2025-08-27, 13:13
Medlem
MarcoStars avatar
Jag trodde redan det fanns ett färdigt lagförslag om förbud från högerregeringen. Men det gällde tydligen bara om det drabbar oppositionens partifinansiering. Okej, uppfattat.
Citera
2025-08-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Ska ett företag som säljer verktyg inte få ringa till byggbolag och sälja sina nya produkter?

Ska en gymägare inte få ringa upp potentiella kunder som bor i närheten av det nyöppnade gymmet och sälja sina abonnemang?

Ska en entreprenör inte få ringa upp ett företag och sälja sina tjänster?

Vad är din lösning till företag som har befintliga och potentiella kunder över hela landet? Hur ska småföretagare som inte har några kända varumärken växa? Eftersom du vill förbjuda skiten så måste du ju även ha tänkt på en lösning?

Det ska bara gälla privatpersoner!
Citera
2025-08-27, 13:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är väl just det förslaget handlar om antar jag. Dessutom kommer säkert företag man redan är kund hos få ringa.

Jag är helt för förslaget! Även om det inte är ett problem för mig som aldrig svarar på nr jag inte känner igen och direkt spärrar de jag misstänker är från säljare.
Ja, man får väl anta det. Det är ju trots allt Konsumentverket som uttalar sig.
Citera
2025-08-27, 13:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att man borde ta det ett steg till, och förbjuda all uppsökande försäljning till privatpersoner.

Det är sällan man ser seriösa företag som sysslar med sådant, väldigt många som blir pålurade avtal som är svåra att komma ifrån, så bort med skiten.

Larm-nasare och folk som säljer mattor och tavlor borde förbjudas ringa på dörren.
Citera
2025-08-27, 13:32
Medlem
Äntligen, detta har jag önskat skulle bli verklighet i säkert 20 år nu! Hoppas regeringen lyssnar på vad majoriteten av svenska folket faktiskt vill för en gång skull.
Citera
2025-08-27, 13:35
Medlem
Citat:
Detta är helt befängt! Jag förstår alla er användare som tycker att det är jobbigt när det ringer men tänk på oss företagare.

Men man är en total idiot om man inte förstår hur detta kommer påverka tillväxten, arbetstillfällen och sättet företag arbetar idag. ALLA företag är beroende av försäljning! Små företag med varumärken som ingen känner igen kan inte leva på marknadsföring. Ett litet företag som ska etablera sig i en annan stad kan inte springa runt och knacka dörr. Ett företag som har befintliga kunder över hela landet kan inte åka hem till alla när de ska sälja nya tjänster eller produkter.

Var ska vi dra gränsen?

Ska ett företag som säljer verktyg inte få ringa till byggbolag och sälja sina nya produkter?

En fastighetsmäklare ska inte få lyfta lur i dåliga tider?

Ett försäkringsbolag får inte ringa till en befintlig kund och erbjuda en försäkring på den nyköpta bilen som står i ett annat försäkringsbolag? Då ska försäkringsbolaget istället skicka ut en fältsäljare som står och väntar vid kundens dörr när han kommer hem efter jobbet.

En sportskotillverkare får inte ringa till Stadium eller Team Sportia och sälja sin skor?

Ett nyöppnat gym får inte ringa upp kunder som bor i närheten av det nyöppnade gymmet och sälja gymabonnemang. De ska hem och terrorisera folk i deras hem istället.

Jag kan fortsätta hur länge som helst! Återigen, jag förstår att det är jobbigt när folk erbjuder er något eller ringer er, men snälla... Det är så många företagare som är helt beroende av att kunna nå ut till både befintliga och potentiella kunder över hela vårt avlånga land.

Den som vill förbjuda telefonförsäljning måste komma med en alternativ lösning för de företag som är beroende av att sälja produkter/tjänster över telefon. Eller ni skiter fullständigt i detta? Tillväxt, företagande och jobb är ändå inget som intresserar er?
Skicka ett SMS om folk inte svarar så kan de som eventuellt är intresserade höra av sig själva.
Citera
2025-08-27, 13:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Ska en gymägare inte få ringa upp potentiella kunder som bor i närheten av det nyöppnade gymmet och sälja sina abonnemang?

Ska en entreprenör inte få ringa upp ett företag och sälja sina tjänster?

Vad är din lösning till företag som har befintliga och potentiella kunder över hela landet? Hur ska småföretagare som inte har några kända varumärken växa? Eftersom du vill förbjuda skiten så måste du ju även ha tänkt på en lösning?

