Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-27, 17:51
Medlem
Fangfaces avatar
Det enda som påminner lite om höst där jag bor (sydöst) är lite kyliga morgonar. Annars är det halvklart och 20-22° dagtid. Kom en liten regnskur i måmdags, annars har det utlovade regnet uteblivit i vanlig ordning.
Från imorgon och framåt ska minimum-temperaruren ligga på 15-16° så det blir tyvärr en återgång till varmare väder igen.

Blir väl inte höst förrän november.
Citera
2025-08-27, 19:50
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Det enda som påminner lite om höst där jag bor (sydöst) är lite kyliga morgonar. Annars är det halvklart och 20-22° dagtid. Kom en liten regnskur i måmdags, annars har det utlovade regnet uteblivit i vanlig ordning.
Från imorgon och framåt ska minimum-temperaruren ligga på 15-16° så det blir tyvärr en återgång till varmare väder igen.

Blir väl inte höst förrän november.

Ja har nog inte varit minusgrader i södra Sverige ännu, det var minus någon mil härifrån tydligen/Åkroken och 1 grad i Graninge.
Men nu blir det mildare.
Själv är jag rätt trött nu på gräsklippandet, skulle gärna slippa det.
Jag älskar den första frosten och den klara luften som blir.
Citera
2025-08-27, 21:21
Medlem
Fan, trodde vi var klara med sommaren faktiskt. Men to be fair så brukar hösten vara rätt kort nuförtiden. Iallafall där jag bor. Är väl i början av oktober till mitten av november som löven ligger på marken, dvs 1 o halv månad riktigt höst. Sen kommer snön o kylan
Citera
2025-08-27, 21:27
Medlem
Sen är det ju inte september än. Är det 20 plusgrader in i mitten av september kommer jag bli lite lack men det kan hända. Riktiga höstvädret slår nog in i oktober som vanligt även fast jag gärna hade haft det nu, typ
Citera
2025-08-27, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Enligt den här sidan har medeltemperaturen i Stockholm under september månad varit stabil sedan 2015 och i snitt legat på blygsamma 14 grader. Under perioden har endast fyra avvikande temperaturtoppar som kan betecknas som "varma med mycket sol" uppmätts: 2016, 2018, 2019 och 2023. Jag tycker att de är för ovanliga för att anses vanliga och mot bakgrund av medeltemperaturen säkert kortvariga.

https://www.vackertvader.se/väderstation/stockholm/förra-året

Vi kan hålla tummarna för en somrig sepember 2025, men jag tror inte på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Nej, sommaren förra året var inte heller mycket att hurra för. Och, ja, det är inte klokt, men det är redan rena rama svampvädret, så här tidigt.

Nej svenskt väder är mest skräp numera. Mörkt, blött och kallt mest hela tiden. Hösten är redan här och det blir inte mer sommar det här året heller. Någon dag kanske? Imorgon och kanske på lördag men sen är det totalkört.

Tar alltid minst en månad vid medelhavet under sommar, och två veckor över jul (alt. Thailand under jul).

Tycker Sverige-MÖRKRET är tungt nog ändå.
Citera
2025-08-27, 21:48
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Fan, trodde vi var klara med sommaren faktiskt. Men to be fair så brukar hösten vara rätt kort nuförtiden. Iallafall där jag bor. Är väl i början av oktober till mitten av november som löven ligger på marken, dvs 1 o halv månad riktigt höst. Sen kommer snön o kylan

Är så satans trött på gräsklippandet, har varit tjockt gräs hela sommaren här.
Men snart kommer jag vägra klippa mer, då får det växa 2dm.
Den som gillar sommaren bor nog inte i hus
Jag använde snöskyffeln typ 5 gånger förra vintern, gräset har jag tappat räkningen på, det är ju minst 2 gånger i veckan i 4 månader. Japp det är nog 30 talet gånger jag klippt gräs denna sommar då.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-27 kl. 21:53.
Citera
2025-08-29, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Är så satans trött på gräsklippandet, har varit tjockt gräs hela sommaren här.
Men snart kommer jag vägra klippa mer, då får det växa 2dm.
Den som gillar sommaren bor nog inte i hus
Jag använde snöskyffeln typ 5 gånger förra vintern, gräset har jag tappat räkningen på, det är ju minst 2 gånger i veckan i 4 månader. Japp det är nog 30 talet gånger jag klippt gräs denna sommar då.

Varför skaffar du inte robotgräsklippare som alla andra?
Citera
2025-08-29, 06:21
Medlem
En plump 2018.
Annars fortsätter min teori att stämma år efter år. Så även 2025.

Om maj-midsommar är kallare och regnigare än normalt så blir perioden midsommar-midaugusti varmare och soligare än normalt.

Samt vice versa.

Det stämmer varenda jäkla år. Dyrkar man sol och värme i juli så är det bara att boka resa om maj och början av juni blir kanon.
Citera
2025-08-29, 09:52
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En plump 2018.
Annars fortsätter min teori att stämma år efter år. Så även 2025.

Om maj-midsommar är kallare och regnigare än normalt så blir perioden midsommar-midaugusti varmare och soligare än normalt.

Samt vice versa.

Det stämmer varenda jäkla år. Dyrkar man sol och värme i juli så är det bara att boka resa om maj och början av juni blir kanon.

Det är också min erfarenhet, efter en längre period av ett visst vädersystem, så är chansen större och större att vädersystemet/mönstret kommer brytas. I Sverige domineras vädret oftast av dom norska nordvästvindarna och sydvästvindarna.

I somras kom vindarna från Ryssland och då fick vi värmen därifrån, om dom norska vindarna hade fortsatt hade vi aldrig fått dom där 3 heta veckorna.

Det är samma med vintern, vill man ha en snörik vinter får vi hoppas på ryssvindar och snökanoner från Östersjön. Just nu verkar vindarna spreta åt alla håll och kanter om man kollar SMHI, det kommer innebära lite ostabilt väder. Men att det är varmare nu än i Augusti kan vi återigen tack ostvindarna för.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-29 kl. 09:55.
Citera
2025-08-30, 06:05
Medlem
Fangfaces avatar
Igår var första dagen jag INTE såg solen sedan nån gång i våras
Citera
2025-08-30, 08:24
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Igår var första dagen jag INTE såg solen sedan nån gång i våras

Bor du i öknen eller?
Här i norr har det varit dagar då det bara regnat också.
Men det är fortfarande mer än 14 timmar dagsljus.
Den mörka årstiden har inte riktigt börjat ännu.
Citera
2025-08-30, 11:23
Medlem
448s avatar
Nästan tropisknatt vid sjö.

Gick i shorts o pannlampa o handplocka kräftor på em badstrand hela natten me en pilsner i näven.

Fan va gött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in