? Är det folk som gillar och delar all möjlig skit på Facebook i hopp om att vinna en husbil och samtidigt lämnar ifrån sig samtliga personuppgifter och ovetande tackar ja till att hamna i alla möjliga telefonlistor?

Ja, mestadels då med deltagande i sådana saker så godkänner du en en "kundrelation" till företaget och alla deras samarbetspartners, och då gäller inte Nix spärren längre för dom.
(Eller som inte har Nixat sitt nummer övht)

Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
NIX funkade aldrig när jag hade fast telefon. Dr ringde dårar jämt som ville sälja prenumerationer på rakblad, lotter, strumpor och annan skit.

Hoppas nästa steg blir att förbjuda adresserad reklam i brevlådan.

Har haft mina nummer Nixade sedan Nix kom och det har alltid funkat bra för mig, har haft typ 5-10 säljsamtal på 25 år, och har då bara upplyst dom om att mitt nummer är Nixat och bett dom ta bort det från sina listor.
(Men så hoppar jag inte heller med på alla dessa "dela och vinn nåt dyrt" scams där man ombeds uppge sitt telefonnummer.)

Har bytt nummer 3ggr under den tiden, och inte varit några problem där heller.
Senast redigerad av Sereena 2025-08-27 kl. 16:09.
Citera
2025-08-27, 16:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Många i tråden tror att det är bedragare och oseriösa är problemet och anledningen. Så är det inte. Konsumentverket kom fram till att hela konceptet med telefonförsäljning är ett problem.

Bland annat för att folk inte svarar på samtal från vården, myndigheter med mera.
Även att plötsligt hamna i ett säljsamtal vid tidpunkt man inte valt är stressande, villkoren framgår oftast inte tydligt, svårt att ta till sig och överblicka informationen och stackars säljaren jobbar på provision så den sätter extra press att få till ett köp.

Nej, det är inget större problem för gemene man men det finns många som är känsligare/lättlurade. Äldre, ungdomar, dementa, svagbegåvade.

Men då gäller det att skapa tydligare lagar. Vi har redan en bra ångerrätt via telefonsälj. Det täcker alla problem du nämner. Så gäller det legitima företag så fungerar det alltid.

Det är just när det gäller scam så fungerar det inte och jag ser inte hur rent scam kommer sluta bara för den här lagen.

Sen är frågan vad som gäller i det här exemplet:

Ett svenskt företag tillverkar små nallar i Sverige. De får med den nya lagen inte ringa till svenskar och försöka sälja nallen. Men då finns det ett engelskt företag som "köper" in nallen och börjar ringa runt till svenskar och försöker sälja nallen.

Vad händer då?
Citera
2025-08-27, 16:17
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att man borde ta det ett steg till, och förbjuda all uppsökande försäljning till privatpersoner.

Det är sällan man ser seriösa företag som sysslar med sådant, väldigt många som blir pålurade avtal som är svåra att komma ifrån, så bort med skiten.
Medhåll på detta. Så jävla irriterande när det dyker upp oönskade säljare i dörren.
Även om jag själv är extremt otrevlig och kör iväg dem direkt så blir det problem för många gammlingar som är allt för snälla och lättlurade. Många oseriösa och/eller rent kriminella utger sig också för att sälja något så ta förbjud mer än gärna detta.
Citera
2025-08-27, 16:19
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det är ett ickeproblem även för mig. NIX funkar och hos t.ex. Telia (och andra företag där jag är kund) har jag bockat för att de inte ska ringa mig med erbjudanden osv. Det verkar respekteras.

Jag har Comviq som operatör, och denna vecka har de ringt mig två gånger, trots att det är förbockat att jag inte vill bli kontaktad via telefon. Eller rättare sagt, jag trodde att det var förbockat, för det såg så ut. Men det är bara en rent kosmetisk grundinställning. Egentligen är inga val gjorda förrän du själv har pillat på val-spakarna. Riktigt fult.
Citera
2025-08-27, 16:38
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Snälla kom tillbaka till 2025, mycket har hänt på snart 40 år! Du har uppenbarligen en mycket begränsad förståelse för försäljning som praktik och tillvägagångssätt samt hur viktig försäljning över telefon är idag för många företag. Du skriver att du hade lagt på och ringt till någon seriös istället? Varför inte göra det då ifall någon ringer? Varför behöver du en statlig förmyndare som skyddar dig från att ta det beslutet själv? Vi har redan lagar som skyddar dig från bedrägeri? Om du väljer att köpa något av en säljare så är det ditt fel, inte samhällets.
När man jobbar på ett företag så köper man in saker när de behövs, inte för att något rövhål ringer upp en!
Citera
2025-08-27, 16:54
Medlem
Drapåtrissors avatar
Hatar dom flåshurtiga kräken särskilt dom som riktar in sig på dom äldre och sårbara! Sitter själv med två abonnemang hos Comwiq varav bara det ena finns på Eniro. Så det numret är helt fritt från eländet tack och lov!
Citera
2025-08-27, 16:56
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Man bör också tvinga myndigheter att inte ringa från skyddat nummer.

Tycker förslaget är bra även om jag aldrig får sådana samtal då mitt nummer aldrig varit offentligt. Däremot på arbetsmobilen så får jag sådana samtal.
Citera
2025-08-27, 16:58
Medlem
Det skulle vara ett glädjande besked men tyvärr sitter borgare i regering och de springer svenskt näringslivs ärenden dvs de pissar på vanliga konsumenter. De vill ha ett extremliberalt mini-usa där det uppmuntras att trampa på och lura andra för att sko sig själv vilket är telefonförsäljning i ett nötskal
Citera
2025-08-27, 16:59
Medlem
Ja det är dax att få bort den skiten en gång för alla.
Citera
2025-08-27, 17:03
Medlem
Jag har haft eget företag och det var ett mer säljsamtal till det än till mig som privatperson. Jag upplevde det som tidskrävande och störande i mitt arbete med massa fåntrattar som ringer vägrar ge sig och vill sälja massa oseriöst skräp.

Tvättmedel-abonnemang ringde flera gånger. De påpekade också att jag kunde ju använda tvättmedlet privat, skattefusk alltså. Andra ringde om att jag skulle betala för att vara med i deras helt okända telefonkatalog eller försökte sälja värdelösa intyg för några tusen. Så har vi de där jävla telefonabonnemangsäljarna. De ger sig ju aldrig heller, ringde med jämna mellanrum och tjatade.

På det lilla företag jag sedan började arbeta på fick ägaren där massa säljsamtal och han var lika trött på skiten som jag.

Jag tror verkligen att telefonförsäljare förstör mer än de tillför för företag. Hälften av allt minst är rent bedrägeri.

Citat:
Citera
2025-08-27, 17:06
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel, men hittade inget mer passande.

https://www.konsumentverket.se/aktue...onforsaljning/

"Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.

Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att utreda hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning kan öka. Idag lämnar myndigheten över rapporten Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod till regeringen.

Konsumentverket föreslår i rapporten att all telefonförsäljning förbjuds. I andra hand föreslås att ett opt-in-system ersätter dagens Nix-register. En opt-in-lösning innebär att försäljningssamtal är tillåtna endast till konsumenter som i förväg har klargjort att de är positiva till att bli uppringda."

Det är kanske ett ickeproblem, iaf för oss 6 av 10 som ger fan i att svara. Jag svarar knappt när frugan ringer.

Vad säger ni andra?

Det skulle ju drastiskt sänka jobbmöjligheter för väldigt, väldigt många människor. Kan man inte själv ta ansvar för om man vill köpa något över telefon eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in