För att citera wikipedia:

"År 1987 fanns sammanlagt 52 telefonförsäljningsföretag i Sverige. Tillsammans omsatte de 87,9 miljoner kronor och sysselsatte 438 helårsanställda. År 1992 identifierades 78 telefonförsäljningsföretag som tillsammans omsatte 347 miljoner kronor och hade 870 helårsanställda. År 1999 uppskattades det att den svenska callcenterbranschen sysselsatte omkring 18.000 personer."

Menar du att det inte gick att driva företag i Sverige före 1987? Och varför i helvete skulle en "entreprenör" känna sig manad att ringa till random folk som inte efterfrågar tjänsten? Skulle någon ringa mig och fråga om jag behöver få mitt tak omlagt, hade jag lagt på luren och ringt till någon seriös ist - om behovet funnits. Folk som behöver jaga kunder är per definition oseriösa.
Citera
2025-08-27, 13:40
Medlem
Det bör införas snarast. De personer som vill ha det ska kunna tacka ja , och andra tacka nej.
Citera
2025-08-27, 13:49
Medlem
huggormenstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det ska bara gälla privatpersoner!

Exakt. Förhållandet konsument/näringsidkare är det som förbudet föreslås gälla. Konsumentverket har inget att säga till om hur företag säljer till varandra. Det är inte deras bord.

Sen kan den stackars gymägaren göra massa annat. Skicka reklam, står utanför Coop o erbjuda provträningar. Om man som företagare lägger sig o dör kanske man ska syssla med nåt annat.
Citera
2025-08-27, 13:51
Medlem
Sinraths avatar
Självklart positiv till detta. Tycker man kan gå längre och förbjuda organisationer som står i gallerior och rå stirrar på en när dom ropar "HEJ HALLÅ, VAD HAR DU FÖR ABONNEMANG IDAG?" samtidigt som dom vinkar aggressivt i ens riktning.

Det är på samma nivå, fast värre, för man vill egentligen inte vara oartig med att bara ignorera dom helt. Det hör inte till min vanliga närvaro att som okänd KRÄVA ens uppmärksamhet i en offentlig lokal med massa folk bara för dra något försäljningspladder jag inte bett om. Det är i alla fall lättare att lägga på luren när folk ringer.

Detta hade dock till stort det kunnat undvikas om alla myndigheter var som standard "vit-listade" som tillåtna i alla telefoner som är på svenska nät när du aktiverar "Blockera okända uppringare". Idag kan du inte använda detta för du kan inte lägga in alla(inga?) nummer till myndigheter som ringer upp, särskilt då dom antingen ringer från hemligt nummer ELLER från en växel. Därav blockeras dessa om du blockerar alla okända uppringare.
Citera
2025-08-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK om det handlar om konsument/privatpersoner. Men mellan företag anser jag att det måste vara fri försäljning som gäller i alla kanaler. Annars påverkar det näringslivets dynamik för mycket.
Är du själv försäljare? Jag känner ingen kollega som tycker om att bli uppringd av försäljare utan att själv ha begärt det. Intressekoll och mötesbokning är väl okej, men det är på gränsen.
Citera
2025-08-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Självklart positiv till detta. Tycker man kan gå längre och förbjuda organisationer som står i gallerior och rå stirrar på en när dom ropar "HEJ HALLÅ, VAD HAR DU FÖR ABONNEMANG IDAG?" samtidigt som dom vinkar aggressivt i ens riktning.

Det är på samma nivå, fast värre, för man vill egentligen inte vara oartig med att bara ignorera dom helt. Det hör inte till min vanliga närvaro att som okänd KRÄVA ens uppmärksamhet i en offentlig lokal med massa folk bara för dra något försäljningspladder jag inte bett om. Det är i alla fall lättare att lägga på luren när folk ringer.

Detta hade dock till stort det kunnat undvikas om alla myndigheter var som standard "vit-listade" som tillåtna i alla telefoner som är på svenska nät när du aktiverar "Blockera okända uppringare". Idag kan du inte använda detta för du kan inte lägga in alla(inga?) nummer till myndigheter som ringer upp, särskilt då dom antingen ringer från hemligt nummer ELLER från en växel. Därav blockeras dessa om du blockerar alla okända uppringare.

Håller med, och det gäller även alla välgörenhetsorganisationer och dylikt som förpestar våra gågator. Man känner sig ju tvungen att ta omvägar runt dom. Okej att dom kan få sätta upp ett bord och göra reklam för sig, men dom ska inte försöka stoppa folk som har annat för sig.

Den gyllene regeln är att kunden initierar samtalet, inte säljaren. Oavsett försäljningskanal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in