Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-24, 14:43
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Jag minns inte var, men jag hörde i våras att årets sommar skulle "förskjutas" till i augusti. På någon vänster var den kalla försommaren en indikation på detta. Men, icke. Att kunna sitta ute någon dag i september, duger inte. Jag vill ha tillbaka de ljumma, sköna augustikvällarna, som gärna få fortsätta in i september. Men de är ett minne blott. Det är blåst, rusk och regn för hela slanten.

Det fanns verkligen fog för att tro det då Juni uteblev som sommarmånad.
Men inte ens 3 veckor stannade värmen.

Tittade på medeltempen idag för Juli, den landade på 17 grader, 16 grader i Juli 2024.

Så Juli blev inte så mycket bättre än förra året totalt sett.

Sen blåste värmen bort i början på Augusti redan och nu är det ungefär som när man brukar plocka svamp i September, 15-16 grader dagtid.
Citera
2025-08-24, 14:48
Medlem
Uuuuunderbar söndag här i västra skåne! 20 grader och vindstilla. Jag kan räkna dagar som dessa på under fem fingrar. Njuter!
Citera
2025-08-24, 15:12
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
"Finhöstar" har jag inte sett röken av. I Sverige har vi brittsommar, men den infaller sig i början av oktober och det var länge sedan den infann sig.
Äkta brittsomrar är inte så vanliga, men väl varma septembrar med mycket sol.
Citera
2025-08-24, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Äkta brittsomrar är inte så vanliga, men väl varma septembrar med mycket sol.

Enligt den här sidan har medeltemperaturen i Stockholm under september månad varit stabil sedan 2015 och i snitt legat på blygsamma 14 grader. Under perioden har endast fyra avvikande temperaturtoppar som kan betecknas som "varma med mycket sol" uppmätts: 2016, 2018, 2019 och 2023. Jag tycker att de är för ovanliga för att anses vanliga och mot bakgrund av medeltemperaturen säkert kortvariga.

https://www.vackertvader.se/väderstation/stockholm/förra-året

Vi kan hålla tummarna för en somrig sepember 2025, men jag tror inte på det.
Citera
2025-08-24, 19:05
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Det fanns verkligen fog för att tro det då Juni uteblev som sommarmånad.
Men inte ens 3 veckor stannade värmen.

Tittade på medeltempen idag för Juli, den landade på 17 grader, 16 grader i Juli 2024.

Så Juli blev inte så mycket bättre än förra året totalt sett.

Sen blåste värmen bort i början på Augusti redan och nu är det ungefär som när man brukar plocka svamp i September, 15-16 grader dagtid.

Nej, sommaren förra året var inte heller mycket att hurra för. Och, ja, det är inte klokt, men det är redan rena rama svampvädret, så här tidigt.
Citera
2025-08-24, 19:43
Medlem
tjobrushans avatar
Skönt att matadorhettan är över. Var rädd att allt skulle skifta till Venusklimat denna sommar.
Synd att det har varat i drygt 1 månad, samtidigt som jag skriver det här skiftar löven färg och pluggskivlingarna är redo att bli plockade av intent ont anande människor.
Hur vanligt är det med 11 månader av vinterhöstväder under ett år?
Citera
2025-08-24, 21:17
Citat:
Nej, sommaren förra året var inte heller mycket att hurra för. Och, ja, det är inte klokt, men det är redan rena rama svampvädret, så här tidigt.

Värmen försvann nästan på en gång, som om den aldrig existerat.
Men 3 veckors värme fick vi här i norr, och då var det riktigt varmt, nästan obehagligt varmt.

Resten av sommaren var medioker tyvärr.
Både Juni och Augusti har varit mer eller mindre vår/höst.

Det kanske blir mer mildare väder i framtiden med korta extremt varma perioder.

1 månads vinter och 1 månads sommar.
Citera
2025-08-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Värmen försvann nästan på en gång, som om den aldrig existerat.
Men 3 veckors värme fick vi här i norr, och då var det riktigt varmt, nästan obehagligt varmt.

Resten av sommaren var medioker tyvärr.
Både Juni och Augusti har varit mer eller mindre vår/höst.

Det kanske blir mer mildare väder i framtiden med korta extremt varma perioder.

1 månads vinter och 1 månads sommar.

Här i södra Dalarna kom värmen aldrig. Enstaka dagar var varma men överlag rätt kallt och ofta riktigt blåsigt med mycket regn, har inte behövt vattna i trädgården en enda gång under hela sommaren. Nu verkar hösten ha gjort inträde, lite tråkigt då jag hade hoppats på en varm och solig augusti/september.

Jag håller tummarna för en kall och snöig vinter och varm sommar nästa år. Hoppet är det sista som lämnar. Dock har senare åren absolut sett ut så som du beskriver, milt väder med mycket korta perioder värme/kyla.
Citera
2025-08-27, 08:27
Medlem
talcsofts avatar
Det är ju förfan smällkallt redan! Trodde inte mina ögon men både termometern och bilen visade 7c i morse. Fjärrvärmen till Elementen på jobbet går på kalenderstyrd timer och startas inte förens minst en månad.

Vi har säkert 10 elektriska element 2 kW styck igång. Bra elräkning sen för företaget.
Citera
2025-08-27, 09:27
Citat:
Ursprungligen postat av HopefulSecretary
Här i södra Dalarna kom värmen aldrig. Enstaka dagar var varma men överlag rätt kallt och ofta riktigt blåsigt med mycket regn, har inte behövt vattna i trädgården en enda gång under hela sommaren. Nu verkar hösten ha gjort inträde, lite tråkigt då jag hade hoppats på en varm och solig augusti/september.

Jag håller tummarna för en kall och snöig vinter och varm sommar nästa år. Hoppet är det sista som lämnar. Dock har senare åren absolut sett ut så som du beskriver, milt väder med mycket korta perioder värme/kyla.

Jag tror det kommer likna vintern 2023/24 men kanske inte lika mycket snö före jul.
Tror på en bättre andra halva än 24/25 med snöfall fram till början av April.
Det verkar vara varannan vinter som gäller nu, ibland var 3e.
Att det skulle bli en lika dålig vinter igen tror jag inte, det blir nog spegelvänt.
Citera
2025-08-27, 11:18
Medlem
Ska i Uppsala enl https://www.klart.se/se/uppsala-l%C3%A4n/v%C3%A4der-uppsala/ bli några sensommardagar i slutet av augusti o början av september med +20 el +21, så än är det då sommar.
Citera
2025-08-27, 11:59
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Ska i Uppsala enl https://www.klart.se/se/uppsala-l%C3%A4n/v%C3%A4der-uppsala/ bli några sensommardagar i slutet av augusti o början av september med +20 el +21, så än är det då sommar.

5 av 7 dagar har det varit höst här senaste veckan.
Skulle säga att 2 tredjedelar av Augusti har varit kylslaget.
September kanske rent av blir bättre, verkar iaf inte bli så kalla nätter framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in