2025-08-27, 14:53
Medlem
Kjelll-Magnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel, men hittade inget mer passande.

https://www.konsumentverket.se/aktue...onforsaljning/

"Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.

Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att utreda hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning kan öka. Idag lämnar myndigheten över rapporten Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod till regeringen.

Konsumentverket föreslår i rapporten att all telefonförsäljning förbjuds. I andra hand föreslås att ett opt-in-system ersätter dagens Nix-register. En opt-in-lösning innebär att försäljningssamtal är tillåtna endast till konsumenter som i förväg har klargjort att de är positiva till att bli uppringda."

Det är kanske ett ickeproblem, iaf för oss 6 av 10 som ger fan i att svara. Jag svarar knappt när frugan ringer.

Vad säger ni andra?
Snart är allt förbjudet i Sverige.
Jag tycker det är ett töntigt förslag.
Citera
2025-08-27, 14:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, men jag har jobbat med försäljning bland annat. Även kvalificerad försäljning. Kunniga och drivna säljare är viktiga för företagens utvecklig och Sveriges välstånd."Enklare" säljjobb är ofta en inkörsport i yrket och ett sätt att gå vidare som duktig och mer kvaificerad försäljare.

"Kvalificerad försäljning", vad fan är det? En eufemism för större svineri? Isf har jag jobbat för en sådan, en ÅF för ett utländskt bilmärke. Ett bottenskrap till människa.
Citera
2025-08-27, 14:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
"Kvalificerad försäljning", vad fan är det? En eufemism för större svineri? Isf har jag jobbat för en sådan, en ÅF för ett utländskt bilmärke. Ett bottenskrap till människa.
Det verkar som du har noll koll på försäljning. Inte värt att ta diskussionen vidare här och det blir dessutom OT.
Citera
2025-08-27, 15:00
Medlem
Jag har i perioder blivit helt bombaderad av sionist.Bonnier! Helt galet o blockat minst 20 nr, då har de ringt ifrån annat. Trakasserier
Citera
2025-08-27, 15:01
Medlem
okok1s avatar
Förbjuds det kommer dörrförsäljning öka med 10000%. Åsnor!
Citera
2025-08-27, 15:12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det verkar som du har noll koll på försäljning. Inte värt att ta diskussionen vidare här och det blir dessutom OT.

Noll koll på att lura på folk skit det inte vill ha/behöver, check. Innesäljare med kompetens om vad de säljer är något helt annat, och lite enhörning idag när det springer runt 18-åringar på exv elgiganten som inte har någon koll på sortimenetet.

[quote=Kjelll-Magne|92801185]
Snart är allt förbjudet i Sverige.
Jag tycker det är ett töntigt förslag.
[/QU

Nja, det mesta som borde vara lagligt är förbjudet. Det som borde förbjudas är ff lagligt.
Citera
2025-08-27, 15:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Förbjuds det kommer dörrförsäljning öka med 10000%. Åsnor!

Bullshit, det är alldeles för dyrt. Bättre att sätta in en annons i lokalblaskan isf.
Citera
2025-08-27, 15:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Äntligen något vettigt. Tog bara 60 år att fatta detta.
Citera
2025-08-27, 15:20
Medlem
Beror ju på vad man säljer också.

Har man förortsbrytning och vill sälja Allente, nej tack!

Om någon från Skellefteå ringer från Skekraft och kan ta bort påslagsavgift i 12 månader . Ja tack!
Citera
2025-08-27, 15:31
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
För att citera wikipedia:

"År 1987 fanns sammanlagt 52 telefonförsäljningsföretag i Sverige. Tillsammans omsatte de 87,9 miljoner kronor och sysselsatte 438 helårsanställda. År 1992 identifierades 78 telefonförsäljningsföretag som tillsammans omsatte 347 miljoner kronor och hade 870 helårsanställda. År 1999 uppskattades det att den svenska callcenterbranschen sysselsatte omkring 18.000 personer."

Menar du att det inte gick att driva företag i Sverige före 1987? Och varför i helvete skulle en "entreprenör" känna sig manad att ringa till random folk som inte efterfrågar tjänsten? Skulle någon ringa mig och fråga om jag behöver få mitt tak omlagt, hade jag lagt på luren och ringt till någon seriös ist - om behovet funnits. Folk som behöver jaga kunder är per definition oseriösa.

Snälla kom tillbaka till 2025, mycket har hänt på snart 40 år! Du har uppenbarligen en mycket begränsad förståelse för försäljning som praktik och tillvägagångssätt samt hur viktig försäljning över telefon är idag för många företag. Du skriver att du hade lagt på och ringt till någon seriös istället? Varför inte göra det då ifall någon ringer? Varför behöver du en statlig förmyndare som skyddar dig från att ta det beslutet själv? Vi har redan lagar som skyddar dig från bedrägeri? Om du väljer att köpa något av en säljare så är det ditt fel, inte samhällets.
Citera
2025-08-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Problemet är väl egentligen inte legitima försäljningssamtal. Problemet är väl de som är någon form av manipulerade sälja och scam-samtal?

De som ringer och säger att det har dragits 2500 kr felaktigt för att IKEA har gjort fel och vill ha BankID-uppgifter så de kan "rätta till" felet kommer man väl inte åt med detta tandlösa?

Sen är frågan hur det hjälper mot alla utländska som ringer och vill sälja någon jävla plattform för Bitcoin-trading och sån skit?
Många i tråden tror att det är bedragare och oseriösa är problemet och anledningen. Så är det inte. Konsumentverket kom fram till att hela konceptet med telefonförsäljning är ett problem.

Bland annat för att folk inte svarar på samtal från vården, myndigheter med mera.
Även att plötsligt hamna i ett säljsamtal vid tidpunkt man inte valt är stressande, villkoren framgår oftast inte tydligt, svårt att ta till sig och överblicka informationen och stackars säljaren jobbar på provision så den sätter extra press att få till ett köp.

Nej, det är inget större problem för gemene man men det finns många som är känsligare/lättlurade. Äldre, ungdomar, dementa, svagbegåvade.
Citera
2025-08-27, 15:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Noll koll på att lura på folk skit det inte vill ha/behöver, check. Innesäljare med kompetens om vad de säljer är något helt annat, och lite enhörning idag när det springer runt 18-åringar på exv elgiganten som inte har någon koll på sortimenetet.

Tror faktiskt att vi är ganska överens där. Usla säljare är inte kul. Och telesäjarbranschen mot privatpersoner har helt förstörts av sopor och oärliga människor. Lika bra att förbjuda skiten nu.

Men sen finns det ju folk som tar säljjobbet och även säljer något seriöst till andra företag. Till och med Jas Gripen måste ju säljas på något sätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in