2025-08-27, 11:12
Medlem
2560ps avatar
Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel, men hittade inget mer passande.

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/konsumentverket-foreslar-forbud-mot-telefonforsaljning/

"Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.

Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att utreda hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning kan öka. Idag lämnar myndigheten över rapporten Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod till regeringen.

Konsumentverket föreslår i rapporten att all telefonförsäljning förbjuds. I andra hand föreslås att ett opt-in-system ersätter dagens Nix-register. En opt-in-lösning innebär att försäljningssamtal är tillåtna endast till konsumenter som i förväg har klargjort att de är positiva till att bli uppringda."

Det är kanske ett ickeproblem, iaf för oss 6 av 10 som ger fan i att svara. Jag svarar knappt när frugan ringer.

Vad säger ni andra?
Citera
2025-08-27, 11:20
Medlem
swebarbs avatar
Det bör förbjudas ja, men själv kan jag inte minnas sen jag fick ett samtal faktiskt. Det var nog många år sen... Trodde detta skulle dö ut nu när alla idag har mobiler och internet i näven så att man kan jämföra själv vad man nu vill köpa.
Citera
2025-08-27, 11:20
Medlem
Ja det är extremt irriterande. Om alla bara avbröt direkt borde det ha upphört för länge sedan, ofta svarar man ju inte ens för att man är så less och riskerar att missa något viktigt istället, har hänt att man fått ångra att man inte svarade. Går ju inte alltid att få fram vem som ringt heller så man kan ringa upp själv.
Senast redigerad av marageo 2025-08-27 kl. 11:44.
Citera
2025-08-27, 11:21
Medlem
Karmans avatar
OK om det handlar om konsument/privatpersoner. Men mellan företag anser jag att det måste vara fri försäljning som gäller i alla kanaler. Annars påverkar det näringslivets dynamik för mycket.
Citera
2025-08-27, 11:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK om det handlar om konsument/privatpersoner. Men mellan företag anser jag att det måste vara fri försäljning som gäller i alla kanaler. Annars påverkar det näringslivets dynamik för mycket.

Där är jag benägen att hålla med. Å andra sidan brukar den typen av försäljning inte vara i närheten så aggressiv som mot privatpersoner. Ofta har man ju redan en relation med firman som säljer vad det nu kan vara, dessutom.

Edit: Jobbade som bilmek anno dazumal, då kom "verktygsbussen" en gång i månaden eller så. Vi hade iofs nån sorts avtal med den firman, och det var alltid samma kille som kom. Han fyllde på förbrukningsmaterial (sprayer, skruvar osv.) samt frågade oss om vi behövde nåt verktyg eller om något gått sönder och behövde bytas ut ("livstids" garanti). Ibland visade han någon ny produkt också. Den typen av försäljning har jag såklart inget emot.
Senast redigerad av 2560p 2025-08-27 kl. 11:33.
Citera
2025-08-27, 11:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Är väl just det förslaget handlar om antar jag. Dessutom kommer säkert företag man redan är kund hos få ringa.

Jag är helt för förslaget! Även om det inte är ett problem för mig som aldrig svarar på nr jag inte känner igen och direkt spärrar de jag misstänker är från säljare.
Citera
2025-08-27, 11:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel, men hittade inget mer passande.

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/konsumentverket-foreslar-forbud-mot-telefonforsaljning/

"Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.

Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att utreda hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning kan öka. Idag lämnar myndigheten över rapporten Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod till regeringen.

Konsumentverket föreslår i rapporten att all telefonförsäljning förbjuds. I andra hand föreslås att ett opt-in-system ersätter dagens Nix-register. En opt-in-lösning innebär att försäljningssamtal är tillåtna endast till konsumenter som i förväg har klargjort att de är positiva till att bli uppringda."

Det är kanske ett ickeproblem, iaf för oss 6 av 10 som ger fan i att svara. Jag svarar knappt när frugan ringer.

Vad säger ni andra?

Det är väl bra om det förbjuds. Många äldre är ju vana vid att svara i telefonen när det ringer.
Men med tiden kommer det nog bli så att man bara svarar på nr som man har bland sina kontakter, så gör ju många redan nu. Om det blir allmänt så kommer telefonförsäljningen att dö ut av sig själv. Men tills dess är det nog bra med ett förbud. Dock behöver förbudet formuleras så att det inte går att runda på något sätt.
Citera
2025-08-27, 11:31
Medlem
supremanics avatar
Bra förslag!
Det bör även inkludera att företag man är kund hos förbjuds ringa en i försäljningssyfte.
Ofta tycker jag dessa är mest irriterande för man känner sig ju lite skyldig att lyssna på vad de vill ifall det är något problem med en faktura eller liknande man behöver känna till.
De är ofta väldigt fula och presenterar det som att det är en gåva för att man varit trogen kund eller för att man haft strul med tjänsten, men sedan efteråt visar det sig att man bundit upp sig på ett dyra extra abonnemang när den så kallade gåvan löpt ut, något de inte har något problem att ljuga om när man frågar.
Citera
2025-08-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vad säger ni andra?
Att man borde ta det ett steg till, och förbjuda all uppsökande försäljning till privatpersoner.

Det är sällan man ser seriösa företag som sysslar med sådant, väldigt många som blir pålurade avtal som är svåra att komma ifrån, så bort med skiten.
Citera
2025-08-27, 11:36
Medlem
huggormenstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Bra förslag!
Det bör även inkludera att företag man är kund hos förbjuds ringa en i försäljningssyfte.
Ofta tycker jag dessa är mest irriterande för man känner sig ju lite skyldig att lyssna på vad de vill ifall det är något problem med en faktura eller liknande man behöver känna till.
De är ofta väldigt fula och presenterar det som att det är en gåva för att man varit trogen kund eller för att man haft strul med tjänsten, men sedan efteråt visar det sig att man bundit upp sig på ett dyra extra abonnemang när den så kallade gåvan löpt ut, något de inte har något problem att ljuga om när man frågar.

Håller med! Har inte läst rapporten så vet inte om den är så detaljerad, men det blir ju nåt för politikerna att ta ställning till.
Citera
2025-08-27, 11:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Bra förslag!

Enig!

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att man borde ta det ett steg till, och förbjuda all uppsökande försäljning till privatpersoner.

Det är sällan man ser seriösa företag som sysslar med sådant, väldigt många som blir pålurade avtal som är svåra att komma ifrån, så bort med skiten.

Nja... jag vet inte. Jag hade gärna sluppit alla som knackar dörr och säljer larm och annan skit, men när fiskbilen kommer och säljer fjällröding blir jag glad!
Citera
2025-08-27, 11:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Bra förslag!

Du har mitt fullständiga medhåll.
Men jag svarar aldrig på nr jag inte känner igen. Och en del som jag känner igen svarar jag heller inte på, typ om det ringer från försäkringsbolaget. Då ringer jag hellre upp och frågar vad det gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in