Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-14, 16:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Vädret har varit i obalans sedan juletid någon gång, sista halvåret avviker ganska mycket från det normala åt båda hållen. Vi hade ingen riktig vinter och nu ingen riktig sommar. Den konstanta västanvinden förstör ganska mycket.

Det är ju konstigt för i början av maj sa du " nu har det blivit den normala vinden med nord nordväst, kollar jag framåt så ser det även ut att bli ryssvindar. "

Men ditt minne är kanske inte så långt?
Citera
2025-05-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det har kommit ca 50% av den normala nederbördsmängden i vår

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/sasong/nederbord/

Har typ inte regnat alls i Sthlm. Cassiopeia är totalt faktaresistent
Citera
2025-05-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Kukväder. Blåser typ storm här på västkusten. Regnar det inte så blåser det! Less på den här skiten nu. Vrf kan det inte bara bli lugnt och soligt väder? FAN.

Flytta för guds skull människa
Citera
2025-05-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Flytta för guds skull människa

Har tidigare bott i sydeuropa och jag frågar mig varje dag hur fan folk står ut med att bo i det här landet??! Kan du förklara?
Citera
2025-05-15, 04:42
Medlem
Citat:
Har tidigare bott i sydeuropa och jag frågar mig varje dag hur fan folk står ut med att bo i det här landet??! Kan du förklara?

Nej, att försöka ta negervanorna ur negern går inte, det är därför man ser negrerna gå omkring i dunjacka på sommaren i Sverige
Citera
2025-05-15, 05:51
Medlem
Citat:

Alla har olika prererenser. Varför flyttar du inte?
Citera
2025-05-15, 08:54
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Det här måste va den sämsta maj någonsin.
Det blåser fan storm och pissar titt som tätt, och så kommer det nåt jävla stolpskott här och påstår att vi har torka och medelhavsklimat, fan vad förbannad man blir! Kukväder!

Blåser fullt normalt, men förstår att det blir för svårt för en barnunge med lite vind, då får man springa hem till mamma och gråta. Ett tips om du inte vill ha vind att inte bosätta dig precis vid havet
Citera
2025-05-15, 09:38
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Skönt med variation, så hinner man inte tröttna på en viss vädertyp. Nu har det dock inte varit så varierat de senaste 4 månaderna förutom temperaturen.
Att året runt ha temperaturer i intervallet 15-35 grader skulle jag absolut inte vilja.
Citera
2025-05-15, 14:09
Medlem
Nordvindarna kommer fortsätta blåsa ett tag framåt. Temperaturen runt 12-16 grader i söder, något högre längs Västkusten. Det blir tillfälligt varmare runt måndag-tisdag sedan svalare igen. Kan komma en del regn i sydost annars mestadels torrt. Nordvindarna kanske ger med sig till nästa helg och då kan det bli varmare igen. Ganska skönt att bo på Västkusten just nu men jag väntar fortfarande på att se regn i prognosen.
Citera
2025-05-15, 15:55
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Skönt med variation, så hinner man inte tröttna på en viss vädertyp. Nu har det dock inte varit så varierat de senaste 4 månaderna förutom temperaturen.
Att året runt ha temperaturer i intervallet 15-35 grader skulle jag absolut inte vilja.

Jag gillar kontrasterna mellan en riktig vinter med 1m snö och 10 minusgrader i snitt, och en varm sommar från mitten på Maj till September. För mig hade man gärna fått hoppa över våren och hösten, eller att den vore så kort som möjlig, en 3 månader lång vår är ju inget att hurra för.
Citera
2025-05-15, 18:09
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Bra tillfälle att ta skärmdump och undersöka vem som får rätt
Följde mitt eget råd och här kommer resultatet av långtidsprognosen tagen den 9/5:

Tis 13/5: SMHI: 14 mulet, YR: 17 klart/halvklart. Verkligheten 22 halvklart

Ons 14/5: SMHI 13 mulet, 5mm regn YR: 20 mulet, 4mm regn. Verkligheten: 14 halvklart/mulet, 0mm regn

Tors 15/5: SMHI 13 mulet, YR: 18 klart. Verkligheten: 14 halvklart/mulet

Summa summarum: SMHI hade mest rätt, men ett rejält fel. YR hade bara fel.
Citera
2025-05-15, 19:53
Medlem
Sista veckan i maj skall det bli bättre enligt ECMWF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in