2025-08-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det fattar du väl själv vad det handlar om:

Svar: Skevhet och bristande konsensus hos rättsväsendet.

Läs nu noga, så kanske du ändå förstår att det är svårt att få någon fälld för våldtäkt:

I 95% av våldtäktsanmälningarna, anser åklagaren att det inte skulle kunna gå till fällande dom och väcker inte ens åtal.

Endast i 5% väcks åtal.

Och vid vissa domstolar råder så pass höga beviskrav, att det inte går att uppfylla. Och det leder till friande domar.

Medans andra domstolar går mer efter andra parametrar, så som tillförlitlighet och stödbevisning. Och lättare fattar beslut om fällande domar.

Det råder alltså inget riktigt konsensus inom rättsväsendet. Det är en del.

Men fortsatt: det är endast 5% av alla våldtäktsanmälningar som går till åtal. Man motar alltså Olle i grind i 95% av alla våldtäktsanmälningar. Och förstår du detta, så får du allt ta och hålla med om att det är svårt att få någon dömd för våldtäkt i Sverige. De allra flesta fall prövas inte ens i en rättsal, utan läggs ner innan dess. Du kan inte hävda något annat.

Läs ovan igen. Och begrunda.

Och jo. Siffrorna är ytterst relevanta. De visar mycket tydligt på hur svårt det är att få någon dömd för våldtäkt när man gör en våldtäktsanmälan. Begrunda som sagt. Börja förstå att 95% av alla anmälningar leder inte ens till åtal

Börja förstå att det är helt irrelevant när vi har fällande domar baserade enbart på ord och hörsägen.
Citera
2025-08-27, 17:59
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nej dina dessa siffror är helt irrelevanta i sammanhanget. Allt du behöver för att få någon dömd för våldtäkt är ett sms till en vän, en berättelse som inte är motsägelsefull, samt hoppas på att det inte finns några motbevis. Detta faktum förändras inte av dina irrelevanta siffror.

Frågan är bara om du och din fåntratt till kompis verkligen är så dumma att ni inte fattar det eller om ni bara spelar så dumma.
Och du menar alltså på fullt allvar att i 90-95% av fallen har anmälaren inte sagt ett knyst till någon om att hon ska ha blivit våldtagen?

Inte till sin partner, kompis, förälder, syster, vårdpersonal? Inte tagit stöd av någon för att våga anmäla?

Om hon gick direkt till polisen från våldtäkten hur räknas det då?
Citera
2025-08-27, 18:18
Medlem
Citat:
Nope. Det är inte poängen med lagen. Det ska fortfarande bevisas att en oaktsam våldtäkt har ägt rum.
Jepp. Det är poängen.

Nej verkligen inte. Det hänger på ord mot ord.
Vad var isf poängen med lagen då?
Det är ju så det alltid varit, vad gör samtyckeslagen som lagstiftning innan inte gjorde..
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
För att 90-95% av alla anmälningar leder inte ens till åtal.
Hur länge har den nya lagen funnits dock?
Ge det tid, så kommer majoriteten av anmälningar leda till åtal i sig själva.
Anklagelse räcker, då det är hela meningen med samtyckeslagen.
Som häxjakten nästan, på medeltiden.
Citera
2025-08-27, 18:19
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Jepp. Det är poängen.

Nej verkligen inte. Det hänger på ord mot ord.
Vad var isf poängen med lagen då?
Det är ju så det alltid varit, vad gör samtyckeslagen som lagstiftning innan inte gjorde..

Hur länge har den nya lagen funnits dock?
Ge det tid, så kommer majoriteten av anmälningar leda till åtal i sig själva.
Anklagelse räcker, då det är hela meningen med samtyckeslagen.
Som häxjakten nästan, på medeltiden.
Ja det kan du ju hoppas på.
Citera
2025-08-27, 20:22
Medlem
Citat:
De siffror som hänvisas till är att i av de hundra fällande domarna så är 39 ord mot ord.

Nej, du får öva på att läsa för uppenbarligen kan du inte tolka en enkel text korrekt och det är inget annat än beklagligt. Gör om och gör rätt! Din lata feminist.
Citera
2025-08-27, 20:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har ju svarat att jag låter advokaten sköta det. Om jag ens behöver nån då fallet med 98% säkerhet avskrivs direkt.

Hur gör du själv för att bevisa att det inte alls var du som rånmördade den där tanten?

Vi diskuterar inte rånmord här.
Citera
2025-08-27, 20:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och vilka fall levererar ni? Har ni ens läst domarna på de där 39% fallen?

Har du läst om detta fallet? Läst FUP?

https://samnytt.se/mor-till-valdtakt...ons-berattelse
Citera
2025-08-27, 20:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har ju svarat att jag låter advokaten sköta det. Om jag ens behöver nån då fallet med 98% säkerhet avskrivs direkt.

Hur gör du själv för att bevisa att det inte alls var du som rånmördade den där tanten?

Har du läst omdet härfallet? Läst FUP?

Citera
2025-08-27, 21:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-...h-konsekvenser

Andelen av alla fällande domar där det enbart finns muntlig bevisning har ökat från 16 procent år 2017, till 28 procent år 2023.I fällande domar för ”nya” fall är det hela 39 procent.

Det är alltså fortfarande så att i fall där det enbart finns en berättelse och ord står mot ord så blir det fällande dom i 39% av fallen.
"Nya" fall är alltså fall där inget våld förekommit, målsäganden har inte befunnit sig i någon utsatt situation utan enbart anmält att denne inte deltagit frivilligt.
Citera
2025-08-27, 21:49
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vi diskuterar inte rånmord här.
Vi diskuterar hur du ska försvara dig när du blir anklagad för brott. Välj vilket brott du vill att försvara dig mot.
Citera
2025-08-27, 21:52
Medlem
Citat:
Har du läst om detta fallet? Läst FUP?

Jag blir spyfärdig av att läsa det där. Så jävla uppenbart att hon har satt det i system att göra sig rik på oskyldiga mäns bekostnad.

Mitt tips till alla män är att ligga steget före. Filtrera bort kvinnor som visar upp röda flaggor och dokumentera allt.

Jag tror faktiskt vårt land är förlorat. Det kommer bli värre.

Det bästa är att ta vara på livet, spara ihop en duglig förmögenhet och sedan kolla efter andra länder värda att flytta till när tillfället är rätt.

Det är tillräckligt mycket knasigheter i det här landet redan som det är.
Citera
2025-08-27, 21:57
Citat:
Det är alltså fortfarande så att i fall där det enbart finns en berättelse och ord står mot ord så blir det fällande dom i 39% av fallen.
"Nya" fall är alltså fall där inget våld förekommit, målsäganden har inte befunnit sig i någon utsatt situation utan enbart anmält att denne inte deltagit frivilligt.
Ja ”nya” fall är de som tillkommit efter den uppdaterade lagen. Fortfarande inga 61% friade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in